Nea Marin nu ar schimba nimic din trecutul său: „Tot aș îmbina aventurile de-o noapte cu mașinile”
Ați participat la peste 250 de curse. Care este cea mai frumoasă amintire pe care o aveți? Cea de acum, când te-am cunoscut pe tine.
Întrebarea e a unei fete de 22 de ani. Răspunsul îi aparține lui Marin Dumitrescu, fost pilot român, în vârsta de 95 de ani. Degeaba îi zâmbești și îi mulțumești frumos. Nea Marin continuă nonșalant: „Ești măritată? De asta tot schimbi subiectul și mă întrebi de curse?”. E destul de dificil să-l intervievezi pe acesta. Pe lângă replicile surprinzătoare, dialogul cu Nea Marin este des întrerupt de organizatorii BMW sau de actualii piloți care vor fie un autograf, fie să se intereseze de starea de sănătate a acestuia: „Stați voi liniștiți, că ăia 200 de km/h pe care îi prindeam la fiecare cursă au avut grijă să mă mențină la vârsta de 25 de ani”. Nu termină bine de vorbit cu cel îngrijorat de bătrânețea lui, că Nea Marin continuă: „Vezi? Nu e așa mare diferență între noi. Ce mai sunt trei ani în ziua de astăzi?”. Și face cu ochiul. Devine repede clar faptul că reportajul cu cel mai în vârstă pilot din România se va transforma în unul despre cum să îmbătrânești cu spirit.
Și, totuși, care a fost cea mai frumoasă amintire din cariera dumneavoastră? Bine, hai că-ți spun și de asta. Dar la sfârșit vreau să-ți arăt poze cu nepoții mei. Am trei. Unul trebuie să-ți placă.
„Ce bine arătam! Nici acum nu sunt rău”
Stă un minut pe gânduri. Nici vorbă de vreo mină serioasă, Nea Marin zâmbește încontinuu: „În 1949 am participat la o cursă la Brașov. Făcusem eu niște șmecherii la o mașină, o îmbunătățisem. De un an mă tot chinuiam eu și restul muncitorilor de la Vulcan la ea. Toți îmi ziceau sau . Direct locul întâi și stabilire de nou record național. Le-am arătat-o lor!”. Pe un poster imens, pe care îl ține în mână de la începutul discuției, stă dovada de netăgăduit a amintirii: o poză cu un Nea Marin cu mult mai tânăr, bucurându-se alături de restul colegilor de la Vulcan. Același zâmbet, mai puține riduri: „Ce bine arătam! Nici acum nu sunt rău. Câți bărbați de 95 de ani știi care să fie la fel de chipeși?”. Replica nu te mai ia prin surprindere. Ba chiar te miră că nu a venit mai devreme.
„Am fost cu 53 de femei”
Nea Marin și-a cunoscut marea iubire în facultate. E cu ea de 70 de ani. Ochii se fac mari, felicitările apar aproape ca un reflex: „Știi care e secretul? Să nu te desparți niciodată, indiferent de câte prostii faci”, explică acesta. Iar de „prostii” s-a tot ținut de-a lungul vieții: „Am un caiet pe care încă îl păstrez. Acolo am notat numele tuturor femeilor cu care am fost. Le-am dat și note, de la unu la zece. Că nu pot toate să fie la fel de bune, există o diversitate. Cu 53 de femei am fost la viața mea. Și tot la soție m-am întors mereu. Mi s-a părut frumos din partea mea ca în fiecare seară să fiu lângă ea, chiar dacă mintea mea zbura fie la Ana, fie la Anca, fie la Mihaela”. Uneori, îi era mai greu să-și ascundă aventurile decât să câștige curse. Are câte o prezență feminină în fiecare dintre poveștile celor 36 de titluri naționale câștigate de-a lungul timpului: „Una mi-a zis să vin cu ea în America. Păi ce să caut eu acolo? O văzusem deja. Dacă mă invita în Africa, poate că acceptam”. Soția i-a trecut cu vederea escapadele. I-a acceptat defectele și îl mustra doar atunci când nu câștiga o cursă: „Ne-am certat de puține ori, așadar”.
