Mazda CX-5, primul autovehicul care va utiliza oțel cu limită înaltă de elasticitate

Mazda Motor Corporation, în colaborare cu Sumitomo Metal Industries Ltd. și Aisin Takaoka Co. Ltd., a devenit primul producător auto care a dezvoltat cu succes componente auto folosind oțel cu limită înaltă de elasticitate cu rezistență la rupere de 1.800 Mpa. Acest oțel, foarte rezistent, va fi utilizat pentru prima dată pentru noul crossover Mazda CX-5, ce va fi lansat pe plan mondial la începutul anului 2012.

Noua tehnologie de producție Mazda folosește oțel cu limită înaltă de elasticitate și rezistență la rupere de 1.800 Mpa pentru a fabrica barele metalice de protecție, ce sunt montate în spoilerul frontal și cel din spate, care protejează în cazul unei coliziuni. Barele de protecție sunt cu 20% mai dure și cu 4,8 kg mai ușoare față de versiunea anterioară și sunt o componentă cheie a arhitecturii Mazda de generație viitoare, mai ușoare și mai rigide. Noua arhitectură a caroseriei a fost dezvoltată ca parte a programului tehnologiilor inovatoare SKYACTIV și încorporează o nouă structură de abosorbție a energiei și de utilizare extinsă a oțelului cu limită înaltă de elasticitate pentru reducerea greutății.

Folosirea oțelului cu limită înaltă de elasticitate permite componentelor autovehiculului să fie mai subțiri și să păstreze același nivel ridicat de rezistență. Acest lucru determină scăderi semnificative ale greutății autovehiculului. Reducerea greutății barelor de protecție este importantă întrucât, acestea fiind încoporate în structura caroseriei la distanța cea mai îndepărtată de centrul de gravitație al autovehiculului, greutatea lor are un efect considerabil pentru performanțele de dinamică și de reacție. Acestea trebuie să fie rezistente pentru a oferi protecție optimă în cazul unei coliziuni. Din aceste motive, a fost cercetată metoda producerii în masă a componentelor folosind oțelul cu limită înaltă de elasticitate.

Cu toate acestea, materialele mai rezistente sunt mai puțin maleabile, astfel că absorb mai puțină energie în cazul unei coliziuni. Pentru a depăși acestă imperfecțiune, Mazda a realizat o cercetare amplă despre cum barele de protecție se deformează în cazul unei coliziuni și a realizat un nou design care absoarbe mai eficient energia. În plus, pentru a se asigura că barele de protecție oferă rezistență maximă pentru CX-5, Mazda a colaborat cu Futuba Kogyo Co. Ltd. pentru a optimiza tehnica de sudură și pentru a stabili un proces eficient de producție.

Totodată, Mazda rămâne dedicată reducerii greutății autovehiculelor și îmbunătățirii performanțelor dinamice, păstrând în același timp un nivel ridicat al rigidității caroseriei și al rezistenței la coliziune, pentru a oferi clienților săi atât plăcerea de a conduce cât și performanțe remarcabile de mediu și de siguranță.

Publicat: 10 10. 2011, 13:04
Actualizat: 10 10. 2011, 13:07