Lansarea modelului R360, primul automobil Mazda, în 1960 a fost sincronizată perfect cu revigorarea economiilor Japoniei și Germaniei. Producția de mașini pentru pasagerii Mazda avea să rămână restrânsă pentru încă aproximativ doi ani, în acest timp compania continuând să producă vehicule comerciale necesare boom-ului din construcții. Acest lucru nu a reprezentat un dezavantaj pentru Mazda, din contră, a facilitat timpul necesar pentru proiectarea unor autovehicule bine gândite care să ofere mai mult decât se așteptau oamenii. Multe dintre aceste modele au schimbat industria auto.
Revoluție în anii `60 – Mazda 110S Cosmo Sport
Una dintre cele mai frumoase mașini sport construite vreodată, 110S Cosmo Sport avea un design obișnuit pentru vremea sa, caracterizat de capota lungă cu motor poziționat frontal și tracțiune spate, însă o revoluție avea loc sub capotă, prin intermediul motorului cu două rotoare, primul de acest gen utilizat pe o mașină de serie. După modelul NSU Spider al cărui motor cu un singur rotor a fost un insucces mai devreme, inginerii Mazda au realizat ceea ce mulți au considerat imposibil – au construit un motor rotativ pentru un autoturism, care să fie durabil și fiabil, chiar și atunci când era turat zilnic până la 7.000 de rotații/minut. Pentru a demonstra acest lucru, Mazda a înscris modelul Cosmo Sport în 1968 în competiția Marathon de la Route, o cursă de anduranță de 84 de ore la Nürburgring, în Germania, unde s-a clasat pe locul 4. Creat într-un deceniu al revoluțiilor tehnice, modelul avea să devină primul model iconic al Mazda. Cu un design atrăgător, plăcut de condus și fiabil conform standardelor de la acel moment, Cosmo Sport a schimbat percepția oamenilor despre motorul rotativ. Pachetul oferit urma să stea la baza tuturor modelelor Mazda echipate cu motor rotativ.
Anii `70 – Mazda RX-7
Un deceniu mai târziu, revoluția nu mai era atât de importantă ca stilul personal. Când a apărut Mazda RX-7 a răspuns nevoii anilor 70 de a ieși în evidență cu orice preț, printr-un design in formă de pană, cu haion din sticlă, faruri escamotabile, culori vii ale caroseriei și materiale folosite la interior care l-ar fi făcut pe Andy Warhol să roșească. Conceptul era foarte flexibil – în următorii 30 de ani, RX-7 a fost disponibil cu transmisii manuale de patru sau cinci rapoarte sau automatic, putea fi comandat sub formă decapotabilă, cu patru locuri, cu motor cu trei rotoare, cu motor cu două rotoare cu turbină și în mai multe ediții speciale decât orice alt model Mazda de până atunci. În detrimentul unui consum mare, RX-7 era foarte plăcut la condus. Dispunerea centrală a motorului și tracțiunea spate îi ofereau o distribuție aproape perfectă a masei și a transformat-o în una dintre cele mai ușor de controlat mașini sport din secolul său. Precum Cosmo Sport înaintea sa, RX-7 și-a construit un nume în motor sport, câștigând campionatul GTU la cursa de 24 de ore de la Daytona în 1979, British Touring Car Cahmpionship în 1980 și cursa de 24 de ore de la Spa un an mai târziu, învingând un grup de BMW-uri. Mazda avea să vândă peste 1,8 milioane de RX-7, devenind astfel cel mai popular model sport propulsat de un motor rotativ din toate timpurile.
Excesul „Yuppie” în anii `80 – toată lumea primește un roadster
Mahmureala din anii `60 și `70 a fost cu greu domolită când Bob Hall a desenat un roadster decapotabil de mici dimensiuni pe planșa lui Kenichi Yamamoto în Hiroshima. Modelul conceput în acea zi nu era funcțional, nu existau nici motive raționale pentru a fi achiziționat, lucru ce poate explica de ce Yamamoto-San a trebuit să aștepte un deceniu pentru ca o producție sa fi aprobată. O dată cu lansarea roadster-ului la Salonul Auto din Chicago din 1989, încă o dată Mazda s-a sincronizat perfect. Veniturile personale erau în creștere iar clienții tineri cu aspirații erau în căutarea de achiziții pe care să le poată etala. Roadster-ul era suficient de atrăgător și de cool încât să întâmpine această cerere iar prețurile să fie accesibile pentru veniturile geneției „yuppie”. Modelul avea faruri escamotabile asemeni RX-7, integrate intr-un exterior mic și simpatic; era redus în greutate și rapid cu un interior clasic și confortabil. Roadsterul era o încântare să fie condus și atrăgea toate privirile cu plafonul decapotat. Mazda MX-5 a înregistrat un succes mondial și a demonstrat că roadster-ul classic nu a dispărut. Practic, în următorii 20 de ani fiecare constructor va încerca să-l imite. Noul mileniu – Mazda6 stabilește un nou reper
La sfârșitul anilor 1990 Mazda a pus bazele unui deceniu de succese, o dată cu dezvoltarea unui nou mesaj de brand Zoom-Zoom regăsit in optimismul noului mileniu. Pentru a reuși acest lucru, a fost dezvoltată o nou generație de automobile, primul dintre ele fiind modelul de clasă medie Mazda6 în 2002. Acest nou model se deosebea de predecesorul său sedan. Prin liniile fluide, farurile și stopurile desenate agresiv, prin partea frontală sculptată ce îi conferea un look mai sportiv decât al competitorilor. În plus noua generație de motoare pe benzina MZR cu o plajă suficientă de putere și tehnologie SVT (Sequential Valve Timing) l-au făcut și mai placut la condus. La acestea se adaugă spațiul interior, accesibilitate și trei tipuri distincte de caroserie, astfel a fost creat un automobil emblemă pentru modelele de clasă medie japoneze – o poziție pe care Mazda6 o deține și astăzi.
articol scris de Daniel REMEȘ
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER