Alături poate de Valentino Rossi, Dani Pedrosa este unul dintre numele pe care chiar și cei care nu sunt pasionați de motorsport le-au auzit cel puțin o dată în viață. Spaniolul de 28 de ani este unul dintre piloții de top în MotoGP, competiție în care participă, la clasele mici, din 2001. Fără să fi ieșit vreodată campion mondial la clasa regină, Pedrosa s-a clasat pe podium la general în fiecare dintre cei 8 ani petrecuți până acum la MotoGP cu excepția celui de debut. Interviul cu pilotul Repsol Honda a fost aranjat încă din luna mai 2014, oficialii team-ului japonez acceptând solicitarea venită din partea ProSport ca urmare a colaborării bune din sezonul trecut, de la momentul realizării interviului cu Marc Marquez. Discuția a avut loc joi, 14 august, în centrul de ospitalitate Honda din paddock-ul circuitului de la Brno. Adică cu numai trei zile înainte ca Dani Pedrosa să reușească să câștige cursa și să întrerupă seria de 10 victorii consecutive pe care o stabilise colegul său de echipă, spaniolul Marc Marquez. Ca și în cazul acestuia din urmă, interviul a avut loc sub supravegherea ofițerului de presă al Honda Racing Corporation.
Dani, tocmai ai semnat un contract nou, pe doi ani, cu Honda. Nu îți e greu să mai găsești motivația de a trage tare în condițiile în care nu ai reușit să câștigi titlul timp de 8 ani? Poate într-o echipă nouă lucrurile ar sta mai bine. (Zvonurile din lumea moto indică faptul că Dani ar fi acceptat o reducere salarială de până la 50% pentru a primi un nou contract la Repsol Honda) Ei bine… da, e greu. Cred că trebuie să cauți mereu acele mici lucruri, mici detalii care să te ajute să îți menții nivelul de concentrare și motivație foarte sus. Evident, faptul că am stat în același loc, cu aceiași oameni atât timp mi-ar putea afecta motivația și tot evident e că poate că schimbarea „locului de muncă” m-ar fi motivat suplimentar. Nu știu, până la urmă cred că e cum spuneam la început. Totul stă în micile detalii și în dorința ta de a te automotiva.
Palmaresul lui Dani Pedrosa în campionatul mondial de motociclism viteză
Cu toate că este în cel de-al nouălea său sezon la clasa MotoGP în șaua unei motociclete de uzină, Dani Pedrosa nu a reușit să câștige până acum un titlu mondial. Singurele sale astfel de performanțe au fost realizate la clasele mici, 125 cmc și 250 cmc. Captură: Wikipedia
Marc Marquez are 89 de puncte în fața ta în clasamentul general (interviul a fost făcut joi, înaintea cursei de la Brno). În condițiile astea, care este obiectivul tău primar pentru ceea ce a mai rămas din 2014? Sigur că primul lucru pe care trebuie să îl fac, neapărat chiar, este să câștig curse. Apoi să obțin cât mai multe clasări pe podium pentru că sezonul ăsta, cel puțin până acum, am alternat prezențele pe podium cu prestațiile slabe. Dar știu sigur că sunt capabil să fac curse mult mai bune și sper că asta veți vedea de la mine de acum încolo.
Foarte multă lume vorbește despre stilul tău de viață, atât în interiorul cât și în afara MotoGP. Ești un tip foarte rezervat în manifestări publice. Nu te-am văzut niciodată să te bucuri de o victorie atât de evident precum Lorenzo sau Marquez. De ce? Ă‚sta este caracterul meu, asta este personalitatea mea. Nu îmi place să mă dau mare, dar asta nu înseamnă că nu știu să mă bucur. Dimpotrivă, dacă simt că trebuie să împart un moment fericit cu echipa mea sau cu prietenii mei, atunci o fac! Cum spuneam, ăsta este caracterul meu, sunt mai degrabă un tip care se manifestă interior decât exterior.
