Senna, campion pentru eternitate
Au trecut 15 ani de la dispariția tragică a lui Ayrton Senna. Pe 1 mai 1994, la Imola, pilotul brazilian de Formula 1 a suferit un accident stupid, accident care i-a fost fatal multiplului campion mondial (trei titluri).
În 1994, Senna era socotit marele favorit la titlul mondial. Se angajase la Williams Renault la finele ediției 1993. Debutul sezonului nu a fost însă foarte bun pentru echipa anglo-franceză. Lipsit de asistența electronică (suspensii active, antipatinaj), monopostul FW16 nu a reușit să-și pună în valoare puterea motorului. Brazilianul a reușit, totuși, în primele două curse să plece din pole-positions, însă a abandonat de fiecare dată. La a treia cursă, cea de la Imola, situația s-a repetat, Senna dominând calificările. A fost un week-end negru din toate privințele. Vineri, tânărul pe atunci Rubens Barrichello (Jordan) a suferit un accident care a lăsat urme. În ziua următoare, în sesiunea calificărilor, Senna a fost cel mai rapid, însă succesul său a fost pus în umbră. Aflat la volanul unui monopost al echipei Simtek-Ford, pilotul austriac Roland Ratzenberger și-a pierdut viața în virajul Tosa. Acesta a murit în momentul impactului, însă decesul său a fost declarat oficial în timp ce era deja scos de pe circuit. Potrivit legislației din Italia, dacă moartea ar fi survenit pe pistă atunci s-ar fi declanșat o anchetă pe circuit, ceea ce ar fi cauzat amânarea cursei. Interesele erau însă prea mari…
Cursa a avut loc, așadar. Și chiar la start, monopostul Lotus condus de Pedro Lamy l-a percutat pe cel al lui J.J. Lehto (Benetton). Resturi din cei doi bolizi au ajuns în tribună, lovind câțiva spectatori. Timp de cinci tururi, pe circuit a rulat mașina de securitate. La ieșirea ei, Senna a turat motorul, secondat de Michael Schumacher (Benetton). Se anunța un duel de zile mari între cei doi. În zona curbei Tamburello, una în care se rula foarte repede, brazilianul a pierdut controlul monopostului, în mod inexplicabil, izbind violent un parapet de beton. La 210 km/h! În stare gravă, Senna a fost transportat la spitalul Maggiore din Bologna, iar cursa a fost întreruptă circa 20 de minute – până la final avea să se mai producă un incident: Michele Alboreto (Minari) a pierdut o roată a monopostului, iar aceasta a lovit mai mulți mecanici.
La două ore după coliziune, Senna se afla în stare critică: multiple fracturi, lovituri la cap. Pilotul era în comă! A fost transportat la spitalul Bellaria, specializat în neurochirurgie. S-a încercat o operație pe creier, în încercarea de a fi salvat. Nu s-a reușit, iar în jurul orei 18:30 a fost anunțat decesul. Din acel moment, s-au făcut tot felul de speculații în legătură cu ceea ce a favorizat producerea accidentului. Cauza oficială: ruperea coloanei de direcție a monopostului. Iar din cauza șocului, partea superioară a suspensiei s-a rupt și a lovit, precum o ghilotină, viziera căștii pilotului… La autopsie s-a constatat că această parte a mașinii ar fi lovit fața lui Senna, sub arcada dreaptă, provocând leziuni ale creierului și o puternică hemoragie.
Ipoteze diferite privind cauzele accidentului
S-a spus atunci că brazilianul ar fi cerut ca direcția să fie realizată într-un mod special pentru a-i ameliora confortul. Efectuată rapid, schimbarea ar fi făcut ca sudura să nu fie tocmai exactă. Din acest motiv, în fața justiției italiene au fost aduși principalii conducători ai echipei Williams – Frank Williams, Patrick Head, proprietarul și coproprietarul team-ului, precum și Adrian Newey, cel care s-a ocupat de realizarea monopostului. După un proces care a durat circa zece ani, oficialii au fost găsiți nevinovați.
Aceasta nu a fost singura ipoteză privind cauzele accidentului. Unii au vorbit despre faptul că Senna ar fi avut probleme de sănătate. S-a spus că el ar fi obișnuit să-și țină respirația pe porțiuni ale circuitului (apnee)… Altă ipoteză susține că presiunea din cauciucurile monopostului său ar fi coborât, antrenând o diminuare a gardei la sol a mașinii. Ceea ce, în condițiile în care existau unele denivelări pe pistă, ar fi afectat aderența bolidului, care din acest motiv ar fi devenit necontrolabil.
Coleg de echipă cu Senna, la acea vreme, britanicul Damon Hill a vorbit despre o posibilă eroare de pilotaj a acestuia. În timpul încercărilor libere, brazilianul l-ar fi sfătuit pe acesta să nu treacă prin interiorul curbei Tamburello, pentru a evita astfel denivelările de acolo. Mai ales că monopostul Williams se comporta destul de rău în astfel de zone. Ciudat este că în timpul cursei Senna a ales să treacă exact prin interiorul acestui viraj! Iar respectiva manevră a fost pusă pe seama stilului său de pilotaj socotit deseori ca fiind „nebunesc”. Brazilianul avea motive să riște. Michael Schumacher avea un avans de 20 de puncte în fața sa în clasamentul general al piloților.
Greu de spus, așadar, cu certitudine, ce a cauzat acel accident ce i-a fost fatal lui Senna (e posibil să existe mai mulți factori din cei enunțați mai sus). Sigur este că atunci, pe 1 mai 1994, Formula 1, sportul mondial, a pierdut un mare campion. Victorios în 41 de curse, de 65 de ori aflat în pole-position, cel supranumit „Magic” a marcat istoria Marelui Circ. Numai dacă ne aducem aminte de duelul său cu Alain Prost și este suficient pentru a regreta dispariția sa prematură.
DUMNEZEU SĂ‚-L ODIHNEASCĂ‚ ÎN PACE!
PS – După moartea lui Senna și a lui Ratzenberger, Federația Internațională de Automobilism a analizat siguranța de pe circuite, iar apoi a luat măsuri pentru ca astfel de evenimente să nu se mai repete (parapeții din beton au fost înlocuiți, de pildă) – de altfel, brazilianul este ultimul pilot care și-a pierdut viața în Formula 1. Accidentul suferit de Robert Kubica, la Montreal, în 2007, a dovedit că securitatea concurenților este mult mai bună acum, iar șansele lor de a scăpa cu viață din coliziuni violente sunt foarte mari.
Â