„Câștigam mai bine înainte”
Băiatul lui Nea Marin este tot pilot. Nepoții, trei la număr, la fel: „Suntem singura familie care s-a dedicat în totalitate sportului ăstuia. Eu am prins vremuri mai bune, când se câștiga mai mult. Bine, nici ei nu o duc rău, dar gândește-te că reușeam să le țin pe toate fetele pe care le aveam din București cu banii pe care îi luam înainte. Și e cunoscut faptul că ele erau cele mai scumpe, că erau din capitală”. Trecut de o anumită vârstă, nea Marin s-a reorientat. E dedicat în totalitate soției și familiei, uneori joacă rolul de pețitor pentru nepoți, dar nu și-a uitat prima iubire: mașinile de curse. Muncește alături de cei de la BMW, se implică în diverse proiecte și, atunci când i se dă voie, conduce: „Au făcut anul trecut un fel de traseu pe la Arcul de Triumf. Trebuia să ne învârtim în cerc vreo jumătate de oră, să nu depășim 20 de km/h. Am făcut un tur, două, trei. M-am plictisit și am băgat suta. Nu cred că mă mai cheamă a doua oară la așa ceva. Le-am stricat plictiseala”. Zâmbește ștrengărește. Ar face la fel dacă ar avea ocazia. Doar că nu ar aștepta al patrulea tur.
„Vreau să ajung la 102 ani”
Nea Marin aleargă, se plimbă cu mașina, repară motoare și rar are vreun moment liber. La 95 de ani e mai activ decât interlocutorul său, dar pe asta nu i-o spunem: „Vreau să ajung la 102 ani. Atât. Mai mult, nu”. Și, la cât de mult se agită și glumește, are toate șansele să-și atingă obiectivul. A fost model pentru copil și nepoți, dar poate cu ușurință să fie și pentru cei din jur. Să îmbătrânești frumos nu e ușor, iar nea Marin a făcut din asta o artă. Una împletită cu flirt și amintiri frumoase din perioada în care mașina de curse îi era suficientă pentru a fi bucuros.
„Acum, că am terminat, hai să-ți arăt o poză. Ei sunt nepoții mei. Alege unul. Nu am un preferat, așa că urmează-ți inima. Așa am făcut toată viața mea. Am ales mereu mașina”.
36 de titluri de campion național a adunat de-a lungul carierei Nea Marin
250 de curse la viteza în coastă, circuit și raliu a câștigat acesta
În 1976, Marin Dumitrescu a obținut ultimul titlu de campion din carieră, la viteza în coastă
Nu m-am accidentat niciodată. Aveam tehnică, mă pricepeam. Nu mă urcam niciodată într-o mașină fără să fi lucrat eu ceva la ea, să mă asigur că o să fie bine Marin DUMITRESCU, fost pilot
Eram dependent de viteză. Încă sunt. Una dintre cele mai mari bucurii ale vieții mele era să zbor cu mașina pe traseu. Asta m-a menținut sănătos. La inima, că la cap… Marin DUMITRESCU, fost pilot
BMW a lansat Seria 3 GT și noul Z4 Marin Dumitrescu a fost invitatul special al unui eveniment în care BMW a lansat în România două noi modele. BMW Seria 3 Gran Turismo, model prezentat la Geneva Motor Show, poate fi comandat în țară începând cu această lună și are prețuri ce pornesc de la 30.550 euro fără TVA pentru varianta 320i și 32.550 euro pentru 320d. Noul Z4, „o interpretare tradițională și totodată contemporană a conceptului clasic de roadster”, va dispune de cinci motoare pe benzină, trei cu patru cilindri și două cu șase cilindri.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER