Se va impune Dacia SUV în segmentul ei?
În 2007, vânzările de SUV-uri, crossoveruri și mașini de teren s-au dublat față de 2006, deci terenul este pregătit pentru Dacia SUV.
Analiza vânzărilor de SUV-uri în 2007 la noi în țară arăta o evoluție explozivă a acestui domeniu în primele 10 luni, tendință care a continuat până la sfârșitul lui 2007.
Astfel, față de 2006, la finalul lui 2007 s-a înregistrat o dublare a vânzărilor de mașini din domeniul SUV și crossover, de la aproape 11.000 unități la aproximativ 20.000 (la care se pot adăuga și cele 2.700 de pick-up-uri de teren). Cu alte cuvinte, fenomenul SUV capătă, și în România, dimensiuni apreciabile, deci apariția lui Dacia SUV este un pas normal pentru marca națională, nicidecum unul riscant.
Podiumul vânzărilor de SUV-uri în 2007 este dominat de Hyundai, cu cele două modele Tucson și Santa Fe, coreenii fiind urmați, destul de surprinzător, de VW Touareg, un model al cărui preț de bază face aproape cât prețurile de bază ale primelor două clasate, luate la un loc. Și mai surprinzător este că, în Top 10, nu mai puțin de trei mărci au câte două modele: Hyundai (Tucson și Santa Fe), Toyota (RAV 4 și Land Cruiser) și BMW (X3 și X5 – modelul mai mare având vânzări aproape duble față de fratele mai mic!).
Cu alte cuvinte, nu putem trage o concluzie clară referitor la dinamica vânzărilor din acest domeniu, prețul nefiind factorul cel mai important, iar situația incertă a taxei auto introduce și mai multe necunoscute în ecuație.
De fapt, cele mai multe modele din Top 10 au prețurile de bază în intervalul 20.000-25.000 euro, fără taxe și TVA. Deci majoritatea SUV-urilor cumpărate în 2007 "cu banul jos" (incluzând taxele și TVA-ul) au depășit lejer 25.000 euro în practică. Câteva exemple:
–VW Touareg pornește de la 32.337 euro (fără taxe), pentru versiunea 2,5 TDI; dar cea mai vândută motorizare a fost 3,0 TDI, al cărei preț porneșe de la 36.500 euro (fără taxe) – în plus, VW –Touareg are și o lungă listă de opționale, care, în general, mai ridică prețul final cu niște mii sau chiar zeci de mii de euro.
–Toyota RAV 4 s-a vândut în proporție aproape egală cu motorizarea pe benzină și cu cea diesel; numai că dieselul este mai scump cu aproximativ 3.000 euro (fără TVA), deci, făcând o medie, prețul final depășește 25.000 euro
Coborând în topul vânzărilor, printre modelele cu aptitudini de cățărător din categoria SUV sau crossover găsim alte câteva modele ieftine, pe care le putem considera principalii concurenți ai viitoarei Dacia SUV:
- Nissan Qashqai (preț de pornire 15.874 euro – 18.890 euro cu TVA, vânzări de 403 unități în 2007)
- chinezul Great Wall Hover CUV (preț de pornire 12.990 euro fără taxe și TVA, vânzări de 293 unități în 2007)
- KIA Sportage (preț de pornire 15.500 euro – 18.445 euro cu TVA, vânzări de 247 unități în 2007)
- Suzuki SX4 (preț de pornire 10.542 euro – 12.545 euro cu TVA, vânzări de 157 unități în 2007)
- Renault Kangoo 4×4 (preț de pornire 15.100 euro – 17.969 euro cu TVA, vânzări de 109 unități în 2007)
Cu excepția lui Renault Kangoo 4×4, prețurile de bază ale celorlalte patru modele sunt valabile pentru versiunile cu tracțiune față, transmisia integrală ducând prețul de pornire (cu TVA) la peste 15.000 euro.
Deci, cel puțin prin prisma vânzărilor de până acum a modelelor din categoria SUV și crossover în România, viitorul model Dacia SUV nu va avea concurenți prea importanți, în afara lui Hyundai Tucson și, eventual, Nissan Qashqai. Urmând exemplul modelelor de mai sus, este de așteptat ca un preț foarte mic, de 11.000-12.000 euro să fie valabil pentru motorizarea cea mai mică și transmisia față, urmând ca transmisia integrală să ridice costul lui Dacia SUV în zona 15.000-16.000 euro (preț la care Hyundai Tucson, de exemplu, oferă doar transmisie față).
www.promotor.ro