INTERVIU | Formula 1 vs Formula E: Managerul general al Renault Sports vorbește despre transformările suferite de „Marele Circ” + Noi amănunte despre Dusterul cu șapte locuri

Într-un interviu de grup acordat jurnaliștilor români prezenți la Salonul Auto de la Frankfurt, Patrice Ratti, managerul general al Renault Sport Cars, a vorbit pentru ProSport despre evoluția Campionatului Mondial de Formula 1. Printre rânduri, cei de la Renault au scăpat și o informație negată recent în presa din „Hexagon”, și anume, apariția unui nou model de Duster, dotat cu șapte locuri!

ProSport: Credeți că pe viitor conceptul clasic al monoposturilor de Formula 1, alimentate cu benzină, va fi înlocuit cu mașini electrice, de tipul celor din Formula E? Având în vedere că majoritatea brandurilor auto se orientează către producerea de mașini electrice, am putea vedea o transformare a Formulei 1 în Formula E?

Patrice Ratti: „Nu știu ce să spun, cred că vor continua să meargă pe aceste două drumuri separate. Este mult prea dificil să muți fanii și sponsorii într-o zonă a curselor cu mașini electrice.”

Fanii din Formula 1 s-ar putea obișnui cu un Campionat Mondial în care să concureze aceeași piloți, dar cu mașini electrice?
E greu de spus. Din ce am observat până în acest moment fanii din Formula 1 sunt diferiți de cei din Formula E. Foarte puțini sunt cei care merg la ambele competiții. Diferă destul de mult cele două întreceri, mai ales ritmul în care se desfășoară.

Mașinile din Formula 1 au implementat deja anumite caracteristici care țin mai mult de partea electronică, decât de cea mecanincă, cea tradițională…
Se folosește destulă apartură electronică pe monoposturile de Formula 1 și cred că acest lucru ar trebui să se oprească aici. Nu trebuie să devină mașini hybrid! Costurile din Formula 1 sunt foarte ridicate. Aparatura electronică implică, la rândul ei, creșterea acestor costuri. Acest tip de aparatură trebuie verificată mai des, bateriile trebuiesc schimbate constant. În același timp greutatea mașinilor de Formula 1 trebuie să rămână la un nivel scăzut, nu trebuie să se apropie de greutatea mașinilor din Formula E.

  • O mașină de Formula 1, cu plinul făcut și cu șoferul la bord, cântărește puțin peste 720 de kg. O mașină de Formula E, cu pilotul la bord, cântărește peste 800 de kg. Numai bateriile cântăresc aproape 200 de kg.
  • Un monopost de Formula E poate ajunge la maxim 220 de km/h, în timp ce o mașină de Formula 1 poate atinge cu lejeritate peste 370 de km/h. Bolizii electrici ating suta de kilometri în trei secunde, în timp ce „fiarele îmblânzite” de Hamilton sau Vettel ating suta în 1.7 secunde.

Cum anticipați viitorul Formulei 1?
S-a tot vorbit despre revenirea la monoposturile clasice, la eliminarea mai multor componente electronice, lucru dorit în special de Bernie Ecclestone (n.r. fostul șef executiv al Formulei 1). Am auzit zvonuri legate de readucerea motoarelor V8 în Formula 1, dar nimic nu s-a concretizat.

  • Din 2006 până în 2013, monoposturile de Formula 1 au folosit motoare V8 aspirate, pentru a evita „Turbo lag-ul”. Din 2014 s-a trecut la motoare V6 turbo, dotate cu două sisteme ERS (Energy Recovering System). Sistemele ERS pot stoca energia și o pot elibera atunci când pilotul decide că este nevoie. Spre exemplu, atunci când tragi o mașină de jucărie pe parchet, până când roțile i se învârt atât de mult încât știi că o să prindă destulă viteză în momentul în care îi dai drumul pe podea. Cam ăsta este și principiul ERS.

În vederea următoarei generații Duster

Printre discuțiile cu reprezentanții grupului Renault, s-a dat de înțeles, după mai multe tatonări, că vom vedea pe piață o a treia generație de Duster. Revista franceză Auto Plus a discutat în urmă cu mai puțin de o lună cu François Mariotte, directorul de Marketing al Dacia, care a negat lansarea unui model Grand Duster, prezăvut cu șapte locuri. Cu certitudine nu vom avea un Grand Duster, dar, foarte probabil, vom avea un Duster Renault! Succesul SUV-ului a fost unul răsunător. Nu degeaba standul Dacia a fost amplasat în mijlocul sălii cu numărul 8 din cadrul Salonului Auto de la Frankfurt, între Subaru și Toyota. Cei de la Renault au fost așezați mai la margine, alături de Opel. Din spusele reprezentanților Renault, Dusterul cu șapte locuri va fi lansat, în viitorul aproapiat, sub emblema grupului francez.

Publicat: 16 09. 2017, 14:26
Actualizat: 16 09. 2017, 14:27