"Dubla" de la Melbourne, prima cursă de Formula 1 din acest sezon, a impresionat pe toată lumea, fie ei specialiști, fani sau concurenți direcți. "Trebuie să facem exact ca ei!", cam acesta este mesajul transmis de șefii celorlalte echipe, iar inginerii și proiectanții s-au pus pe treabă.
Acest lucru este perfect posibil, inclusiv să i se pună bețe în roate nou formatei echipe, dar, în ipoteza fericită că Ferrari sau McLaren Mercedes ar obține rezultate aplicând o strategie mecanică similară, vor obține performanțte echivalente undeva în jurul datei de disputare a Marelui Premiu al Spaniei. Deci, cel puțin trei Grand Prix-uri nu este loc pentru urmăritori, fosta Honda, acum motorizată de Mercedes, putându-se distanța lejer în clasament.
"Multă lume spune că miracolul constă în acest mult discutat difuzor de aer. Uite că mie mi s-a rupt acest dispozitiv în incidentul inițial și tot am terminat al doilea", spune Rubens Barrichello.
Briatore, dușmanul difuzorului
Directorul Renault, italianul Flavio Briatore continuă să afirme că acel difuzor este ilegal, dar este absolut convins că Tribunalul de Apel al FIA îl va declara perfect regulamentar. În context, Renault și alte patru echipe au recunoscut oficial că lucrează la modul cel mai serios pentru a copia modelul Brawn. Din câte se pare, este nevoie de patru sau cinci săptămâni până când rezultatele vor fi satisfăcătoare, dar trebuie făcute modificări fundamentale pentru a modifica inclusiv aerodinamica monopostului.
"Nu difuzorul trebuie adaptat, ci mașina trebuie aranjată în așa fel încât să primească acest transplant la modul ideal. Toată aerodinamica bolidului trebuie regândită în funcție de acest lucru", tot don Flavio dixit. Investiții costisitoare
Nici Fernando Alonso nu este entuziasmat de debutul sezonului, dar atrage atenția asupra faptului că sunt anumite circuite la care difuzorul nu se justifică.
"Poate face chiar mai mult rău decât bine. Oricum, dacă mă întrebați pe mine, eu aș fi pentru, per ansamblu. Totuși, acum când toți vorbesc de criză și de micșorarea costurilor, mi-e și rușine să mai vin să mai propun echipei să cheltuiască alți bani pentru a obține un rezultat de care eu, unul, nu sunt deloc sigur că va fi pozitiv", spune angajatul lui Briatore.
Muncă sub presiune
Marea problemă pentru echipe, acum că sunt obsedați de superioritatea demonstrată de Brawn GP, este tocmai aranjamentul cu care au fost cu toții de acord în sensul de a reduce cele 150 de ore săptămânale de utilizare a tunelui de vânt la numai 40. Și ar mai fi încă una, nu neapărat mai puțin importantă, și anume faptul că testele pe pistă sunt prohibite. Dar, Alonso susține că asta nu i se pare deloc grav.
"Mi-au fost aduse de multe ori piese testate in tunelul aerodinamic și pe care eu nu le încercasem deloc la teste. Nu a fost nicio problemă, piesa a funcționat perfect, iar mașina a mers mai bine", afirmă dublul campion mondial. Totuși, există și păreri contrare, Pedro MartÃnez de la Rosa, cel mai experimentat pilot de încercări din Formula 1, spunând că lipsa testelor este o mare lovitură pentru cei care vor să studieze efectele difuzorului.
"Simulatorul are niște limite clare, zic eu. Poți încerca suspensiile, poți vedea reacțiile mașinii, dar nu există rezistența aerului, nu poți contabiliza curentul care trece pe deasupra mașinii. Bun, ai niște rezultate pe care le consemnezi, dar acestea trebuie neapărat coroborate cu cele care se consemnează pe pistă, în aer liber", punctează catalanul.
Rămâne de văzut dacă echipele vor dezvolta un difuzor capabil care să fie gata pâna la Marele Premiu al Barcelonei, dar la fel de interesant este de văzut dacă, într-adevăr, acest difuzor va confirma superioritatea Brawn GP. Pentru că în cazul în care lucrurile nu stau chiar așa, toată lumea Marelui Circ va răsufla ușurată. Nu este ușor să accepți superioritatea unora care, până mai deunăzi, nici măcar nu existau.
Â
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER