MotoGP, competiția unde, pe lângă talent, ai nevoie și de 3 milioane de euro
Material publicat în ediția tipărită săptămânală ProSport, distribuită în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar
- Cea mai importantă competiție moto la nivel mondial presupune costuri uriașe pentru aspiranți. Din acest motiv, în MotoGP își fac apariția tot mai mulți piloți a căror principală „calitate” este suma pe care o virează în conturile echipelor care le permit să concureze. Pilotul Robert Mureșan crede că pentru o echipă românească ar trebui circa 3 milioane de euro
Peste 2 miliarde de telespectatori într-un sezon. Zeci de milioane de produse promoționale vândute pe durata desfășurării curselor. Milioane de spectatori care plătesc între 60 și 1.000 de euro pentru un bilet. Și, în final, aproape 100 de piloți care își petrec finalul de săptămână întrecându-se cu viteze de până la 340 de kilometri pe oră în lupta pentru titlul mondial. Este vorba despre MotoGP, campionatul mondial de motociclism viteză, competiția de top la capitolul două roți în ceea ce privește spectacolul, banii și audiența. Dar și una în care, deși există piloți talentați, România nu are deocamdată acces din cauza cerințelor financiare greu de suportat, dar și pentru că locurile sunt ocupate de către piloți mai puțin talentați, dar cu susținere financiară importantă din partea sponsorilor. Excepția s-a numit Robert Mureșan, pilot care în 2006, la 15 ani, a pătruns în MotoGP la clasa 125 cmc. Mureșan a explicat care sunt costurile necesare unei participări la cele trei clase ale competiției și de ce România nu poate, cel puțin deocamdată, emite pretenția de a avea un reprezentant.
Costuri mari doar la debut
La startul sezonului 2013 a apărut informația că Federația Română de Motociclism lucrează la un proiect care urma să ducă în MotoGP, la clasa Moto2, o echipă din România, cu doi piloți, dintre care unul să fie chiar Robert Mureșan. Proiectul nu a avut succes, printre altele, și din cauza condițiilor stricte ale organizatorilor, însă pilotul român a explicat care ar fi fost costurile. „În ceea ce privește formarea unei echipe a României, costurile sunt mari în primul an, pentru că pleci de la zero. Dorna, compania care deține drepturile comerciale ale MotoGP, impune niște condiții pe care, pentru a le respecta, trebuie să ai un buget care să depășească bine de tot un milion de euro. Trebuie să îți cumperi camioanele, minimum două, ceea ce presupune un efort uriaș. Am mai spus, în trecut, că suma totală ar fi de aproape 3 milioane de euro în primul sezon, mulți m-au acuzat că exagerez, dar nu e așa. Chiar asta e suma necesară”, a declarat Robert Mureșan. Potrivit acestuia, suma ar urma să scadă drastic începând cu cel de-al doilea sezon de participare, atunci când o eventuală echipă românească ar avea deja infrastructura formată și ar trebui să suporte doar cheltuielile cu produse consumabile și de îmbunătățire a motocicletelor.
Companiile românești au bani, dar nu se implică
Un exemplu de succes în ceea ce privește suportul financiar pentru participarea în MotoGP este dat de către piloții de top, cei care au adus ori s-au asociat cu sponsori din țările lor. Spaniolii Marc Marquez și Dani Pedrosa concurează pentru o echipă sponsorizată de compania petrolieră spaniolă Repsol. Stefan Bradl, german, i-a adus la MotoGP pe Viessmann, companie din Germania, iar italianul Andrea Iannone este sponsorizat de Energy T.I., companie din Italia. Totuși, Robert Mureșan crede că ideea nu poate fi aplicată cu succes și în cazul nostru, asta din cauza lipsei de interes din partea sponsorilor. „Există companii din România suficient de puternice astfel încât să poată suporta costurile unor participări în MotoGP, dar nu vor să se implice. Eu am renunțat să mai am speranțe după ani la rând în care am făcut prezentări în căutare de sponsori”, spune pilotul român. Mureșan a aproximat și bugetul pe care un pilot ar trebui să îl aducă unei echipe pentru a pilota în MotoGP. „La Moto3 poți intra dacă aduci cam 200.000 de euro pe sezon, iar la Moto2, în funcție de valoarea echipei în care vrei să intri, suma variază între 300.000 de euro și 700.000 de euro. La clasa MotoGP lucrurile se schimbă. Cu doar câteva mici excepții, piloții sunt selectați în funcție de calități. Chiar și așa, Danilo Petrucci, spre exemplu, nu ar fi avut ce căuta la MotoGP dacă nu venea cu bani de acasă”, explică el. Acest subiect a fost atins, recent, de către Loris Capirossi, fost pilot de top în MotoGP. Italianul a avut un discurs dur la adresa piloților plătitori, acuzând echipele care îi angajează că sunt responsabile de diluarea calității competiției și de creșterea distanței pe circuit între piloții de top și cei a căror principală calitate este dată de banii aduși.
„E imposibil să ajungi în top fără bani, doar cu talent”
Poveștile de succes din sportul mondial au, deseori, coordonate similare. Un tânăr talentat care, prin muncă multă, reușește să treacă peste obstacole și să ajungă campion mondial. Nu și în MotoGP, crede Robert Mureșan. „Este imposibil să ajungi în topul MotoGP doar cu talentul de pilot, ai nevoie și de o susținere financiară”, spune românul care dă exemplul lui Marc Marquez, copilul-minune al motociclismului mondial, cel care în sezonul său de debut la clasa MotoGP a reușit să câștige titlul mondial. „Dacă nu avea susținere din partea Repsol, din partea Dorna, nu reușea. S-au schimbat regulamentele pentru el, a fost primul pilot debutant care a venit direct la o echipă de uzină, nu se putea așa ceva înainte”, crede Mureșan. Momentan, Robert concurează în World Superbike, la clasa Superstock 1000, pentru echipa H-Moto, acolo unde a contribuit cu aproape 100.000 de euro la buget. Obiectivul este clasarea, la finalul sezonului, în primii 15 piloți și mai multe clasări în top 10.
Piloții de top au salarii de până la 10 milioane de euro
Care este motivul pentru care tineri precum Robert Mureșan își consumă energia în căutarea sponsorilor care să le permită să ia startul în una dintre clasele MotoGP? Recompensa financiară venită în momentul în care ajung în top. Conform unui top publicat de Crash.net, cel mai bine plătit pilot din MotoGP în sezonul trecut a fost italianul Valentino Rossi, cel care a încasat de la Yamaha 10 milioane de euro. În plus, nivelul de popularitate la care a ajuns Rossi îi aduce beneficii financiare, din drepturi de imagine, care se apropie de suma cu care este plătit de echipa japoneză, aproape dublându-i veniturile anuale. Pe o pantă ascendentă se află și Marc Marquez, noul campion mondial din MotoGP, pilot care la doar 20 de ani și în sezonul său de debut primea aproximativ trei milioane de euro de la Honda. După câștigarea titlului, Marquez a primit o creștere substanțială de salariu de la echipă japoneză și multe alte oferte de contracte de publicitate cu o serie de companii de renume mondial. Specialiștii estimează că, în 2014, Marquez va atrage, din salariu și din alte bonusuri, aproximativ 10 milioane de euro, cea mai mare sumă încasată de un pilot din MotoGP la o vârstă atât de fragedă.