Ponta, fotografiat la Abu Dhabi într-un club aflat în parcarea circuitului de Formula 1 unde se decide titlul mondial. Lobby pentru Forza Rossa?

Imaginile cu Victor Ponta într-un club din Abu Dhabi –  surprinse vineri noapte și difuzate de Realitatea TV – la câteva zile după alegerile prezidențiale pierdute sunt și vor fi interpretate de analiștii politici în fel și chip. Au ele legătură cu sportul? Prima tentație este să răspunzi negativ. Totuși, coincidența este mare. În acest week-end, Abu Dhabi seamănă cu Monte Carlo în ultima săptămâna din luna mai sau cu Montreal în primele zile din iunie.

Capitala Emiratelor Unite este intrată în febra cursei de Formula 1 de duminică, o cursă care este cu atât mai importantă cu cât va decide titlul mondial la piloți. Punctele obținute pe circuitul Yas Marina se vor dubla pentru prima dată în istoria F1, o măsură adoptată pentru a crește nivelul de spectacol într-un sport aflat în pierdere de audiență. Colegii de la Mercedes, Lewis Hamilton și Nico Rosberg, se bat pentru primul loc, iar Abu Dhabi este locul ideal în care vrea să se afle orice fan al Formulei 1. Este locul ideal și pentru un politician care în primăvara lui 2014 a semnat dosarul de aplicație al Forza Rossa F1 Team, proiectul botezat „prima echipă românească” din istoria Formulei 1?

„Totul e de 3-4 ori mai scump în Abu Dhabi în zilele acestea”

Romulus Kolles, tatăl octogenar al lui Colin Kolles, director în trecut la cinci echipe de Formula 1, știe ce înseamnă acest weekend în Emiratele Arabe Unite. „Toate prețurile la Abu Dhabi în săptămâna de cursă sunt de 3-4 ori mai mari. Hotelurile sunt scumpe rău”.

Acum două săptămâni, Victor Ponta a răspuns, printr-un SMS, „Vorbim cu drag după 16 noiembrie”, la întrebarea legată de implicarea sa în proiectul Forza Rossa. Ieri, întrebat tot prin SMS dacă se va afla duminică pe circuitul Yas Marina, premierul fotografiat vineri noapte în clubul O1NE Yas Island nu a mai oferit niciun răspuns. Șansele ca Ponta, un împătimit al sporturilor auto, să rateze cursa sunt însă infime. Fiul său, Andrei, este campion de karting la 11 ani, iar visul său este să devină pilot de Formula 1 pentru Ferrari.

O căutare pe Google Maps arată că localul în care au fost surprinși Ponta și prietenul său, finanțatorul Asesoft Ploiești, Sebastian Ghiță, se află peste drum de circuitul de Formula 1. Distanța dintre ușa localului, aflată în fața parcării circuitului, și intrarea în tribuna principală de la Yas Marina este de 100 de metri!


Clubul O1NE Yas Island este situat peste drum de circuitul Yas Marina.

Victor Ponta este omul indicat de jurnaliști britanici specializați în Formula 1 și de sursele ProSport ca fiind în spatele proiectului Forza Rossa. Premierul a semnat dosarul dus, în februarie 2014, la sediul FIA de fostul ministru al tineretului și sportului Nicolae Bănicioiu. Oficial, finanțarea proiectului care urma să consume aproape 100 de milioane de dolari pe sezon urma să fie asigurată de omul de afaceri Ion Bazac, fost membru PSD, partidul condus de Ponta. Un detaliu aparent minor este faptul că averea lui Bazac se ridică, potrivit topului Forbes, la doar 15-20 de milioane de dolari, de multe ori sub bugetul unei echipe mici de Formula 1.

De unde urma să obțină Bazac banii necesari într-un sport cu un apetit financiar sălbatic? Joe Saward, un jurnalist britanic foarte bine informat, a scris acum câteva luni că banii urmau să vină din „garanții guvernamentale și din sponsorizări oferite de companii cu capital public”.

