Pregătirile pentru Rio de Janeiro (Brazilia) se desfășoară la turație maximă pentru italianul Alessandro Zanardi. Între 7 și 18 septembrie, ambasadorul mărcii BMW va participa pentru a doua oară la Jocurile Paralimpice. În 2012, la ediția de la Londra a Jocurilor Paralimpice, el a câștigat două medalii de aur la paraciclism, în probele de contratimp și fond pe șosea, un succes pe care dorește să-l repete în acest an și la Rio de Janeiro.
Alex este un fost pilot de Formula 1 si campion de Indycar. In urma unui accident foarte grav și-a pierdut ambele picioare. A revenit in motor sport, in Campionatul Mondial de Turisme (FIA WTCC), unde, in cativa ani de participari, a reusit sa câștige mai multe curse controland masina numai din maini.
Ulterior s-a concentrat pe „handbike”, un sport paralimpic, si a reusit sa castige doua medalii de aur la Olimpiada de la Londra din 2012, precum si mai multe titluri mondiale.„Nu coșmarurile, ci bucuria simțită când am deschis ochii, asta o să-mi amintesc despre acea zi”, spunea italianul despre ziua în care a murit și a renăscut.
Pilota un monopost CART, pe ovalul german de la Lausitzring, era cea mai competitivă cursă a sa din acel sezon, a intrat la boxe pentru ultima oprire. Simțea că poate obține primul rezultat notabil din acest an, așa că s-a grăbit la plecarea după pit-stop. Pe linia de la boxe, mașina canadianului Alex Tagliani l-a lovit în plin, rupând-o în două pe a sa. A pierdut aproape trei sferturi din sânge, i-au fost amputate ambele picioare, dreptul de sub genunchi, stângul de deasupra genunchiului. „M-am gândit odată că mai bine muream decât să-mi fie tăiate picioarele, dar acum știu că gândeam greșit!”, spunea el în urmă cu doi ani.
Alessandro, cum decurg pregătirile pentru Rio? Sunt mulțumit unde mă aflu în acest moment. Planul era să fiu într-o formă decentă la acest moment al anului – și apoi să fiu în formă cea mai bună în septembrie. Categoric, sunt încurajat de rezultatele de până acum. În mai am avut o etapă de Cupa Mondială în Belgia, unde am obținut două victorii în cursa pe șosea și cu coechipierii în proba de ștafetă și am încheiat pe locul secund la contratimp. Acest eveniment a fost important pentru că a fost singura ocazie unde am putut să-mi verific nivelul împotriva principalilor adversari.
Sunt anumite puncte unde te concentrezi în pregătiri? Câte puțin din fiecare. Nu este ușor, pentru că știu că-mi pot clădi aceeași condiție fizică pe care am avut-o în trecut, dar, în comparație cu precedenta mea la Jocurile Paralimpice, sunt mai puțin flexibil. Este mai greu să recuperez atunci când exagerez. Așa că trebuie să acord mai multă atenție detaliilor mici și să nu forțez în pregătirea zilnică. Pe de altă parte, sunt mai experimentat decât atunci și, chiar dacă am o zi nereușită când nu mă simt la maximum, știu că pot face o pauză după care să regăsesc condiția pe care am avut-o. De asemenea, știu că atunci când trag din greu trebuie să aștept un timp până când obțin beneficiile muncii depuse, pentru că corpul reacționează mai lent. Așa că, în concluzie, știu că am o bază foarte bună și un bun punct de pornire pentru dezvoltarea condiției fizice. Pe de altă parte, știu că nu pot învinge adversarii doar prin forță și rezistență. Așa că trebuie să acord o anumită atenție nutriției și tuturor aspectelor tehnice în dezvoltarea handcycle pentru a fi, sper, o armă decentă pentru mine în obținerea unui rezultat bun.
Este o abordare diferită ținând cont că ești la a doua ediție a Jocurilor Paralimpice și ai patru ani în plus de experiență? La finalul zilei, cel mai important lucru este să te distrezi. Dacă forțezi prea mult și tot ceea ce faci este legat de ideea de a obține cel mai bun rezultat posibil, este foarte dificil să performezi bine. Desigur, acum la orizont este Rio de Janeiro, dar nu mă grăbesc să ajung acolo, pentru că îmi place ceea ce fac în fiecare zi, pregătirea, grija pentru echipament, atenția pentru corpul meu când stau la masă pentru cină, încercarea de a avea grijă de toate aspectele posibile. Și, cu privire la aspectul strategic în ziua cursei, aș vrea să spun că sunt un sportiv mai bun decât eram în trecut. Acum am făcut mult paraciclism, nu mai sunt un novice, îmi știu adversarii și știu exact pe cine să respect cel mai mult și cum să încerc să-i înving. Știu că am făcut-o de multe ori și sper că o fac încă o dată.
