Războiul mondial al vitezei**

Față de anul trecut, schimbările de regulament în F1 sunt mai
puține, dar nu de neglijat. Designul a suferit modificări, iar
strategia echipelor trebuie modificată. Cine le-a „citit” mai bine,
vom vedea abia în curse.

Realimentarea
interzisă

Este cea mai importantă modificare. Piloții vor parcurge toată
cursa cu combustibilul pus la început. Vor mai opri la boxe pentru
schimbarea pneurilor. Regulamentul îi obligă să le înlocuiască cel
puțin o dată, dar probabil vor fi două schimbări – greutatea mai
mare „consumă” pneurile mai mult. Opririle vor fi însă mult mai
scurte, sub trei secunde! Monoposturile vor avea implicit
rezervoare mai mari: de la 80 de litri la aproximativ 250! Astfel
că a crescut lungimea monoposturilor și designul părții
posterioare. Și greutatea e implicit repartizată altfel. Va deveni
extrem de importantă strategia consumului de combustibil.
Monoposturile mai economice vor fi avantajate. În plus, piloții pot
scădea consumul, reducând însă astfel și viteza.
Fiecare 10 kg reprezintă un plus de 0,3 secunde pe tur

Punctajul
favorizează
câștigătorul

Noul sistem de punctaj favorizează primele locuri, care obțin
mai multe puncte în plus față de restul. Anul trecut, primii opt
primeau puncte după cum urmează: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1. În 2010,
învingătorul ia 25 de puncte, locul al doilea primește 18, iar cel
de pe 3 se alege cu 15! Apoi, următorii șapte iau 12, 10, 8, 6, 4,
2, 1.

Greutate
mai
mare

Greutatea minimă a monopostului a crescut de la 605 kg la 620
kg.

Pneuri
mai
înguste

În 2009, când s-a revenit la pneuri slick în Formula 1,
dimensiunea lor a rămas neschimbată, ceea ce a dus la o aderență
mai mare a celor din față. Pentru a reechilibra aderența, în 2010
lățimea pneurilor față a scăzut de la 270 la 245 mm, astfel încât
suprafața de contact să fie mai mică. În plus, pentru a compensa
greutatea mai mare a monoposturilor, Bridgestone va produce pneuri
mai dure. În fiecare week-end, fiecare pilot va avea 11 seturi de
pneuri la dispoziție, față de 14, iar cei care participă la ultima
rundă de calificări trebuie să înceapă cursa cu pneurile deja
folosite.

Fără capace la
roți

Capacele devenite comune în 2009 au fost interzise. Acest lucru
contribuie la creșterea siguranței la pituri și la mărirea șanselor
la depășiri, făcând mai puțin turbulent aerul din spatele
monoposturilor.

Mai multe
echipe,
calificări
diferite

În 2010 sunt 12 echipe și 24 de monoposturi. Șapte piloți vor fi
eliminați în Q1 și Q2, primele runde de calificare, dar tot zece
vor trage la pole-position. În schimb, interzicerea alimentării
duce indirect la calificări cu rezervoare cât mai goale, viteze mai
mari și timpi mai buni.

Teste
permise

Dacă o echipă schimbă un pilot cu un altul, care nu a concurat
deloc în ultimii doi ani, va avea dreptul la o zi de teste, pe un
circuit care nu este în programul oficial.


Citește și Secretele
căștilor


Citește și Stăpânul
inelelor

Publicat: 11 03. 2010, 23:00
Actualizat: 11 03. 2010, 23:13