România s-a regăsit și în acest an în TOP 20 în Raliul Dakar. Emanuel Gyenes, sătmăreanul care scrie istorie pe două roți în cel mai dificil raliu din lume, a terminat competiția pe locul 17, cea mai bună poziție ocupată vreodată de un reprezentant autohton.
Abia ajuns acasă, pilotul în vârstă de 27 de ani se gândește deja la ediția din 2013, unde își dorește prezența în TOP 15. Mani a vorbit pentru ProSport despre cum a trăit un rally-raid inedit, ce a trecut prin Argentina, Chile și Peru, o ediție îndoliată de decesul unul pilot de la clasa moto chiar în etapa de debut și presărată cu numeroase accidente.
Mani, ce a însemnat pentru tine Dakar 2012? Nu a fost o ediție care să mă marcheze foarte tare. Mă bucur că am reușit să ajung la finiș, însă aș fi vrut sa fiu în primii 15.
Ce te-a impresionat la ediția din acest an? Peisajul din Anzi, când am trecut din Argentina în Chile, pe la 4.700 de metri. Au fost impresionante și zonele din Peru, în care mergeam și vedeam în stânga Pacificul, iar la 50 de metri în dreapta erau dune. Pentru prima dată Dakarul a trecut prin Peru. Ai avut emoții pentru ce veți găsi acolo? Prima zi din Peru a fost foarte grea. Am avut foarte mult nisip și sute de kilometri de fesh fesh (n.r. – nisip foarte fin).
A fost o ediție cu multe victime la clasa moto. Nu te sperie asta? Dakarul a devenit un mod de viață pentru noi. Nu mă uit la incidentele care se întâmplă, pentru că, dacă ar fi să le analizez pe toate, nu aș mai ieși din casă. Când pornim în acest raliu, ne asumăm un risc și știm ce se poate întâmpla.
„Dakarul nu-mi iese din cap niciodată”
Ce este esențial pentru un pilot din Dakar? În primul rând trebuie să aibă ambiție și pregătire psihică, pentru că sunt foarte multe momente în care poți ceda.
Care sunt costurile totale pentru un participant? Costurile variază. Anul acesta a fost necesar să schimbăm echipamentul de concurs, pentru că s-a schimbat regulamentul și automat costurile au crescut. Taxele de participare pentru un pilot de la categoria moto sunt aproximativ 13.000 euro. La acestea se adaugă costul taxelor pentru echipa de asistență, al pieselor de schimb, al biletelor de avion, al cazărilor la hotel, al carburantului. Nu știu să vă spun o cifră exactă în acest moment.
Ce înseamnă Dakarul pentru tine? Te uitai la el în copilărie? Când eram mic, nu mă pasiona Dakarul, eram focusat pe karting. Acum însă Dakarul este un mod de viață pentru mine. Tot anul mă gândesc la ediția care urmează și tot ce fac de-a lungul sezonului e un antrenament pentru acest raliu. Dakarul nu îmi iese din cap niciodată!
Te gândești deja la 2013? Da, mai ales că am aflat că vom porni din Lima și vom ajunge în Santiago de Chile, existând posibilitatea să mergem și în Bolivia.
Ce obiectiv ți-ai trasat pentru Dakar 2013? Să termin în primii 15. Este foarte greu să ajung acolo, așa că tot anul mă voi antrena pentru asta.
Temperaturile scăzute, un fleac Ediția din acest an a Dakarului a cunoscut și o premieră, anularea unei etape din cauza zăpezii abundente care a căzut în Anzi, la trecătoarea San Francisco (4748m), locul pe unde participanții trebuia să treacă granița dintre Argentina și Chile. „Ne-am luat haine mai groase am avut și protecțiile pentru mâini așa că nu am avut probleme cu temperaturile scăzute. Ne-am îmbrăcat atât de gros încât la trecerea în Chile, după câțiva kilometri, a trebuit să ne oprim pentru a da jos din haine”, rememorează Mani trecerea bruscă de la temperaturile de 30 de grade la cele negative, în numai câteva sute de kilometri.
Mani Gyenes Dakar 2007 – locul 46 Dakar 2008 – a fost anulat Dakar 2009 – abandon în etapa a doua după o căzătură Dakar 2010 – nu a participat din motive financiare Dakar 2011 – locul 18 Dakar 2012 – locul 17
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER