REPORTAJ | O zi în „Iadul Alb”. Anvelopele care te scapă de griji la 270 km/h și amenda cât o vilă din România. Incursiune printre husky, reni și gerul pătrunzător din Finlanda

This browser does not support the video element.

Vezi galeria foto - 2 poze

ProSport a fost o zi în „Iadul Alb”, cunoscut ca „White Hell”, centrul extrem al lumii unde se pot testa anvelopele.

Experiența e una fabuloasă, dar obositoare. În sensul că din România până la Ivalo, Finlanda, am schimbat trei avioane, pe ruta București – Praga, Praga – Helsinki, Helsinki – Ivalo. Am plecat de dimineață și am ajuns seara, mii și mii de kilometri. Aici ne-a așteptat Cercul Arctic și o avertizare: într-o zi temperatura variază cu 40 de grade Celsius. Așa e, topul fiind de cinci grade plus! Am părăsit aeroportul și ne-am cazat. Hotelul, unul binențeles cu tematica Moș Crăciun, doar e casa sa, Laponia. De fapt, aici, totul e legat de „Moșu”. Reni (nu, Rudolf lipsea, și am descoperit că finlandezii preferă renul la cuptor, așa cum noi servim carne de poc sau vită), husky, schi și, ceva normal pentru localnici, sauna! Nu le-am încercat, eram setați pe mașini și circuite extreme. Seara se încheie cu o masă în „familie”, ziariști din multe țări ale Europei, Germania, Polonia, Austria, Franța, vecinii din Bulgaria, noi, românii, adică subsemnatul și Robert Adam, colegul pe care l-am cunoscut în dimineața zilei de 12 martie și pe care seara aveam impresia că-l cunosc de-o viață, și gazdele, finlandezii de la Nokian Tyres.

A doua zi avea să înceapă aventura. De dimineață, o conferință de presă, în care se explică calitatea noilor anvelope Nokian, compania care a inventat de fapt cauciurile de iarnă, și plecăm. Ne împărțim în patru grupe și „probele” încep, la White Hell, centrul de testare Nokian, unul întins pe 700 de hectare, și, da, poziționat mult după Cercul Arctic, aproape de granița cu Rusia. Aici, am condus pe traseu cu zăpadă fină, pe gheață, pe „uscat”. Am făcut și drifturi! Și, nimeni nu a ajuns în parapeți. Mașinile, clar niște „rachete”, Audi RS5, deși am avut și SUV-uri, inclusiv un Raptor, cu o „uzină” sub capotă de 6.2  litri. „Exercițiul”, așa cum spun localnici, a arătat că ești doar un novice, mai ales pe un traseu cu niște mașini „preparate”. Instructorii apar și spun pe scurt: Noi am testat cauciucurile Nokian la viteze de 270 km/h. Cum, 270 km/h? Hai, să vedeți! Și, vedem!

Să nu mănânci cu două ore înainte

Zic: O să facem două tururi, apoi e rândul vostru. Urc în dreapta. Am plecat. Apoi, realizez că e „încălzirea”. Se merge „lin”, se explica cum ar trebui să „ataci” curbele. Mă sui eu la volan. Conduc de parcă îl duc pe instructor la piață. Îi spun că-mi pare rău că merg încet, dar că e prima dată când fac asta. E bine, stai liniștit, răspunde. Apoi, zice doar: „Accelerează, accelerează!”. E clar, e plictisit. Ascult mesajul. Sângele pompează tare și mă simt ca un pilot. E doar ceva trecător. După două tururi, se urcă la volan. Ce face? A dezactivat ESP, adică senzorul ăla care ajută la frânare și stabilitate. Și demarăm! Ce am trait? Adrenalina și pulsul peste normele normale! Ce curbe, ce viteză…spectacol! Cobor peste câteva minute și spun că aș vrea să stau cinci minute…și completez că e bine că nu am mâncat nimic cu două ore înainte de această experiență. Se amuză. Pentru el e jobul zilnic.

Stau pe margine și una dintre gazde mă întreabă dacă sunt gata să conduc din nou. Îi spun că…da! Plec iar, cu un alt instructor! Acceași poveste, doar că am prins mai mult curaj și automat viteză. Îmi spune că e ok și povestea se repetă. Vine el pe scaunul din stânga, decuplează ESP-ul și rulează. Eu, legat cu centura și-n imposibilitatea de a mai filma fiindcă îmi sărea telefonul din mână de parcă eram curentat. El, calm: Asta facem, testăm cauciucurile toată ziua, pe seară mâncăm și apoi facem o saună. În Ivalo ziua e scurtă și au un fix cu sauna asta! Încep să articulez câteva cuvinte și-l întreb ce face când nu e la muncă. Îmi spune că vrea să intre la facultate, să studieze motoarele. E mod de viață pentru ei!

Amenda? Cât o vilă în România

Proba se termină. Facem altele, la fel de frumoase, dar nu atât de incitante. Una dintre ele e să mergem în coloană până la aeroport, lângă fiind un loc unde putem face drifturi. Dar, atenție, până la drifturi suntem pe drum public și mesajul e: respectați semnele rutiere. Depășirea vitezei maxime se pedepsește drastic. Cât? Răspunsul m-a uluit: În funcție de venituri. Un șef de la o mare companie a fost sancționat cu peste 110.00 de euro! Nu-mi vine a crede, dar mă liniștesc cu gândul că la venitul meu le dau de un „covrig” polițiștilor. Suntem pe modul „croazieră”. Merg cu un RS5 și într-un minut, cât îl întreb ceva pe colegul Robert, în bord îmi arată 120 km/h. Era ca și cum stăteam pe loc, așa te simți în „rachetele” astea de 100.000 de euro și cu viteza maximă arătată în bord de 320 km/h.

