După primele șapte etape, din cele 14, etape programate în Dakar 2012, cei doi reprezentanți ai României ocupă în clasamentul general locurile 21 – Mani Gyenes și 49 – Marcel Butuza. Pilotul din Brașov este însă liderul clasei Maraton, cea mai dificilă din raliu pentru că de-a lungul celor aproximativ 9.000 de km nu este permisă schimbarea motorului. „Este totul în regulă până acum și mă bucur că am ajuns cu bine la Copiapo. Greul însă acum urmează pentru că mai avem de parcurs peste 2000 de km în Atacama, iar probele din Peru reprezintă o noutate absolută”, a declarat Marcel Butuza.
De la căldură toridă la îngheț În cadrul echipei Vectra, primele speciale ale ediției Dakar 2012 au fost de acomodare cu noile motociclete KTM 450 RR, însă nu au fost deloc ușoare din pricina prafului care scădea considerabil vizibilitatea și a temperaturilor de 40 grade Celsius. Anzii au fost traversați pe 6 ianuarie, când din pricina ninsorilor punctul vamal din Paso de San Francisco (4.700m altitudine) a fost deschis doar pentru caravana Dakar-ului. Astfel, organizatorii au decis ca speciala de pe 6 ianuarie să fie anulată pentru că zăpada a încetinit considerabil traversarea munților și concurenții nu mai aveau cum să ajungă la timp în punctul de start al probei speciale – acesta se situa pe teritoriul statului Chile. Aflați pe motociclete riderii au trecut într-o zi de la 15 grade Celsius în Fiambala (Argentina) la sub 0 grade Celsius în Pasul San Francisco pentru a ajunge în Copiapo (Chile) la peste 30 de grade Celsius.
Praful, principalul adversar în Dakar Pe 7 ianuarie s-a concurat în prima din cele șase probe speciale din Atacama, cel mai arid deșert din lume. Pentru riderii Vectra Racing aceasta a fost o zi bună chiar dacă praful a fost iarăși un factor decisiv în strategia adoptată pentru cei 419 km. Startul la categoria moto se dă în funcție de timpii obținuți în speciala precedentă fiind intercalate și quduri. Pe porțiunile înguste cu mult praf este extrem de riscant să depășești quaduri și în speciala Copiapo – Copiapo atât Mani, cât și Marcel au trebuit să stea zeci de kilometri în spatele câtorva quaduri. „Ziua de ieri a fost ușoară, însă peste 140 de km, la început, am fost forțat să stau în spatele unor quaduri. Până să îmi pot face cursa a trebuit să depășesc trei quaduri. Este foarte dificil din pricina prafului pe care îl ridică și care îți obstrucționează vizibilitatea. M-am rătăcit în a cincea probă specială cea de la Fiambala și cele 5 minute de abatere de la traseu m-au costat poziții în clasamentul specialei și am fost forțat să plec în bucla de la Copiapo în spatele quadurilor. Acum ne relaxăm puțin în ziua de odihnă și ne pregătim pentru abordarea celorlalte șapte probe speciale rămase până la finiș. Cred că cel mai greu ne va fi în Peru pentru că nu am mai concurat până acum în acea zonă”, a declarat Mani Gyenes.
Astăzi este zi de pauză în Raliul Dakar, iar mâine este programată etapa a opta, între Copiapo și Antofagasta. Proba specială de mâine măsoară 477 km și este cea mai lungă din această ediție a raliului, iar suprafața de rulare va fi una cu foarte multă piatră.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER