Școlile moto din România erau, cel puțin până acum câțiva ani, o glumă. Toți cei care dețin categoria A pe permisul de conducere de mai mult de 5 ani pot depune mărturie cu privire la volumul foarte mic de cunoștințe acumulate în timpul cursurilor care ar fi trebuit să îi pregătească pentru mersul pe stradă. Mersul pe stradă sau, așa cum ne-a arătat de prea multe ori realitatea din România, supraviețuitul pe stradă.
În fiecare an, Poliția Rutieră raportează numere nepermis de mari de decese în accidente în care sunt implicate motociclete. Lipsa unei legislații bine conturate și nerespectarea reglementărilor care sunt deja în vigoare duc de cele mai multe ori la situații tragice. Nu sunt mulți polițiștii care reacționează atunci când văd un copil de 18 ani mergând în oraș pe o Yamaha R1 de 150 de cai putere și nici multe echipaje RAR care să oprească în trafic motocicletele pentru a le verifica.
În aceste condiții, pentru a rezista nevătămați pe șosele, motocicliștii din România au nevoie de o serie de deprinderi ieșite din comun pe care, în mod normal, nu au cum să le acumuleze doar din experiență. Ei bine, de curând există și o altă posibilitate pentru a te pregăti pentru trafic.
Experiența ProSport pe motocicletă la RideX
RideX este un proiect pus în practică de Matei Albulescu, un „fost corporatist” care a lăsat baltă costumul de la birou pentru combinezonul de motociclist. Matei își pune acum priceperea în ale motocicletelor, una argumentată de absolvirea California Superbike School și de pregătirea în cadrul BMW Motorrad International Instructor Academy, la dispoziția românilor. Printr-un parteneriat cu BMW Motorrad România, Matei Albulescu a organizat marți un curs-demo pentru presă care poartă denumirea „Street Experience”. ProSport a participat la curs în șaua unui BMW R nineT, motocicletă cu care ne familiarizasem deja, iar concluziile sunt pozitive.
În pofida numărului mare de participanți la demo-ul pentru presă, Matei Albulescu și-a făcut timp să explice fiecăruia felul în care trebuie executate manevrele. Foto: Mihai Barbu
Pe românește și pe scurt, am învățat lucruri pe care nu le-am deprins în circa 80.000 de kilometri în șaua unei motociclete. Cursul a debutat printr-un discurs al lui Matei în care a explicat exercițiile, apoi am purces la un exercițiu în care combinația dintre patinarea ambreiajului, frâna spate și accelerație trebuia să ne poarte circa 50 de metri în linie dreaptă, la o viteză de circa 5 km/h. După asta, am folosit aceeași combinație de ambreiaj, frână și accelerație pentru a întoarce într-un cerc restrâns, pentru slalom și „opturi” printre jaloane. În tot acest timp, Mihai Albulescu stă pe marginea traseului și îți transmite indicații pentru corectarea manevrelor. Totul s-a terminat după multe ore și după alte exerciții de frânare de urgență.
Avantajele pentru cursant sunt nenumărate. Descoperi limitele inferioare de viteză până la care poți manevra în siguranță motocicleta cu picioarele în scărițe, lucru extrem de util în traficul aglomerat. De asemenea, slalomul la viteze mici și parcurgerea traseului cu conuri îți dezvoltă abilitate de a te ghida cu privirea între obstacole, pe principiul cunoscut în motociclism de „uită-te unde vrei să te duci”. Nu în ultimul rând, repetarea frânării de urgență, cu ambele roți, în condiții de siguranță te face să descoperi noi limite ale motocicletei la acest capitol.
Greutatea redusă a modelului R nineT pilotat de reporterul ProSport a fost un avantaj la probele de slalom. Foto: Mihai Barbu
Cei care doresc să participe la cursuri au la dispoziție 100 de gratuități de la RideX și BMW Motorrad
RideX și BMW Motorrad România demarează cu acest prilej un proiect amplu de susținere a siguranței rutiere, proiect întins pe durata unui an de zile. Astfel, sunt puse la dispoziție nu mai puțin de 100 de training-uri gratuite de pilotaj defensiv la care se pot înscrie toți posesorii de motocicletă, indiferent de marcă, completând un formular de pe site-ul RideX. Programul se va desfășura sub forma a zece sesiuni în perioada 19 mai – 19 iunie, iar pe parcursul acestora participanții vor putea acumula experiență pentru condus în siguranță în exerciții precum deplasarea la viteză redusă, frânări, evitări de obstacole, slalomuri, opturi, întoarceri în cercuri restrânse și multe altele.
Cursurile includ și partea de relaționare profesor-elevi prin intermediul demonstrațiilor la tablă. Matei Albulescu explică exercițiile în mod grafic înainte de a permite intrarea pe poligon. Foto: Mihai Barbu
„În România, piața de motociclete este în formare și problema siguranței rutiere este una importantă. Suntem de părere că trebuie acordată o atenție specială perfecționării și educării motocicliștilor, mai ales că programul de pregătire pentru obținerea carnetului de conducere se dovedește adesea insuficient. De aici am decis să dezvoltăm și să susținem o rețea de școli acreditate BM Motorrad care beneficiază de experiența internațională a mărcii în astfel de programe. În plus, în proiectul pe care l-am demarat cu RideX, vrem să efectuăm mai multe acțiuni concrete care sperăm să aducă în prim plan problema pregătirii rutiere„, a explicat Ionut Bâtu, manager BMW Motorrad pentru România și Bulgaria.
Cursurile puse la dispoziție de RideX
Pauza dintre exerciții este petrecută în cortul BMW Motorrad, acolo unde stau la umbră răcoritoare și gustări. Foto: Mihai Barbu
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER