IMPRESIONANT | Muzeul pe patru roți dedicat inegalabilului Ayrton Senna
Considerat de mulți cel mai bun pilot de Formula 1 al tuturor timpurilor, Ayrton Senna, este omagiat la Salonul Auto de la Frankfurt cu un muzeu mobil în care sunt expuse două costume purtate de acesta, mai multe poze din timpul carierei, dar și o replică a monopostului Lotus 99T, condus de brazilian în 1987. Muzeul dedicat lui Ayrton Senna reprezintă inițiativa nepoatei sale, Bianca Senna, directoarea Institutului Ayrton Senna, un ONG fondat după moartea pilotului. De trei ori a fost încoronat Senna campion în „Marele Circ”, în 1988, 1990 și 1991, de fiecare dată cu echipa McLaren.
„Dragi prieteni,
Determinare, motivație, curaj și dăruință. Aceste sunt valorile de care Ayrton Senna a dat dovată atât pe circuit, cât și în afara sa. Ayrton a fost mândru de modul călduros cu care a fost primit în Monaco, și asta îi face recordul de victorii din Principat și mai special. Astăzi, moștenirea triplului campion este dusă mai departe de Institutul Ayrton Senna, care ajută la educarea a peste 1.5 milioane de tineri.
O parte vitală din munca noastră este păstrarea vie a moștenirii lui Ayrton Senna. De acolo de sus, Ayrton Senna va continua să admire generațiile ce vin din urmă”, mesajul doamnei Bianca Senna, la intrarea în muzeul mobil, situat în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.
Lotus 99T. Foto: Octavian Vasilescu.
- Pe circuitul de la Monaco, Ayrton Senna a stabilit recordul pentru cele mai multe victorii consecutive pe același traseu. De cinci ori la rând a triumfat brazilianul în Principat, în 1989, 1990, 1991, 1992 și 1993.
Una dintre căștile lui Ayrton Senna. Foto: Octavian Vasilescu.
„Pure driving. Pure racing. That makes me happy” – Ayrton Senna.
În 1989, Senna a pornit în toate cursele din pole position, sau de pe poziția secundă a grilei de start. Niciodată mai jos! Brazilianul este astfel singurul pilot din istorie cu procentaj 100% în ceea ce privește pleacarea din primul rând într-o cursă de Formula 1.
Unul dintre costumele purtare de Ayrton Senna. Foto: Octavian Vasilescu.
Costumul purtat de Ayrton Senna în 1987 la Monaco. Foto: Octavian Vasilescu.
„Dacă se va întâmpla vreodată să sufăr un accident care m-ar putea costa viața, sper să se întâmple foarte rapid. Nu mi-ar plăcea să rămân imobilizat într-un scaun cu rotile. N-aș vrea să rămân într-un spital în urma rănilor. Dacă e să trăiesc, vreau să trăiesc din plin. Foarte intens, pentru că sunt o persoană intensă. Viața mea ar fi ruinată dacă n-aș mai putea trăi din plin” – Ayrton Senna.
1 mai 1994, ora 14:17, Marele Premiu al statului San Marino, circuitul de la Imola – Senna s-a apropiat de curba Tamburello pentru a doua oară de la restart. La mijlocul virajului abordat în mod normal cu pedala la podea, la o viteză de 305 kilometri pe oră, mașina albastră cu numărul 2 a alunecat spre dreapta, a părăsit asfaltul și, în ciuda frânării, s-a înfipt în parapetul de beton. „Cumva am simțit că e vorba despre Ayrton”, spune Sid Watkins că a gândit la apariția steagurilor roșii.
1 mai 1994, ora 18:00, Bologna, Italia – Medicii au ales o cale de compromis și au anunțat că Senna este în moarte clinică. Medicii nu puteau da speranțe false, dar nici nu puteau anunța că pilotul e mort. Prin lege, aparatele nu puteau fi deconectate. Înștiințată, mama lui Ayrton, Neyde, a sunat la Bologna și i-a cerut lui Leonardo să aranjeze ca un preot să meargă în salon. La 18:15, preotul a sosit. La 18:37, inima lui Senna s-a oprit din nou și doctorul Maria Theresa Fiandri a decis să nu mai încerce să o pornească. Păstrarea în viață a unui om în mod artificial, deși activitatea lui cerebrală încetase, este o practică îndoielnică. Peste 3 minute, la 16:40, pe 1 mai 1994, Ayrton Senna a fost pronunțat mort.
Banii încasați de Institutul Ayrton Senna sunt folosiți exclusiv în scopuri caritabile. Foto: Octavian Vasilescu.