Cât timp petreci pe săptămână pentru antrenament și pregătire? În acest moment al anului, antrenamentul obișnuit este de șase zile pe săptămână, cu două-trei ore de pregătire de fiecare dată când mă antrenez. Apoi iau o pauză, ceea ce nu înseamnă că nu voi mai face ciclism, dar va fi un exercițiu mai relaxat pentru a menține memoria mișcării mușchilor. Dar voi încerca să pierd un pic din condiție pentru a realiza una mai bună pentru septembrie. La finalul lui iulie, începutul lui august va fi perioada cea mai fierbinte a anului pentru mine. Nu doar pentru că este vară, ci și pentru că trebuie să trag foarte tare.
Cine face parte din echipa care te ajută în pregătire? Îl am pe Francesco, antrenorul meu, care urmărește mereu tot ceea ce fac. Zilnic vorbim la telefon și știe exact ce fac, pentru că, de fiecare dată când mă pregătesc, descarc în computer sesiunea de pregătire și el poate vedea cât de bine sau de rău am executat programul pe care mi l-a dat în acea zi. Apoi am echipa de paraciclism a Italiei, din care fac parte, cu care voi petrece mult timp înainte de Jocurile Paralimpice și cu care voi fi în stagiile de pregătire. Apoi, din fericire, pe parcurs primesc susținere tehnică și ajutor tehnic de la numeroși prieteni și parteneri, care mă ajută să-mi îmbunătățesc handcycle și mă susțin – pe mine, un om care se apropie de 50 de ani și încearcă să concureze la maximum – din punct de vedere fizic. Apoi, primesc diferite idei și din discuțiile cu inginerii BMW, care sunt prieteni dragi ai mei. Toate aceste lucruri însumate pot face o diferență mică, dar crucială pentru că, la finalul zilei, uneori poți câștiga, alte ori poți pierde pentru o secundă.
Ce știi despre caracteristicile traseelor? Din ceea ce am văzut pe hărți și ce am auzit de la oamenii care au fost în Brazilia, știu că traseul pe care vom concura și la fond, și la contratimp este unul plat, pentru că merge de-a lungul litoralului în sudul Rio de Janeiro. Așa că aerodinamica va fi foarte importantă și am lucrat mult în acest scop, încercând diferite poziții și multe altele. Caracteristica traseului va influența modul în care vor decurge cursele. Nu foarte mult pentru contratimp, cât mai ales pentru cursa de fond. Va fi o croazieră, o cursă foarte tactică, după care cel mai probabil va urma un sprint pe ultimii 300 de metri.
Ai două medalii paralimpice de aur. Obiectivul tău este să repeți acel succes sau preferi să aștepți și să vezi ce se întâmplă la Rio? Cred cu tărie că tehnic vorbind este posibil să câștig medaliile de aur la contratimp și la fond pe șosea. Dar știu și că fiecare zi este mai dificilă, nu doar să îmbunătățesc, ci și să menține performanța pe care am furnizat-o ieri. Pentru că am aproape 50 de ani și pot vedea că, în comparație cu anul trecut, este oarecum mai dificil să recuperez. Dar spunând acest lucru, știu că din punct de vedere tehnic, dacă am făcut totul corect, pot performa la același nivel ca anul trecut. Iar acum un an, cu acel nivel de performanță, am obținut aurul și la contratimp, și la fond pe șosea în cadrul Campionatelor Mondiale. Așa că da, cred că este posibil. Desigur, este posibil și ca un sportiv tânăr să vină cu o performanță uimitoare la contratimp, ceea ce îl face imbatabil. Dar cred că pot repeta ceva ce am făcut în trecut, iar acest lucru să fie suficient pentru a câștiga din nou medaliile de aur la contratimp și fond.
Despre Alessandro Zanardi Data nașterii: 23 octombrie 1966 Locul nașterii: Bologna (Italia) Stare civilă: căsătorit cu Daniela, un fiu: Niccolo
Principalele succese ca paraatlet
Handcycle
Zanardi însuși a dezvoltat acest handcycle. El a conceput elementele principale ale bicicletei, a testat și a modificat, de exemplu, forma și poziția scaunului, poziția pârghiilor, precum și poziția roților. Pe baza acestora, el a lucrat împreună cu partenerul Dallara la optimizarea masei și a aerodinamicii. Componentele din fibră de carbon sunt produse de Dallara.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER