O nouă victorie pentru Lewis Hamilton! Pilotul englez a câștigat Marele Premiu al Marii Britanii
Pilotul britanic al echipei Mercedes, Lewis Hamilton, a câștigat, duminică, Marele Premiu al Marii Britanii, a noua etapă a Campionatului Mondial de Formula 1, el fiind urmat de coechipierul său, germanul Nico Rosberg, și de un alt german, Sebastian Vettel, de la Ferrari.
Brazilianul Felipe Massa și finlandezul Valtteri Bottas, ambii de la Williams, s-au clasat în această ordine pe locurile 4 și 5, înaintea rusului Danil Kviat de la Red Bull, care a trecut linia de sosire al șaselea.
Locurile 7-10 au fost ocupate în ordine de germanul Nico Hulkenberg (Force India), finlandezul Kimi Raikkonen (Ferrari), mexicanul Sergio Perez (Force India) și spaniolul Fernando Alonso (McLaren-Honda). Dublu campion mondial, Alonso a obținut primul punct în sezonul 2015.
Victorie cu emoții
Grand Prix-ul de duminică, de la Silvertstone, a fost unul spectaculos, cu răsturnări de ierarhii și cu un podium puțin anticipat după desfășurarea inițială a cursei. Ploaia care a căzut în ultima parte a marelui premiu a contribuit și ea la show-ul oferit de cei 19 piloți (brazilianul Felipe Nasr de la Sauber nu a participat, din cauza unor probleme tehnice ale monopostului său).
Hamilton și colegul lui, Nico Rosberg, au fost cei mai rapizi în calificările care au avut loc sâmbătă, când britanicul și-a adjucat pole-position-ul. Piloții Williams, Felipe Massa și Valtteri Bottas, au ocupat în această ordine linia a doua a grilei, înaintea celor de la Ferrari, Kimi Raikkonen, locul 5, și Sebastian Vettel, poziția a șasea.
Duminică, Massa și Bottas au avut un start exploziv. Cei doi s-au strecurat printre monoposturile Mercedes și i-au întrecut pe Hamilton și Rosberg. Cu greu, liderul clasamentului piloților a reușit în primele viraje să recupereze de la Bottas poziția secundă, însă Massa a fost prea rapid și s-a distanțat destul de mult.
Un accident în turul 1/52, în care au fost implicate mai multe monoposturi, a făcut necesară neutralizarea cursei cu safety car-ul. Hamilton s-a „lipit” de Massa și a încercat să-l întreacă imediat ce cursa a fost reluată, în turul al treilea. Britanicul a calculat greșit atacul, în timp ce Massa s-a apărat foarte bine, obligându-l pe pilotul de la Mercedes să iasă ușor în decor. Bottas a profitat imediat și l-a depășit pe Hamilton, urcând pe locul al doilea.
În acel moment s-a înregistrat o premieră în 2015 – două monoposturi Williams aflate la conducerea cursei. Această situație a fost înregistrată pe parcursul mai multor tururi. Massa a impus un ritm rapid, însă nu s-a putut desprinde. Cu ajutorul DRS, Bottas a părut conecatat la monopostul colegului său și a cerut voie să-l depășească. Răspunsul inițial a fost negativ, apoi inginerii echipei Williams s-au răzgândit și i-au permis finlandezului să depășească, dar cu condiția să o facă în mod „curat”. Cu toate acestea, Bottas nu a putut să-l întreacă pe Massa și a trebuit să fie atent, la rândul lui, la monoposturile pilotate de Hamilton și de Rosberg. Cele patru mașini au rulat într-un interval de 2-2,5 secunde între prima și ultima. Hamilton și Rosberg nu și-au atacat rivalii, dar în turul 14 au recurs la stratagemă. Mecanicii de la Mercedes au simulat că așteaptă un monopost la schimbul de pneuri. Ei au scos caucicurile în fața boxelor echipei ca să-i facă pe piloții Williams să intre la standuri, lăsându-le cale liberă lui Hamilton și lui Rosberg. Cei de la Williams nu au mușcat momeala și și-au văzut de drumul lor.
Hamilton a intrat primul la boxe la finalul turului 19. Un tur mai târziu, au făcut la fel Massa și Rosberg, dar la revenirea pe pistă, britanicul, căruia mecanicii îi schimbaseră cauciucurile în 2,4 secunde, i-a depășit. În turul 21 a intrat și Bottas, care a revenit pe pistă între Massa și Rosberg.
Astfel, cu un schimb de pneuri eficient, Hamilton și-a depășit rivalii și a trecut la conducerea cursei. Situația lui era cu atât mai bună cu cât cel mai periculos adversar în lupta pentru titlul mondial, colegul lui, Rosberg, era tot pe locul al patrulea.
Ierarhia finală părea a fi cea stabilită după schimbarea pneurilor, singura prevăzută la Silverstone. Hamilton s-a distanțat de ceilalți trei piloți, Massa și Bottas controlau locurile pe care le aveau pe podium în acel moment, iar Rosberg nu găsea resurse să urce dincolo de locul 4. Însă ploaia nu a fost de acord cu această ordine și și-a făcut aparția pe circuit către finalul cursei. La început, picăturile de apă nu au udat toată pista, apoi ploia s-a întețit. Au fost unele zone cu pistă umedă și altele uscate, care au necesitat abordări diferite din partea piloților, ale căror monoposturi erau echipate cu pneuri hard.
În aceste condiții, examenul pentru piloți și echipe au fost următorul: să găsească momentul cel mai bun – nici mai devreme, nici prea târziu – ca să „încalțe” cauciucurile intermediare. Dintre piloții de top, primul a riscat Kimi Raikkonen de la Ferrari, care se afla pe locul al cincilea în acel moment. A făcut-o prea devreme, în turul 39, „intermediarele” lui s-au uzat pe porțiunile de pistă uscată, astfel că a fost nevoit să mai treacă o dată pe la boxe. În urma acestei decizii greșite, Kimi a terminat doar pe locul al optulea.
Bottas și Massa au riscat și au rămas pe circuit, dar combinația pistă uscată-pistă umedă i-a încetinit. Monopostul lui Rosberg s-a comprtat mai bine în aceleași condiții, iar germanul a reușit în două tururi ce nu reușise în toată cursa până atunci, să-i depășească pe cei doi adversari de la Williams. Mai mult, germanul a început să se apropie și de Hamilton, sub 3 secunde. Britanicul a simțit pericolul și a ales să intre la boxe în turul 43. Tot atunci a intrat și Sebastian Vettel de la Ferrari, aflat pe locul 6.
Rosberg a mai stat un tur pe pistă cu pneuri de uscat, dar a mers lent și după ce a trecut pe la boxe a ieșit la peste 10 secunde în spatele lui Hamilton. Apoi au intrat și cele două monoposturi Williams, unul după altul, în același tur. Când au revenit, Massa s-a regăsit pe locul 4, iar Bottas pe 5, pentru că Vettel, care a ales strategia potrivită, la fel ca Hamilton, i-a întrecut pe piloții Williams, urcând pe locul 3.
Această ierarhie nu a mai fost schimbată nici de ploaia care a devenit torențială. Astfel Hamilton a câștigat al 38-lea Mare Premiu din carieră, al treilea la Silverstone, dintre care ultimele două la rând. Rosberg a întregit a șasea „dublă” Mercerdes din 2015, iar Vettel ocupat, în mod neașteptat, locul al treilea.
După ce mai întâi au pierdut locurile 1-2, apoi pe cele 2-3 și 3-4, Massa și Bottas au rămas cu clasări modeste, pe 4 și pe 5. Danil Kviat de la Red Bull a fost al șaselea, înaintea lui Nico Hulkengberg de la Force India, clasat la șaptealea.
Mexicanul Sergio Perez, tot de la Force India, a ocupat locul 9 și, pentru prima dată în 2015, spaniolul Fernando Alonso de la McLaren-Honda obține un punct, după ce a trecut al zecela linia de sosire și după patru abandonuri consecutive în cursele anterioare.
Hamilton are acum 194 de puncte în clasamentul piloților, 17 mai multe decât Rosberg (177 de puncte). Sebastian Vettel este al treilea, cu 135 de puncte. La constructori, Mercedes a acumulat 371 de puncte, Ferrari, 211 puncte, iar Williams are 151 de puncte.
Următoarea etapă, Marele Premiu al Ungariei, va avea loc la 26 iulie, pe circuitul Hungaroring.
După nouă etape, clasamentul piloților (primele zece locuri) este următorul:
1. Lewis Hamilton 194 de puncte;
2. Nico Rosberg 177;
3. Sebastian Vettel 135;
4. Valtteri Bottas 77;
5. Kimi Raikkonen 76;
6. Felipe Massa 74;
7. Daniel Ricciardo 36;
8. Danil Kviat 27;
9. Nico Hulkenberg 24;
10. Romain Grosjean 17.
Clasamentul constructorilor este următorul:
1 Mercedes 371 de puncte;
2 Ferrari 211;
3 Williams 151;
4 Red Bull 63;
5 Force India 39;
6 Lotus 29;
7 Sauber 21;
8 Toro Rosso 19;
9 McLaren-Honda 5;
10 Manor 0.
Următoarea etapă, Marele Premiu al Ungariei, va avea loc la 26 iulie, pe circuitul Hungaroring.