Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Scuterul electric BMW C Evolution, lansat în 2014 de constructorul bavarez, stabilește noi standarde de eficiență. Autonomia bateriilor permite parcurgerea unei distanțe de 100 de kilometri, însă problema vine de la lipsa stațiilor de încărcare, motiv pentru care modelul nu este încă disponibil la vânzare în România
Iubitorii transportului pe două roți au, începând cu 2014, o dilemă importantă atunci când vine vorba despre mobilitatea urbană. Lansarea pe piață a maxi-scuterului electric BMW C Evolution poate revoluționa felul în care înțelegem transportul, însă aduce și o necunoscută importantă: poate înlocui scuterul electric senzația dată de orice vehicul cu două roți propulsat de motorul clasic pe benzină? ProSport a testat, în premieră pentru presa scrisă din România, produsul constructorului bavarez. C Evolution este un scuter electric care dezvoltă maximum 48 de cai putere și cu o autonomie declarată de producător la 100 de kilometri. Astfel, am străbătut străzile Bucureștiului timp de aproape 36 de ore la ghidonul scuterului care, deși nu este încă la vânzare pentru publicul din România, promite să revoluționeze transportul urban atât din punctul de vedere al feeling-ului transmis, cât și în ceea ce înseamnă aspectul financiar: un „plin” cu energie electrică se face în circa trei ore și costă mai puțin de 10 lei.
Panoul de bord indică toate informațiile cu care orice pilot de scuter este obișnuit, însă maniera în care nemții au „desenat” totul duce mintea spre partea electrică, noutatea cu care vine C Evolution. Foto: Adrian Scutariu
Scuterul cu marșarier se încarcă de la priză în aproape 4 ore
Propulsia 100% electrică necesită timp de acomodare. Lipsa sunetului clasic al motorului pe benzină și înlocuirea acestuia cu un ușor zumzet electric poate fi o problemă în trafic, acolo unde ceilalți șoferi, dar și pietonii, nu vor repera prezența scuterului. Sigur, atât accelerația (0-50 km/h în 2,7 secunde) cât și sistemul de frânare sunt suficient de performante pentru a evita situațiile neplăcute date de faptul că nu vei fi auzit, însă cel puțin până la acomodare, atenția necesară pilotării unui BMW C Evoluțion trebuie să fie mai mare decât atunci când manevrăm o motocicletă super-sport. Dincolo de asta, felul în care scuterul este dotat cu tehnologie este de-a dreptul impresionant.
Pe lângă faptul că are funcția „Reverse”, adică marșarier, există patru moduri de condus, adică patru feluri separate în care este permis consumul energiei electrice din baterii. Și pentru a mări autonomia declarată de producător la 100 de kilometri, inginerii bavarezi au încorporat și o serie de metode prin care este recuperară energia. Astfel, autonomia poate fi mărită cu până la 20 de kilometri prin recuperarea energiei la frânare, prin simularea frânei de motor sau în regim de croazieră, atunci când accelerația este eliberată. Poate din acest motiv BMW C Evolution este primul mijloc de transport, motocicletă sau mașină, la care testele ProSport au descoperit cifre de consum, autonomie în acest caz, mai bune decât cele declarate de producător.
Scuterul electric a rezistat unei ședinte de pilotaj, ce-i drept fără excese, care a depășit cu puțin 110 kilometri. Încărcarea se poate la orice priză 220 V și va dura cam patru ore, 80% din baterie fiind încărcată în două ore și 15 minute. Poate cel mai important aspect este acela al costului: un „plin” cu energie electrică vă va încărca factura cu 10 lei. Diferența față de un scuter pe benzină este importantă: C Evolution consumă curent electric în valoare de 10 lei la 100 de kilometri, în timp ce modelul BMW C 650 GT va consuma benzină de circa 25-30 de lei pentru a parcurge aceeași distanță.
Ce vedeți aici este instrumentul prin care se face încărcarea lui C Evolution – totul încape sub șa. Și vă rugăm să ignorați mănușile moto racing folosite pe un scuter electric. Foto: Adrian Scutariu
Peste 15.000 de euro pentru a scăpa de stresul prețului benzinei
Deocamdată, BMW C Evolution nu este disponibil pentru vânzare în România. Până la comercializarea lui trebuie operate o serie de modificări în ceea ce privește serviceul, însă cel mai important impediment, unul experimentat de ProSport, este dat de locurile unde scuterul poate fi încărcat. Bucureștiul nu are o hartă clară, oficială, a stațiilor pentru încărcarea vehiculelor electrice. Până în acest moment au fost făcute public doar cele construite de câteva hoteluri, precum și stații puse de dispoziție de un lanț de restaurante.
Teoretic, autonomia oferită de bateriile C Evolution este suficient de mare pentru a permite parcurgerea unui drum acasă-loc de muncă cam din orice punct al orașului, însă neglijarea încărcării bateriilor poate imobiliza scuterul într-un oraș deloc adaptat pentru vehiculele electrice. În Europa de Vest, prețul BMW C Evolution este în jurul sumei de 15.500 de euro, un preț mare pentru un scuter. Chiar dacă diferența nu poate fi amortizată de înlocuirea cheltuielilor cu benzina, motivele pentru care clientul poate alege scuterul electric pot veni din diversele facilități pe care statul le oferă celor care nu poluează. Rămâne de văzut dacă românii sunt dispuși să facă o asemenea alegere.
Cele patru moduri de pilotaj pentru BMW C Evolution
Eco Pro – Modul în care se simte cel mai tare „frâna de motor” atunci când accelerația este închisă, motiv pentru care și economia de energie este cea mai mare. În modul Eco Pro este limitată și accelerația pentru a proteja rezervele de energie, motiv pentru care autonomia poate ajunge la circa 120 de kilometri.
Road – Este modul în care BMW a calculat autonomia de 100 de kilometri. Permite folosirea completă a puterii motorului, iar energia este recuperată într-un procent de 50% din capacitatea totală atunci când maneta de accelerație este închisă. Evident, funcționează recuperarea energiei la frânare.
Sail – Modul în care nu există niciun fel de „frână de motor”, scuterul este purtat de inerție și nu recuperează energie atunci când accelerația este eliberată. Este singurul mod care oferă senzații pe care niciun scuter cu motor pe benzină nu le oferă. Energia este recuperată doar la frânare.
Dynamic – Permite folosirea întregii capacități de accelerare, însă consumă foarte repede bateria. Modul Dynamic are și cea mai violentă „frână de motor”, motiv pentru care necesită o perioadă de acomodare până să poată fi stăpânit
Știai că avem o pagină de Facebook în care discutăm doar subiectele speciale?
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER