Românul din raliul Dakar își povestește trăirile pentru ProSport:** „Am crezut că îngheț!”

Emanuel Gyenes este la un pas de a scrie, încă o dată, istorie
pentru România, în Dakar. Pilotul Vectra Racing a încheiat prima
săptămână pe locul 21, la clasa moto, terminând toate cele șase
probe speciale desfășurate până în ziua de pauză între primii 30.
Mani (26 de ani) a vorbit, pentru ProSport, despre condițiile
extreme în care a concurat și despre cum se vede competiția din
șaua unui motor KTM 690 Rally.

Ai concurat și în Africa, și în America de Sud. Este mai
dificil Dakarul din Argentina și Chile?

Mai avem încă șase zile până la finalul competiției din acest an,
iar în 2009, din cauza unei accidentări, eu nu am apucat să parcurg
întregul traseu, așa că nu mă pot pronunța încă. În plus, cea mai
grea parte din raliu abia acum începe.

Care a fost cea mai dificilă zi din prima parte a
Dakarului?

Ziua în care am ajuns în Arica, în nordul statului Chile. A fost o
probă specială, de 456 km, toată în deșert, și am avut foarte mult
fesh fesh (n.r. – nisip foarte fin). Am ajuns într-o zonă care mi-a
dat impresia că sunt pe Lună, pentru că aici, în Atacama, totul e
arid. Dacă în Africa mai întâlneam iarba cămilei sau alt tip de
vegetație, aici, în special de pe 7 ianuarie, nu am văzut niciun
tip de vegetație.

V-ați acomodat cu căldura?
Nu avem probleme cu ea. De fapt, atât eu, cât și Marcel am avut
probleme cu frigul. Când am trecut din Argentina în Chile, granița
a fost în Paso de Jama, care se află la 4.800 de metri altitudine,
și e foarte frig. Am crezut că o să îngheț, pentru că am mers în
acea etapă 300 km la peste 3.000 metri altitudine.

Vă treziți zilnic în jurul orei 4. Cum reușiți să vă
odihniți?

Nu prea apucăm să dormim din cauza zgomotului făcut de elicoptere.
Am reușit să ne refacem în ziua de odihnă și suntem pregătiți
pentru ce urmează. Și în această săptămână vom porni înainte de
răsăritul soarelui, însă, chiar dacă e greu, când te-ai urcat pe
motocicletă și ai plecat, deja te trezești.

„Greul
abia începe”

În America de Sud e un număr mare de oameni la start și pe
probe. Cum ți se pare comparativ cu Africa?

Într-adevăr, aici sunt mulți oameni care vin să te vadă și găsești
public, chiar și în dune. Totuși, am avut senzația că la start, în
Buenos Aires, au fost mai puțini oameni decât în 2009. Când ajungi
la sfârșitul probei și vezi mulți oameni la finiș care te
încurajează, parcă te motivează și mai mult.

Ce te-a impresionat până acum la Dakar 2011?
Sunt peisaje extraordinare în America de Sud, însă noi nu prea
apucăm să le vedem. Nu pot să spun că m-a impresionat ceva anume,
însă mai avem până la final.

Cum vezi ultima săptămână din raliu?
Din ce ne-au spus organizatorii, aceasta va fi mult mai dificilă.
Avem probe speciale mai lungi și, cât mai stăm în Atacama, avem
foarte multe dune. Va fi obositor în ultimele zile, pentru că avem
programate două probe speciale de peste 500 km.

Mani a obținut, în ediția 2011 a Dakarului, cele mai bune clasări
ale unui pilot român pe probele speciale ale raliului

În etapa de ieri, Mani a avut al 28-lea timp, urcând la general pe
locul 19

Marcel Butuza, liderul echipei Vectra Racing, se află pe locul 72
la general, după prima parte a Dakarului

Articol scris de Renatta STEPANOV

Publicat: 10 01. 2011, 00:41
Actualizat: 10 01. 2011, 00:41