Lewis, episodul 2
De la debutul lui Lewis Hamilton în Formula 1 a trecut un an. Cu bune si cu rele. Cu superrezultate și cu greșeli de începator. Cu atașament fata de McLaren și cu un incredibil razboi cu coechipierul Alonso.
Noul sezon îl prinde pe Hamilton într-o postura total diferita. Nu mai e debutant, nu mai e ignorat, nu mai e surprinzator. Are experienta, are rezultate si genereaza mult mai multe asteptari. Iata în cele ce urmeaza ce s-a schimbat, în bine si în rau, în ceea ce-l priveste pe Hamilton si sansele lui la titlul mondial în 2008.
McLaren a supravietuit în 2007 tuturor atacurilor si a fost aproape de a câstiga titlul constructorilor. Toata lumea se astepta ca echipa sa se prabuseasca în 2006, dupa despartirea de Adrian Newey, însa realizam cât de puternic este team-ul britanic. Înfometati de succes în sezonul trecut, englezii se întorc mai determinati ca oricând. Iar acum par ca au perechea perfecta în Hamilton – Kovalainen. Finlandezul nu va plânge când va fi (inevitabil) mai încet decât pilotul britanic, dar e suficient de inteligent si de rapid încât sa fie o „rezerva“ ideala la nevoie.
Nimeni nu poate garanta ca o echipa de Formula 1 poate supravietui unui sezon cum a avut McLaren în 2007 fara repercusiuni pe termen mediu. Cum vor reactiona britanicii în fata unor noi crize? Cât de afectat va fi monopostul de urmarile scandalului de spionaj? E suficient sa fie doar putin afectat pentru a le da titlul celor de la Ferrari.
ATMOSFERA
Anul trecut, paddock-ul McLaren nu era un loc prea placut de a-și petrece timpul ca angajat al McLaren. Orice strângere de mâna a unui pilot risca sa-l supere pe celalalt. Loialitatea se împarțise în doua. Acum, dupa înlocuirea lui Alonso cu Kovalainen, McLaren ar trebui sa redevina un mediu prietenos. Managementul se poate concentra mai mult pe câștigarea curselor fara a fi distras de problemele din afara circuitului.
Â
PRESA
Cine ar fi crezut ca Hamilton va face atâta vâlva în media anul trecut? Pâna si bunicul sau, șofer de autobuz, a fost gasit de ziariști! Faima l-a atins mai repede decât și-ar fi dorit, dar și-a pastrat modestia. Un an mai târziu, tot nu se simte foarte bine în centrul atenției, dar e mai conștient de ce e în stare presa.
CIRCUITELE
Anul trecut, Hamilton cunostea pe viu doar circuitele pe care concurase în GP2. Paradoxal, trei din cele patru victorii ale lui s-au consumat chiar pe circuite pe care le știa doar pe simulator, ce-i drept la perfecție. Anul acesta, cu experiența reala dobândita pe fiecare dintre ele, îi va fi mult mai usor sa maximizeze performantele.
COECHIPIERUL
În 2007, dupa curse, Alonso si Hamilton erau reci și distanți, evitând și sa se priveasca. Doar pe podium se bucurau împreuna. Acum, cu Kovalainen alaturi, Hamilton nu va mai fi nevoit sa apeleze la momente de unitate artificiale. Noul sau coleg nu e dublu campion mondial, chiar daca e rapid, și, în ciuda declaratiilor publice de egalitate, evident eforturile se vor concentra pe Hamilton.
ÎNCREDEREA
Fata de sezonul trecut, Hamilton beneficiaza de mai multa încredere din partea tuturor. Atunci, discuția mare era daca nu cumva Lewis ar avea nevoie de câțiva ani ca pilot de teste. Acum, nimeni nu se teme ca nu va concura la vârf.
COMPETITORII
În Formula 3 si GP2, pilotii sunt competitivi, dar prietenosi între ei. Dupa un an în F1, Hamilton a aflat ca nu mai e chiar asa. Relevant e episodul de la Fuji, când mai multi piloti n-au ezitat sa-l atace în declaratii dupa ce Lewis se „jucase“ pe circuit cu safety-car-ul. „Toti aveau pustile pregatite sa ma împuste!“, declarase atunci dezamagit Hamilton, care însa acum stie cu cine se poate trage de sireturi.
SASIUL
Alonso se lauda ca a adus la McLaren idei de dezvoltare care au facut monopostul cu 0,6 secunde mai rapid! Cert e ca venise cu sase ani de experienta în F1, inclusiv doi în care facuse Renault campioana mondiala. Lewis si Kovalainen sunt puternici, dar nu au aceleași cunostinte tehnice pentru dezvoltarea monopostului.
RETROGRADAREA
Anularea punctelor din clasamentul constructorilor nu e de neglijat. McLaren nu va mai sta la boxe lânga Ferrari, având nevoie de un binoclu pentru a trage cu ochiul la rivali. Mai important însa, Hamilton va pleca în prima parte a calificarilor ultimul, dupa ce fusese obișnuit sa fie între primii, pentru a consuma cât mai mult combustibil.
SURPRIZA
Când a intrat în F1, arma secreta a lui Hamilton a fost elementul surpriza, pe care l-a și folosit într-un mod devastator. La primul viraj la Albert Park, Alonso nu l-a vazut sosind! Pilotii Ferrari au ignorat si ei amenintarea la Sepang. Toata lumea îsi aminteste depasirile lui pline de oportunism. Dar inclusiv adversarii, care acum nu vor mai fi asa de usor de depasit, stiind ce poate. Sigur nu mai poate fi o surpriza.
ASTEPTARI MARI
La începutul anului trecut, nimeni n-ar fi crezut ca Hamilton se poate bate pentru titlul mondial. De data aceasta, orice rezultat mai slab decât titlul mondial va fi considerat un eșec. Deja pentru ratarea din Brazilia 2007 a fost taxat dur.