Noul MotoGP: 1,2 milioane de euro pentru 0,3 secunde în spatele granzilor

Material publicat în ediția tipărită săptămânală ProSport, distribuită în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

  • Sezonul 2014 al celei mai importante competiții de motociclism din lume debutează pe 23 martie într-o nouă configurație
  • Apar clasele Open și Factory 2
     

Circuitul Losail din Qatar va găzdui debutul sezonului 2014 în MotoGP, competiție care se anunță mai imprevizibilă ca oricând din cauza schimbărilor operate de Dorna, compania care deține drepturile comerciale ale competiției. Pentru a elimina diferențele între piloții cu motociclete de uzină și cei de la fosta clasă CRT, Dorna a introdus în 2014 clasa Open și, de câteva zile, clasa Factory 2. Practic, echipele de uzină dezvoltă prototipuri de serie limitată, derivate din motocicletele folosite de piloții de top, acestea urmând să fie vândute sau închiriate echipelor care nu au susținerea directă Honda, Yamaha sau Ducati. Clasa Factory 2 a fost introdusă special pentru încadrarea celor de la Ducati, constructor care a renunțat să aibă echipă de uzină pentru a putea continua, pe parcursul sezonului, dezvoltarea motorului.

Honda Racing Corporation a fost singura uzină care nu s-a ascuns în ceea ce privește costurile modelului RCV1000R. Shuhei Nakamoto, șeful Repsol Honda, a anunțat un preț de 1,2 milioane de euro pentru achiziționarea prototipului de serie limitată, sumă la care se vor adăuga alți 550.000 de euro plătiți de doritori pentru un pachet de upgrade pentru sezonul 2015. Ce vor obține echipele contra acestei sume? O motocicletă Honda care se anunța doar cu 0,3 secunde mai lentă pe tur decât modelul pilotat de Marquez și Pedrosa. În plus, cumpărătorii vor avea parte de avantajele clasei Open, adică 24 de litri de benzină (cu 3 în plus față de echipele de uzină) și, mai important, vor avea la dispoziție 12 motoare pe parcursul sezonului (față de numai 5 pentru echipele de uzină).

Performanța reală este cu 1,5 secunde mai slabă
În ciuda promisiunilor Honda, rezultatele de pe circuit în testele iernii arată altceva. Nicky Hayden de la Drive M7 Aspar a fost cel mai rapid pilot de pe modelul RCV1000R la Sepang, însă timpul său, 2:01.514 minute, a fost cu 1,981 secunde mai slab decât al celui mai rapid pilot, Marc Marquez de la Repsol Honda. Practic, o diferență de 1,5 secunde peste cea „anunțată” de Honda în momentul în care a conceput modelul RCV1000R pentru vânzare.  Americanul proaspăt ajuns la Aspar după mulți ani de încercări nereușite la Ducati și-a făcut publică nemulțumirea. „ Nu mă așteptam să fie atât de dificil. Am progresat la capitolul frânare și intrarea în viraje, însă e deprimant atunci când încerc să mă țin după ceilalți și îmi dau seama că îmi e imposibil din cauza lipsei de putere”, a spus Hayden, cel pe care clasamentul final al testelor de la Sepang l-a surprins cu abia al 13-lea timp de pe grilă.

Yamaha închiriază cu 800.000 de euro motociclete mult mai rapide
Replica iernii în MotoGP a venit de la același Shuhei Nakamoto, șef al Repsol Honda, atunci când a fost chestionat de către media cu privire la rezultatele mai bune obținute de prototipul de serie limitată distribuit de Yamaha. „Nu știu detaliile, însă se pare că Yamaha furnizează la clasa Open motocicleta prototip cu care Lorenzo și Rossi au concurat în sezonul 2013″, a spus Nakamoto, iar rezultatele din teste par să îi confirme bănuielile. Yamaha a anunțat că nu va vinde, ci va închiria cu 800.000 de euro pe sezon motocicleta, iar NGM Forward Racing este echipa care a beneficiat cel mai mult pe seama aceste strategii. Spaniolul Aleix Espargaro a uimit în testele de la Sepang acolo unde a obținut un timp-reper de 1:59.998, cu 0,465 secunde mai slab decât liderul Marc Marquez. Chiar și așa, Espargaro l-a depășit, de exemplu, pe Dani Pedrosa, pilot de uzină Repsol Honda. În aceste condiții, sezonul 2014 se anunță interesat atât în ceea ce privește lupta pentru titlul mondial, cât și la capitolul „bătălia de la Open”, acolo unde Nicky Hayden și Aleix Espargaro par să fie cap de afiș pentru Honda, respectiv Yamaha. O situație specială va avea Ducati, echipă pentru care Dorna a înființat clasa Factory 2, însă este de așteptat ca italienii să se concentreze în acest sezon pe dezvoltarea motocicletei.

Publicat: 19 03. 2014, 08:38
Actualizat: 19 03. 2014, 09:36