Mulți spun că este cel mai așteptat început de sezon de Formula 1. S-au schimbat atât de multe lucruri, încât e aproape imposibil să faci vreun pronostic, mai ales după ce testele din pre-sezon au cam răsturnat ierarhiile.
Duminică, la Melbourne, vom afla răspunsul la câteva întrebări esențiale. În primul rând, în ce măsură vor influența Formula 1 schimbările de regulament. Trei sunt esențiale, descrise în infografiile alăturate: impunerea unei aerodinamici care „încetinește“ monoposturile, revenirea la pneurile slick, care cresc puterea, și sistemul KERS. Schimbările de aerodinamică, în special aripa spate, au făcut ca monoposturile să fie considerate mai urâte. Revenirea la pneuri slick este apreciată în schimb de toată lumea. Lewis Hamilton e pesimist Spre deosebire de sistemul KERS, pe care unii nici nu-l vor folosi cel puțin la început. Interzicerea oricăror teste după începerea sezonului a făcut ca modificările să fie mai dificil de implementat bine din cauza timpului scurt.
Cel mai afectat pare nimeni altul decât campionul mondial Lewis Hamilton. McLaren a întârziat lucrul la noul monopost, iar asta s-a transformat în timpi dezamăgitori în teste, chiar dacă s-a mai recuperat pe final. Puțină lume mizează pe McLaren între favoriți la Melbourne.
Nimeni nu se grăbește însă nici să excludă McLaren din lupta pentru titlu. Chiar dacă Hamilton a demonstrat că e predispus și la greșeli, câștigând anul trecut chinuit în ultimul viraj, rămâne un superpilot. Inclusiv în afara „terenului“. Recent, într-o zi programată în întregime pentru activități de PR, a rezistat ore în șir. F1 Racing avea alocate 15 minute, dar Lewis n-a plecat nici după 40. „Nu pot să mai răspund? Nu vreau să rămână cineva dezamăgit“, a spus britanicul, care n-a uitat să-și laude încă o dată fostul coleg și dușman: „Alonso e cel mai bun pilot. Din toate punctele de vedere“.
Au fugit de ploaie, dar au dat de furtună
Sezonul e cu atât mai interesant cu cât nici Ferrari nu rupe gura târgului încă. Doar 20 de zile a avut pentru a testa noul monopost, iar italienii știu cât este de important. „Dacă ratezi testele dinaintea sezonului, ești terminat“, spune Francesco Uguzzoni, șeful mecanicilor. Ferrari a avut și ghinion, alegând pentru primele teste Bahrain, pentru a nu avea probleme cu ploaia, dar a dat peste… furtună de nisip. Tensiunea se simte deja. „Sunt nemulțumit. O săptămână avem unele știri, apoi totul se schimbă. Avem nevoie de reguli consistente, serioase“, s-a plâns Massa, susținut de Raikkonen. Se bănuiește că piloții Ferrari sunt și principalii contestatari ai celor de la Brawn GP.
Falimentara Honda a ajuns vedeta testelor. Cu o mașină fără sponsori deocamdată, Button și Barrichello au făcut furori. Nu e de mirare că Ferrari, Renault și Red Bull le-au căutat nod în papură și l-au găsit în designul difuzorului. Brawn, Toyota și Williams s-au ales cu plângeri care vor fi judecate însă doar după MP al Australiei.
Șansa lui Fernando Alonso
Printre cei cotați drept favoriți se numără însă Fernando Alonso. A contat revenirea extraordinară din finalul sezonului trecut și performanțele din teste.
Renault are deja un monopost cu 30 de cai putere în plus. Și, ca o coincidență, inițial a picat testele de siguranță, ca în 2005, când a câștigat campionatul mondial! Ca de obicei, se discută și de frumusețea monopostului. „Dacă Renault merge cum arată, atunci Alonso nu are nicio șansă“, glumește Alan Jones, fost campion mondial. „Urâțenia“ necesită 45 de ore de vopsire și 67 de autocolante cu sponsori, un set costând aproape 400 de euro. Și pentru că tot e vorba de bani, după ce l-a pierdut pentru 2010 pe sponsorul principal, ING, Renault a ajuns la înțelegere cu Alonso și pentru diminuarea salariului!
Între favoriți mai intră BMW. „Schimbările sunt atât de fundamentale, încât inginerii au fost nevoiți să înceapă cu o foaie albă“, explică șeful BMW, Mario Theissen motivul pentru care toți au acum o șansă să lupte cu „granzii“. Cu siguranță Williams, Red Bull, Toro Rosso, Toyota și chiar Force India se roagă să fie așa. De data aceasta răspunsul îl vom avea doar pe circuit.
"Cam aceiași piloți vor fi acolo sus și anul acesta. Poate mai puțin noi!" – Lewis Hamilton, McLaren
"Când îl ai pe Alonso ca pilot, nu ai nicio scuză. Nu putem da vina pe el dacă nu reușim" – Flavio Briatore, Renault
4,3 milioane de euro este reducerea de salariu pe care a acceptat-o Alonso la Renault
0 puncte a făcut Force India în 2008, singura echipă în această situație
5 locul ocupat de Raikkonen în topul Forbes 2008 al celor mai bine plătiți sportivi
10 de zece ori a avut Raikkonen cel mai rapid tur în 2008, cât toți ceilalți la un loc
1.221 de tururi are Alonso în fruntea curselor, mai mult decât oricare alt pilot în activitate
3 echipe de fotbal deține Red Bull: FC Red Bull Salzburg, Red Bull New York și Red Bull Brasil 7 locuri secunde are Nick Heidfeld, cele mai multe ale unui pilot care nu a câștigat vreodată 72 de curse au trecut de când Williams nu a mai câștigat un mare premiu
3.300 de piese are un motor Toyota. Asamblarea durează două zile 10.000 de mile a parcurs Toyota sezonul trecut fără nicio problemă la motor
162 de victorii au obținut piloții McLaren în 46 de ani de la fondare, timp în care a luat startul în 648 de curse
209 victorii de etapă are Ferrari în Formula 1 în 776 de curse de-a lungul a 80 de ani
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER