Mani Gyenes a intrat oficial pe lista legendelor Raliului Dakar. Anul acesta, întrecerea de Rally-Raid se desfășoară în Arabia Saudită. Detaliile ediției din 2020
Emanuel Gyenes #44 ia startul în ediția cu numărul 42 a Raliului Dakar, purtând pe motocicletă însemnele „Legend” – această distincție este acordată de către organizatori celor care au participat la minim 10 ediții ale raliului.
- Ediția 2020 se desfășoară în Arabia Saudită, iar prima probă este programată pe 5 ianuarie
- Pilotul Autonet Motorcycle Team concurează la clasa Malle Moto (fără asitență tehnică) și este privit ca unul dintre favoriții la victorie
- 5.097 km de probe speciale într-un loc nou pentru Raliul Dakar.
Primul raliu găzduit de Arabia Saudită debutează pe 4 ianuarie, cu startul festiv din Jeddah, și continună cu prima probă specială din 5 ianuarie. Sunt programate 12 etape, la jumătatea cărora este inclusă o zi de odihnă (11 ianuarie), iar câștigătorii vor fi desemnați în Qiddiyah (17 ianuarie), după ce au parcurs în total 7.856 de kilometri.
În 2006, când a început pregătirile pentru primul său Dakar (ediția 2007 și ultima desfășurată în Africa), pilotul sătmărean nu îndrăznea să spere într-o carieră care să îl ducă pe lista legendelor raliului. De-a lungul timpului, însă, a strâns șapte finișuri din nouă posibile, a câștigat de două ori la clasa Maraton (o clasa foarte restrictivă din punct de vedere tehnic, nefiind permisă schimbarea mai multor componente de pe motocicletă, inclusiv motorul) în 2011 și 2015, iar în 2016 a obținut și cel mai bun rezultat la general (locul 14). Mani Gyenes și Marcel Butuza sunt riderii români care au concurat atât în Africa, cât și în America de Sud, iar acum sunt prezenți și la startul celui de al treilea capitol din istoria Raliului Dakar: Arabia Saudită.
Q & A Emanuel Gyenes #44 Autonet Motorcycle Team
Cum privești Dakar 2020 înainte de start?
Este ceva nou pentru toată lumea. Sper că va fi un traseu pe placul meu. Nu cred că vor fi dune așa de mari cum au fost în 2019, în Peru; personal, mi-aș dori să fie puțin mai rapid. În primele zile vom merge și într-o zonă muntoasă cu foarte multă piatră, iar în a doua săptămână vom avea parte de mai mult nisip. Voi încerca să merg mai cu atenție în prima parte, pentru că acolo unde sunt pietre multe te poți accidenta mult mai ușor și îți poți strica și motocicleta. Trebuie să fiu atent să nu am foarte mult de lucru în fiecare după-masă.
Concurezi la Malle Moto în această ediție și este și prima în care, în câteva etape, veți primi roadbook-ul cu câteva minute înainte de start?
O parte dintre concurenți au putut exersa deja acest sistem în Raliul Marocului din 2019, și, într-adevăr, este mai dificil pentru că nu ai timp să îl citești cu atenție pe tot, să vezi cam ce traseu te așteaptă și ce pericole sunt. Normal că va fi mult mai dificil pentru mine, dar sper să mă acomodez repede cu acest nou regulament.
Cât timp îți salvează într-o zi faptul că primești roadbook-ul dimineața și este deja desenat?
Fiind la clasa Malle Moto m-am bucurat când am auzit că vom primi în unele etape roadbook-urile dimineața. Pentru că astfel nimeni nu este avantajat, iar eu, după-amiază, am mai mult timp să mă ocup de motocicletă. Câștig aproximativ 1 oră, 1 oră și jumătate. Din punct de vedere al navigației, o astfel de etapă cu roadbook-ul primit dimineața este la fel pentru toată lumea.
Ești unul dintre concurenții care a participat la ediții pe toate cele trei continente. Cât de dificilă crezi că va fi această tranziție de la America de Sud la Arabia Saudită?
Nu cred că va fi așa o diferență mare cum a fost când s-a trecut de la Africa la America de Sud. Aici vom vedea zone asemănătoare cu ce am întâlnit în Africa, în plus, cu câțiva ani în urmă, am concurat și în Abu Dhabi Desert Challenge și am luat un prim contact cu deșertul din Peninsula Arabă.
Dacă ar fi să faci un rezumat al tuturor celor nouă ediții în care ai concurat până în prezent, care ar fi momentele pe care le-ai scoate în evidență?
Cel mai fain moment, din punct de vedere al rezultatelor, clar este cel din 2016, când am avut cea mai bună poziție în clasamentul general, locul 14. Cel mai greu raliu, a fost, cu siguranță, cel din 2017, când am avut un traseu extrem de greu atât din punct de vedere tehnic, cât și fizic. În 2007, când am pornit în primul meu Dakar, am avut cele mai mari emoții, pe atunci nici nu aveam experiență. Cu siguranță, cel mai fericit moment a fost sosirea de pe malul Lacului Roz din Dakar, Senegal. A fost extraordinar să termin raliul de la prima încercare.
Detaliile despre Dakar 2020
După anii din Africa și cele 10 ediții din America de Sud, competiția supremă de anduranță din motorsport a ajuns la un nou capitol, Arabia Saudită. Pentru următorii cinci ani, Raliul Dakar va explora acest teritoriu aproape virgin, când vine vorba de rally-raid, și care are multe zone care amintesc de traseele din Africa. Startul festiv se va da în Jeddah, pe 4 ianuarie, iar pe 5 ianuarie concurenții vor porni către nord, traseul șerpuind paralel cu Marea Roșie.
Prima din cele 12 etape măsoară 752 de km, din care 319 km de probă specială, în care concurenții vor avea un mic rezumat a ceea ce urmează în restul raliului. Vor fi zone sinuoase, piatră, dune, o probă specială în adevăratul sens al cuvântului, nu doar o simplă încălzire. La finalul zilei de 5 ianuarie, bivuacul va fi stabilit lângă orașul Al Wajh, aflat și el la Marea Roșie. Apoi vor urma trei etape în care navigația va juca un rol decisiv, concurenții vor ajunge foarte aproape de granița cu Iordania și vor rula prin munți și canioane, zonă unde se așteaptă și cele mai scăzute temperaturi din raliu, undeva în jur de 0 grade C°. La Al Ula, traseul va trece pe lângă templele Nabatean, poate cel mai bine păstrat „secret” al Arabiei Saudite. Chiar înainte de ziua de odihnă, programată pe 11 ianuarie în capiatala Riyadh, se va rula într-o probă specială – 100% nisip pentru 478 de km.
Pe 12 ianuarie este programată cea mai lungă probă specială din raliu, Riyadh – Wadi Al-Dwasi, 546 kilometri. Apoi vor mai fi incursiuni în canioanele aflate aproape de Wadi Al-Dawasir, iar pe 15 ianuarie este programată etapa-maraton Haradh – Shubaytah, cu o probă specială ai cărei ultimi 30 de km sunt exclusiv în dune, unde trebuie alocată o atenție majoră navigației, mai ales că se întunecă foarte repede în acea zonă a lumii, în această perioadă din an. Pe 16 ianuarie, în penultima etapă, sunt programați 80 de km, din totalul de 379 km de probă specială, prin cele mai frumoase dune ale Arabiei Saudite.
Ultima zi a raliului nu va fi simplă – are o lungime totală de 447 km, 374 km dintre aceștia fiind cei ai probei speciale, organizatorii dorind ca lupta pentru victorie și terminarea în sine a raliului să continue într-adevăr până la podiumul de sosire din Qiddiyah.