„Stabilesc recorduri de viteză pentru că sunt mai ușor decât ceilalți”
Chiar, de ce e atât de multă diplomație în MotoGP? Casey Stoner a fost singurul pilot din ultimii ani care nu și-a ascuns public antipatiile. (râde) Și de ce ți se pare că sunt diplomat, pentru că nu mă cert cu ceilalți? Ți-am spus, eu sunt mai rezervat, însă nu m-ai văzut de multe ori făcând glume cu cei despre care se știe clar că nu sunt tocmai prietenii mei. Bine, în ultimii ani nu au mai rămas astfel de piloți în MotoGP, iar cu cei de acum sunt prieten. Sunt băieți de treabă și cei mai bătrâni, dar și cei tineri.
Pedrosa împarte același garaj la Repsol Honda cu Marc Marquez, campionul mondial în exercițiu și liderul la zi al clasamentului general. Faptul că cei doi s-au luptat în ultimii doi ani pentru titlul mondial face ca relația de prietenie să fie lăsată în plan secund. Foto: ProSport
Să spunem câ în doi ani vei deține propria echipă în MotoGP. Spune-mi care sunt cei doi piloți pe care i-ai alege și de ce? (aici intervine experiența lui Dani Pedrosa în ceea ce înseamnă interacțiunea cu mass-media. Orice răspuns ar fi dat, șansele sunt că ar fi supărat pe cineva. După interviu, am discutat cu un reporter al unei televiziuni din Spania, prezent în centrul de ospitalitate Honda în momentul interviului. Iată ce a spus: „Dacă îți zicea de Marquez își supăra echipa, o luau mecanicii lui ca pe un reproș, că nu îi fac o motocicletă bună. Dacă zicea de Rossi sau Lorenzo supăra constructorul și sponsorul. Doar Rossi își permite să răspundă la astfel de întrebări). (Dani râde și se uită oarecum încurcat la ofițerul de presă al Honda Racing Corporation) Nu știu, am multe variante, dacă ți-aș spune acum ceva sigur m-aș răzgândi. Răspunsul meu final este că nu știu.
Ești unul dintre piloții care constant depășesc recordurile de viteză în competiție. Știi care a fost cea mai mare viteză cu care ai mers pe un circuit în MotoGP? Poate are legătură și cu faptul că sunt mai ușor decât ceilalți, nu? (în descrierea piloților din broșurile oficiale MotoGP, Dani figurează cu greutatea de 51 de kilograme. În realitate probabil că nu are mai mult de 45 de kilograme la o înălțime de nici 1.60 m) Da, aveam recordul competiției până de curând, cu 349,2 km/h făcut la Mugello. Anul ăsta a mers Iannone (n.r. – Andrea Iannone, pilot Pramac Ducati) mai repede un pic, cred că cu 349,6 km/h. Wow, ce viteză!
Greutatea sa sub media celorlalți piloți, dar și faptul că pilotează una dintre cele mai puternice motociclete din competiție, îl ajută pe Dani Pedrosa să fie constant unul dintre cei care stabilesc recorduri de viteză. Foto: EPA
Care este primul lucru pe care i l-ai spune fiului tău dacă acesta ar veni la tine și ți-ar spune: „Tată, vreau să devin pilot de MotoGP”? Baftă multă! (răspunsul vine imediat, dar din gura ofițerului de presă. Dani râde, dar se gândește) Hmmm… Habar nu am, depinde de ce fel de copil e. Nu aș avea un discurs standard pentru că într-un fel vorbești cu un copil agitat, „nebun” și altfel discuți cu unul liniștit, calm, ponderat. Nu știu încă ce fel de om o să fie viitorul meu copil, deci mi-e imposibil să îți zic. Dar nu cred că m-aș speria și nici nu mi-ar fi teamă.
„În 2011 eram atât de deprimat încă mă gândeam să mă las”
A fost vreodată un moment în care să îți dai seama că ceea ce faci este prea periculos pentru a mai continua? (devine brusc serios și se uită grav spre ofițerul de presă) Da, a fost momentul ăla din 2011 când am avut o mulțime de accidentări în urma căzăturilor dese. A fost un moment prost și foarte lung și îmi pierdusem un pic din motivația, din pasiunea pe care o aveam înainte. Era un moment în care nu mă bucuram de acest sport, eram în permanență pe jos cu tot cu motocicletă sau prin spitale. Ei bine, momentul ăla a fost cel mai greu din cariera mea, am avut o mulțime de gânduri de a mă lăsa. Dar am reușit să mă adun și mi-am dat seama că cel mai prost lucru pe care l-aș fi putut face era să iau o decizie majoră fiind deprimat.
