Mani Gyenes a câștigat clasa Maraton la Dakar 2011!** „În ultima parte nu am vrut să mai forțez”
Cea de a 33-a ediție a Dakar-ului va rămâne în istoria sportului
românesc datorită evoluțiilor piloților Vectra Racing. Echipa
originară din Brașov a reușit să ajungă cu ambii piloți la finișul
unui raliu de peste 9.500 km și se întoarce din America de Sud cu
titlu la clasa Maraton oținut de Mani Gyenes.
Două săptămâni de raliu în care s-a concurat în 13 probe speciale
șase dintre ele fiind în Atacama, cel mai arid deșert din lume,
două traversări ale munților Anzi pe la altitudini ce depășeșsc
4.500 de metri și zile ce au început frecvent la 04.00am, acestea
sunt o parte din ingredientele care au caracterizat Dakar 2011. În
pofida greutăților românii au dovedit că fac față acestui raliu și
că pot aduce rezultate. Atât Mani Gyenes cât și Marcel Butuza și-au
dorit în primul rând să termine cea mai imprevizibilă competiție
din zona sporturilor cu motor, însă au ajuns la finiș într-un mod
care va fi greu de egalat. Au rulat cu motociclete KTM 690 Rally
Factory Replica a căror greutate, cu rezervoarele pline, depășește
200 de kg și nu de multe ori au fost nevoiți să își depășească
limitele pentru a ajunge la sfârșitul probei speciale.
Câștigarea Dakar-ului la clasa Maraton reprezintă cel mai bun
rezultat din cariera lui Mani Gyenes, după ce în 2009 a câștigat
Raliul Marocului, etapă din Campionatul Mondial de Rally-Raid. La
general Mani a terminat raliul pe locul 18 și în clasamentul
categoriei motoarelor de peste 450 cmc ocupă locul trei.
„O ediție
mult mai dificilă”
Aruncând o privire asupra raliului care este considerat de toți
piloții de la categoria moto a fi cel mai greu de la mutarea
Dakar-ului în Argentina și Chile, Mani a declarat: „Deși acum am
mai multă experiență decât aveam în 2007, la prima mea participare
în Dakar, ediția din acest an mi s-a părut mult mai dificilă. Se
acumulează foarte multă oboseală din cauza etapelor de legătură
foarte lungi și în plus față de acea ediție din Africa acum am mers
cu 1000 de km mai mult. Pentru mine cea mai grea zi a fost cea de
pe 7 ianuarie când eram în Atacama și am avut 456 de km de probă
specială în care au fost multe dune, piatră și praf. A fost un
raliu extrem de obositor și în ultima parte nu am vrut să mai
forțez pentru că era important să ajung la finiș. Noi am concurat
la clasa Maraton unde nu avem voie să schimbăm motorul de-a lungul
raliului și trebuie să le mulțumesc lui Liviu Butuza și Romeo Duicu
pentru că au fost o echipă de asistență extraordinară”.
Butuza,
pe 59
Marcel Butuza liderul team-ului Vectra Racing s-a clasat pe locul
59 la general și în primii 20 la categoria motoarelor de peste 450
cmc. Chiar dacă au terminat doar de o zi Dakar-ul, membrii echipei
se gândesc deja la ce urmează în sezonul 2011 când și-au propus să
meargă în Campionatul Mondial de Rally-Raid.
Dakar 2011 a fost câștigat la categoria moto de Marc Coma,
la auto de Nasser Al-Attiyah, în timp ce la categoria camioane s-a
impus pentru a șaptea oară Vladimir Chagin.
Articol scris de Renatta Stepanov