Aurora Boreală

Încheiem ziua cu bine. Și, da, cauciucurile Nokian fac diferența. Ei testează 20.000 de anvelope într-un sezon, din 1986 de când există White Hell, iar aici e inclusiv un tunel de 670 de metri unde toată ziua „exercițiul” e accelerare – frânare și asta pe gheață. Aveam să aflu că uneori, în tunel, „aruncă” un puc și dau drumul la un meci de hochei.

Ne dezmeticim după White Hell și mergem la masă, alții la sauna, bine, mă refer la localnici și la ruși, că au fost și niște băieți din „Mama Rusia”. Seara se încheie în „familie” și cu ochii ațintiți pe cer, e Aurora Boreala. Cineva a și prins un crâmpei și a pozat, altcineva avea o aplicație pe telefon pentru a afla exact momentul cel mai bun când se poate observa spectaculosul fenomen.

Am rămas cu senzația unică a „Iadului Alb”, White Hell, cum spun ei, finlandezi, niște oameni care la minus foarte multe grade nu au emoții și se aruncă în saună și apoi ies la frig, beau o bere de la frigider și admiră cerul. E aurora lor. A doua zi, spre casă. Din nou un drum lung…

 

 

Nokian WR Snowproof, anvelope care te scapă de griji iarna

Noile anvelope de iarnă Nokian WR Snowproof sunt sigure și fiabile, special dezvoltate pentru autovehiculele din Europa Centrală. Siguranța deosebită este caracteristica cea mai importantă a anvelopei, asigurând, pe timp de iarnă, un șofat fără griji în cazul căderilor bruște de zăpadă și al șoselelor acoperite cu mocirlă.

Schimbările neașteptate de vreme din timpul iernii sunt deja bine cunoscute în toată Europa. Nokian WR Snowproof este o nouă anvelopă premium de iarnă creată pentru a oferi siguranță de top pentru condusul pe timp de iarnă. Indiferent dacă șofează în oraș, pe autostrăzi rapide sau pe drumuri pitorești de munte, șoferii din Europa Centrală se bucură de o combinație excepțională de aderență de primă clasă și de o experiență de condus previzibilă și echilibrată.

Conform unui sondaj de opinie realizat de Nokian Tyres, aproape 60% dintre șoferii din Europa Centrală au considerat că anvelopele de iarnă specializate sunt cele mai importante echipamente de protecție a autovehiculelor în lunile de iarnă. Aproape 70% dintre respondenți au considerat aderența și manevrabilitatea pneurilor în condiții de iarnă ca fiind cele mai valoroase caracteristici, în timp ce siguranța în situații extreme, cum ar fi pe drumurile cu zăpadă, și aderența anvelopei pe drumuri cu mocirlă, s-au situat pe următoarele două locuri.

Alpine Sense Grip – Aderență excelentă pe timp de iarnă, manevrabilitate echilibrată

Noua anvelopă Nokian WR Snowproof oferă o aderență excepțională pe drumuri înzăpezite, mocirloase și umede – o caracteristică dorită de șoferi și, de multe ori, chiar necesară. Aderența fermă se bazează pe noul concept Alpine Sense Grip, în timp ce compozitul unic din cauciuc Alpine Grip garantează performanțe excelente în condiții de iarnă dintre cele mai diverse, la temperaturi variate. În această anvelopă premium ecologică, fiecare bloc de rulare și striație are un rol specific, oferind siguranță și confort în timpul condusului. Manevrabilitatea este echilibrată și ușor de controlat, chiar și în condiții surprinzătoare. Nokian WR Snowproof vine cu o rezistență foarte redusă la rulare, ceea ce înseamnă un consum scăzut de carburant și emisii reduse.

Virajele pe drumuri mocirloase și schimbările bruște de bandă pentru a evita animalele sălbatice, de exemplu, reprezintă provocări pentru șoferi. Conform filosofiei noastre de dezvoltare a produselor, noua anvelopă Nokian WR Snowproof acționează ca o centură de siguranță, maximizând siguranța la extreme. Aceasta rămâne controlată și fiabilă chiar și la limita aderenței. Conceptul Alpine Sense Grip permite anvelopelor noastre de iarnă să se adapteze variațiilor meteorologice, oferind aderența și controlul necesare pentru cele mai extreme situații de șofat, chiar înainte ca sistemele electronice de siguranță ale mașinii să se activeze”  -Marko Rantonen, Product Development Manager al Nokian Tyres.  

Gamă de anvelope premium versatilă, disponibilă în toamna anului 2019

Noile anvelope sunt disponibile în categoriile de viteză Q (160km/h), T (190km/h), H (210 km/h), V (240 km/h) și W (270 km/h), iar dimensiunile acoperă 55 de produse, de la 14 la 20 de inci. Nokian WR Snowproof va fi disponibilă pentru consumatori în toamna anului 2019. Gama versatilă de anvelope de iarnă Nokian Tyres pentru autoturisme include și Nokian WR D4 și Nokian WR A4. Gama extinsă pentru modelele de autoturisme moderne acoperă aproape 150 de dimensiuni.

  • Nokian WR Snowproof este dezvoltată de Nokian Tyres, cel mai nordic producător de anvelope din lume și inventatorul anvelopei de iarnă. Compania deține peste o sută de brevete de siguranță pe timp de iarnă și este lider mondial în domeniul siguranței și sustenabilității.


Nokian WR Snowproof – Șofat fără griji pe timp de iarnă

  • Aderență de top pe drumuri înzăpezite, mocirloase și ude
  • Experiență de condus stabilă și echilibrată
  • Rularea ușoară economisește combustibil și protejează mediul
     
Publicat: 18 03. 2019, 23:21
Actualizat: 18 03. 2019, 23:23