Bazac a negat permanent finanțarea din bani publici. Nicolae Băncioiu a refuzat dialogul cu ProSport pe această temă, iar Ministerul Tineretului și Sportului a răspuns negativ la cererea jurnaliștilor de a prezenta dosarele semnate de Ponta și Bănicioiu și duse de ultimul în Elveția. „Aceste acte nu există în minister”, a fost răspunsul oficial.

Haosul de la Caterham

Echipa Forza Rossa urma să fie condusă de Colin Kolles, fost Călin Colesnic, un român stabilit în anii ”80 în Germania. În iunie, Kolles a fost implicat în calitate de „consilier” în preluarea echipei britanice Caterham de către o firmă misterioasă, elvețiano-arabă. La două luni distanță, în plin conflict cu fostul proprietar, malaezianul Tony Fernandes, Colin Kolles l-a numit pe Constantin Cojocar, un fost fotbalist la Steaua la finele anilor ”80, în funcția de director și acționar unic.  Decizia este șocantă ținând cont de faptul că atacantul descoperit de Mircea Lucescu la Corvinul lucrase la fabrica echipei Caterham ca măturător până în ziua în care a fost numit în funcția de conducere. Situația bizară de la Caterham a fost interpretată în lumea Formulei 1 ca modalitatea prin care Kolles a vrut să introducă Forza Rossa în Marele Circ cu un cost redus, pe scheletul echipei britanice.

Acum 10 zile, în plină campanie electorală, imediat după ce ProSport a scris despre dependența proiectului controversat Forza Rossa de alegerea lui Victor Ponta în funcția de președinte al țării, holdingul care a inițiat proiectul a anunțat că echipa nu va mai participa în 2015 în F1. Motivul a fost „neprimirea niciunui răspuns de la FIA”, irelevant în condițiile în care FIA va anunța lista finală a dosarelor acceptate pentru anul viitor abia pe 30 noiembrie. 

Dezvăluirile unui jurnalist britanic de Formula 1 bine informat

Joe Saward a revenit zilele trecute cu noi detalii despre implicarea premierului și planul complex prin care echipa urma să intre în Formula 1:

„Proiectul, care avea sprijinul guvernului Ponta, a rămas în umbră din vară, în special din cauza unei campanii electorale dezordonate, în timpul căreia discuțiile despre o echipă finanțată din bani publici ar fi cauzat o controversă în plus.

Din informațiile noastre din România, planul era ca noua echipă să concureze cu monoposturi construite de o entitate independentă numită CF1 Manufacturing, sub conducerea lui John Iley. Mașinile ar fi început sezonul 2015 inițial sub numele Caterham pentru că schimbarea numelui șasiurilor nu este ușoară. (…)

Compania 1MRT care deținea Caterham urma să devină proprietate românească, iar operațiunile echipei urmau să fie făcute de companii independente, conduse de cumpărătorii lui Caterham. Acesta este motivul pentru care au cumpărat Caterham. În spatele ideii exista un plan clar de afaceri. Guvernul României ar fi asigurat astfel finanțarea și sponsorizarea echipei. În acest fel, intrarea în Formula 1 ar fi fost făcută cu cap. Forza Rossa ar fi obținut un șasiu modern fără să fie nevoită să construiască toată infrastructura necesară și fără să plătească FIA o însemnată garanție nerambursabilă pentru a obține intrarea”.

Potrivit lui Saward, intrarea companiei Caterham în insolvență și conflictul dintre fostul proprietar Tony Fernandes și actualii acționari, niște persoane misterioase consiliate de Kolles, a complicat procesul de transformare în Forza Rossa. Pierderea alegerilor de către Victor Ponta, scrie Saward, „sugerează că proiectul Forza Rossa va dispărea”.

Caterham dispare sau se transformă abil în Forza Rossa?

E o sugestie, însă dispare cu adevărat proiectul Forza Rossa? Romulus Kolles, tatăl lui Colin Kolles, spune că fiul său l-a dat în judecată pe Tony Fernandes. „Caterham o va duce bine. Va avea mulți bani. Fiul meu îi cere lui Fernandes o sumă de peste o sută de milioane de euro și va câștiga mai mult ca sigur”.


Mașina Caterham fotografiată vineri pe circuitul din Abu Dhabi

Deși toți îi cântau prohodul, Caterham supraviețuiește, chiar dacă va participa la Abu Dhabi datorită celor peste două milioane de lire strânse din donațiile fanilor. Echipa este acum controlată de administratorul judiciar, însă poate reveni în urma procesului în mâinile oamenilor consiliați de Kolles. Adică a celor bănuiți că ar reprezenta, de fapt, grupul lui Bazac.

Există vreo șansă ca echipa Caterham să sfideze previziunile specialiștilor și să se transforme în secret în Forza Rossa în 2015? Este o coincidență faptul că Victor Ponta se află în Abu Dhabi în cel mai important weekend din acest sezon de Formula 1, cu câteva zile înainte de anunțul privind echipele care vor participa la anul în Marele Circ?

O importantă sursă ProSport dezvăluie: „Nu e exclus ca Ponta să vorbească despre Formula 1 în Abu Dhabi. El este acolo ca o atracție, poate discuta cu oficialii FIA. Sunt câțiva români descurcăreți în zilele de curse pe circuitele din F1 capabili să facă legătura cu oricine”. Potrivit oamenilor din departamentul de comunicare Forza Rossa Holding, Ion Bazac se afla vineri la București. Va fi duminică la Abu Dhabi? „Nu știm”. Colin Kolles este la Londra, însă duminică, în tribuna principală aflată peste drum de clubului O1NE Yas Island, vor fi prezenți toți oamenii importanți din FIA care pe 30 noiembrie decid cine intră în 2015 în Formula 1.


Clubul O1NE Yas Island și parcarea din fața sa pe care o folosesc și VIP-urile care asistă la cursa de Formula 1 de duminică


UPDATE 20:12 Surse din cadrul Ligii Profesioniste de Fotbal susțin că președintele Gino Iorgulescu se află alături de Victor Ponta și de Sebastian Ghiță la Abu Dhabi: „E plecat de câteva zile”.

Relația de amiciție dintre Iorgulescu și premierul Ponta este de notorietate. Cei doi se cunosc din perioada în care actualul șef al Ligii conducea clubul FC Național, iar Ponta era frecvent fotografiat în tribunele stadionului Cotroceni (foto jos). Acum un an, Victor Ponta și vicepremierul Liviu Dragnea au participat la un hotel din București la întâlnirea șefilor de cluburi cu Iorgulescu, în seara de dinaintea alegerilor de la Ligă. A doua zi, cluburile au votat pentru instalarea lui Iorgulescu în locul lui Dumitru Dragomir.

În Emiratele Arabe Unite antrenează și Cosmin Olăroiu, prieten bun cu Ponta și Iorgulescu. Fostul jucător și antrenor de la FC Național, partener de afaceri cu Iorgulescu, Olăroiu este acum antrenor la Al Ahli, în Dubai.

Iorgulescu nu apare în fotografia publicată de Realitatea TV. Contactat de ProSport într-o seară în care în Liga 1 au jucat Steaua și Astra, reprezentantele României în cupele europene, șeful LPF a răspuns scurt: „Nu sunt în Abu Dhabi. Bună seara”.


CRONOLOGIA BIZARĂ‚ A IMPLICĂ‚RII LUI VICTOR PONTA ÎN PROIECTUL FORZA ROSSA

 

Publicat: 22 11. 2014, 20:48
Actualizat: 28 11. 2014, 16:56