Liber la „blaturi” în F1!** Vezi regulamentul din viitorul sezon
Sezonul 2011 va aduce noi schimbări în Formula 1, menite să
sporească în special siguranța și spectaculozitatea. Pe lângă
acestea, Federația Internațională de Automobilism (FIA) ia în
calcul și o altă modificare inedită: introducerea de parbrize pe
monoposturi!
Capul a rămas singura parte neprotejată a unui pilot în F1, iar
FIA studiază acum reacția echipelor pentru următoarele măsuri de
sporire a siguranței. Obligativitatea montării unui parbriz pare
cea mai spectaculoasă. Acesta este gândit să fie construit dintr-un
material foarte rezistent, care să susțină greutatea totală a unui
monopost, de 640 kg. Parbrizul ar trebui să nu necesite
ștergătoare, ci materialul să nu permită acumularea mizeriei sau a
apei, probabil cu un sistem de autocurățare ca al camerelor video
montate pe monoposturi. Foarte important, un parbriz ar schimba
radical și aerodinamica monoposturilor, primele calcule indicând
creșterea majoră a vitezei! Câștigul evident ar fi însă al
siguranței, trei incidente recente scoțând în evidență pericolul
care-i pândește pe piloți. Henry Surtees și-a pierdut viața în 2009
în Formula 2 când un pneu l-a lovit în cap, apoi Felipe Massa a
fost rănit serios de o bucată desprinsă din monopostul lui
Barrichello la 300 km/h. În fine, în ultima etapă din 2010, la Abu
Dhabi, Michael Schumacher s-a trezit la câțiva milimetri de
monopostul răsturnat al lui Liuzzi. Parbrizele au mai fost folosite
în cursele cu monoposturi, dar pentru aerodinamică, în special în
anii 60-70.
Pneuri
noi, eleron spate mobil, liber la „blaturi”
Schimbările certe de anul viitor sunt și ele importante. În
primul rând, Pirelli înlocuiește Bridgestone și reintroduce
pneurile intermediare. Revine sistemul KERS de folosire a energiei
regenerate și, implicit, 20 kg în plus la monoposturi (de la 620 la
640). Distribuția greutății față-spate e fixă în 2011, în schimb,
eleronul spate e mobil. Acesta va putea fi folosit pentru depășiri,
dar numai în anumite condiții, în funcție de distanța față de
monopostul din față.
În fine, ordinele de echipă nu mai sunt interzise, echipele
fiind pedepsite doar pentru eventualele daune aduse imaginii
Formulei 1.