Câteva întrebări cu răspuns scurt: Care este activitatea ta preferată, cu excepția curselo moto? (Râde brusc și zgomotos. Ofițerul de presă intervine: „Dani, keep it clean!”) Te referi la sport saaaauuu? Bine, dacă te referi la sport atunci este windsurfingul.
Foarte rezervat atunci când vine vorba despre viața sa privată, Dani Pedrosa a acceptat să își demonstreze abilitatea pe o placă de surfing la solicitarea site-ului oficial MotoGP. Foto: motogp.com
Care este cel mai bun film pe care l-ai văzut în viața ta? Am văzut o mulțime de filme bune, dar în top cred că este „The Last Samurai” cu Tom Cruise.
Cel mai bun lucru pe care Dani Pedrosa știe să îl gătească este… ? Fac un orez bun. Orez precum cel care se mănâncă în Spania, cu fel de fel de ingrediente, nu ca ăsta alb, simplu și fără gust pe care ni-l dau aici. Dar mă pricep și la sangria, să știi. Fac o sangria excelentă, chiar dacă nu se califică la capitolul „gătit”. De fapt scrie așa: „Dani Pedrosa face cocktailuri foarte bune”.
Ai luat vreodată vreo amendă pentru viteză la volan? Daaa, o grămadă. De multe ori mă și recunoșteau polițiștii, mai ales după ce îmi citeau numele de pe permis. Dar asta nu i-a oprit din a-și face treaba, nu prea am fost iertat de amenzi. Chiar, acum că stau să mă gândesc constat că am dat o grămadă de bani de-a lungul anilor pe amenzi de circulație. Ai crede că MotoGP-ul e suficient să îmi acopere dorința de a merge tare, nu?
„Cred că dau peste 1000 de interviuri în fiecare an”
Cel mai frumos aspect al vieții de pilot în MotoGP? Femeile! (răspunsul vine rapid. Dani începe să râdă, ofițeul de presă la fel. Totuși, privirea acestuia din urmă este pe reportofon, în speranța că nu înregistrează. „Mă bucur că ești sincer, Dani, și că nu ai început cu un discurs plictisitor legat de satisfacțiile de a câștiga curse”, îi spune oficialul Honda pilotului spaniol. Dani completează ulterior) Bine, viața asta e frumoasă și pentru că ai ocazia să faci exact ceea ce îți place mai mult. E frumoasă și datorită fanilor, foarte mulți oameni care te admiră, pentru care ești un model și față de care te simți câteodată mai dator decât față de echipa ta. E un sentiment plăcut să participi în MotoGP și trebuie să profiți de el pentru că nu mulți au șansa pe care o avem noi.
Câte interviuri dai în fiecare an? Ai contabilizat? Chiar ar fi interesant să aflu o cifră. Nu știu, calculează și tu: 20-30 pe fiecare weekend de concurs înmulțit cu 18 etape. Mai adaugă și testele pe care le facem, prezentările de la începutul sezonului, acțiunile sponsorilor, plus solicitările publicațiilor extra-sport. Cred că depășesc 1000 de interviuri pe an. (se uită în jur să vadă dacă a fost auzit de cineva. E uimit de propria-i descoperire)
„Femeile” despre care vorbește Dani Pedrosa sunt domnișoarele care reprezintă, la fiecare cursă, sponsorii din MotoGP. Principala lor îndeletnicire, pe lângă cea de a ține umbrela piloților pe grila de start, este să socializeze cu fanii care vin în paddock. Foto: ProSport
În final te rog să transmiți un mesaj fanilor tăi din România! Din România? Am fost vreodată acolo? (întrebarea îi este adresată ofițerului de presă, însă nici acesta nu este capabil să ofere un răspuns) Le transmit să fie cu ochii pe mine pentru că în sezonul ăsta nu s-au terminat calculele. Publicului îi place să vadă alți și alți câștigători de fiecare dată și o să se întâmple asta, chiar dacă Marc (n.r. – Marquez) e un pilot foarte bun care pare că a găsit secretul setărilor pe fiecare circuit. Deci, România, atenție la Pedrosa!
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER