Măsurile luate de alte capitale europene pentru a reduce poluarea și aglomerația din trafic
Reglemetările accesului urban au rolul de a limita sau restricționa accesul vehiculelor într-o anumită zonă a orașului și ajută la gestionarea problemelor ca poluarea aerului, reducerea zgomotulului și a aglomerației. Primarul Gabriela Firea a anunțat un prim proiect legat de accesul mașinilor.
În Uniunea Europeană există mai multe modalități de reglementare a accesului urban: reguli aferente zonelor cu emisii reduse, taxe de trecere urbană, reglementări cheie pentru căile de acces și planuri de poluare urgente sau reguli pentru zone cu emisii zero.
Zonele cu emisii reduse (LEZ-urile) sunt spațiile în care vehiculele cu emisii ridicate nu pot avea acces, sau accesul lor este taxat pentru a reduce particulele fine, emisiile de dioxid de azot și ozon, cei mai importanți factori poluanți din Europa. Nu pot pătrunde de obicei, în aceste zone autobuzele, autocarele, autovehiculele grele care transportă mărfuri. În situații excepționale este interzis accesul și pentru microbuze, mașini și motociclete. LEZ-urile funcționează 24/h tot parcursul anului, singura excepție o reprezintă LEZ-urile din Italia care nu funcționează permanent.
Taxele de trecere urbană sunt o altă modalitate de a reduce traficul și aglomerația, de asemenea au ca scop facilitarea accesului vehiculelor companiilor de livrări. Acestea se aplică în puncte exacte, pe rute limitate, pe anumite străzi, poduri.
Reglemetările cheie reprezită o serie de măsuri speciale aplicate anumitor zone ale orașelor și pot cuprinde limitarea vitezei, interzicerea traficului noaptea, limita vitezei noaptea, interzicerea traficului pe anumite sectoare.
Planurile de poluare urgente acoperă o întreagă regiune și sunt aplicate după un număr de zile de poluare a aerului ridicată. Printre potențialele măsuri se numără limitele de viteză, standardele de emisii sau interdicțiile pentru vehicule.
Zonele cu emisii zero permit doar accesul vehiculelor cu motoare electrice, bicicletelor sau pietonilor. Unele zone nu permit traficul vehiculelor deloc, oferind accesul doar bicicliștilor și pietonilor.
România aplică o singură modalitate de restricționare a traficului în prezent, prin limitarea accesului în anumite zone. Orașele în care traficul este oprit pe anumite tronsoane sunt București și Suceava, Aceeași modalitate și singura este aplicată și de către vecinii noștri bulgari, în Sofia. Ungaria aplică aceeași metodă în Budapesta, luând uneori și măsuri de urgență împotriva poluării în capitală.
În Franța, cele mai numeroase restricții urbane sunt planurile de poluare urgente. Acestea sunt cel mai des înregistrate în Paris, Strasbourg, Lyon, Grenoble, Toulouse. De asemenea, Franța are zone cu emisii reduse în Paris, Lyon, Strasbourg, Greater Paris și Grenoble.
Belgia înregistrează zone cu emisii reduse în Bruxelles (unde deseori aplică și planuri de poluare urgente), Antwerpen, Gent și Mechelen.
Austria utilizează numeroase limitări cheie ale traficului precum limitele de viteză, interzicerea traficului sau limitarea vitezei pe timpul nopții. De asemenea, în Austria există zone cu emisii reduse Viena, Burgenland, Graz, Niederösterreich, Oberösterreich și Steiermark.
Marea Britanie are numeroase zone cu emisii reduse în Londra, Birmingham, Aberdeen, Bath, Brighton, Dundee, Edinburgh, Glasgow, Leeds, Leicester, Norwich, Nottingham, Oxford. De asemenea, aplică măsuri cheie și taxe de acces în Londra, Durham și Dartford.
Germania înregistrează în Berlin și în încă 81 de orașe zone cu emisii reduse și aplică reglementări cheie în alte 14 orașe precum Stuttgart, München și Leipzig.
Primarul Capitalei Gabriela Firea a anunțat, miercuri, un proiect prin care, de la 1 ianuarie 2020, mașinile care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov vor putea intra în Capitală doar după plata unei viniete. Mașinile sub Euro 3, indiferent unde sunt înmatriculate, nu vor avea acces în centrul Capitalei.