SPECIAL | 50 de detalii inedite despre Michael Schumacher, la aniversarea de 50 de ani: de ce-și punea cârpe în cască, accidentul de la Spa din cauza căruia era să primească ‘interzis’ pe piste, prima întâlnire cu Senna + de ce spunea „nu vreau să trăiesc ca Becker”
Michael Schumacher împlinește, joi, 50 de ani. Lupta ultimilor cinci ani, după teribilul accident de schi din 29 decembrie 2013, continuă și este, cel mai probabil, departe de a fi câștigată, conform puținelor informații scurse către publicul larg, dincolo de zidul de autoprotecție ridicat de familie. Dincolo de recordurile stabilite în Formula 1, dincolo de cele șapte titluri mondiale și cele 91 de Mari Premii câștigate, de curse memorabile și de controversele ce i-au însoțit cariera, rămân poveștile unei jumătăți de veac, poveștile fanilor, detalii și amintiri despre cel căruia i s-a spus și „Baronul Roșu”, și „Schuminator”, și „Schumy”, și „Regele Ploii”, și-n câte și mai câte alte feluri.
Unii au văzut în cariera lui Schumacher un lanț de coincidențe, o convergență spre magicul număr 7, alții – o dovadă de genialitate, sau, din contră, de aroganță și o răutate lipsită de fair-play. ProSport vă propune să îl redescoperim, împreună, pe Michael Schumacher, din 50 de detalii inedite prezentate cartea semnată de Karin Sturm și publicată la câteva luni de la accidentul care i-a frânt povestea septuplului campion mondial, dându-i un alt curs – „Michael Schumacher. Biografia„.
1. „Nu pot să renunț la lucrurile care îmi fac plăcere doar pentru că mi s-ar putea întâmpla ceva. Dacă o să pățesc vreodată ceva, atunci asta a fost soarta mea„, declara Michael Schumacher, după cel mai serios accident din cariera de pilot de Formula 1 (Silverstone, 1999). Extrasul apare chiar pe coperta cărții biografice.
2 La patru ani, micuțul Michael conducea prin cartier o mașinuță pentru copii, ‘tunată” cu motor de moped (scuter). Când tatăl, Rolf, l-a văzut că a intrat într-un stâlp, a decis că așa nu este în siguranță și l-a anunțat că nu mai are voie să se dea decât pe circuit.
3. Rolf Schumacher, tatăl lui Michael, lucra la întreținerea pistei de pe circuitul din Kerpen.
4. La început, casca de pilot îi era prea mare lui Schumi, așa că părinții i-o umpleau cu cârpe pentru a i-o fixa.
5. Michael Schumacher a câștigat prima sa cupă la vârsta de 5 ani, întrecând copii de 13 sau 14 ani. Trofeul primit era în forma unei mașinuțe albe, montate pe un suport de lemn.
6. În copilărie, Jurgen Dilk l-a însoțit de multe ori la circuit pe Michael Schumacher, pasiunea sa pentru cursele de mașini determinându-l să îl finanțeze pe talentatul puști. Ani la rândul, i-a condus fan-club-ul oficial, însă în 1985, a fost la un pas să îl facă pe Michael să renunțe la automobilism. Dilk a fost profund marcat de moartea pilotului său favorit de la vremea respectivă, Steffan Bellof, de pe data de 1 septembrie, pe pista de la Spa. De teamă că Michael ar putea păți. ceva, Dilk i-a cerut să nu mai intre niciodată pe circuit. Însă Schumi l-a convins să meargă mai departe la curse alături de el, vorbindu-i cu lacrimi în ochi: „Nici nu vreau să devin pilot de Formula 1, vreau doar să conduc în continuare karturi și asta nu e așa de periculos”
7. Prima întâlnire a lui Michael Schumacher cu legendarul Ayrton Senna a avut loc în 1980. Michael a mers cu tatăl său în Belgia, la Nivelles, pentru a urmări Campionatul Mondial de Karting. Michael a fost fascinat de talentul băiatului cu cască galbenă și stil spectaculos care a terminat întrecerea pe doi – anume, Senna.
8. V-ar putea surprinde să știți că, la vârsta de 12 ani, Michael Schumacher se strecura prin discoteci alături de colegii mai mari din karting.
9. În 1984, Schumacher devenea, în premieră, campion de juniori al Germaniei, la karting.
10. Schumacher a avut un singur cuvânt pentru a descrie lecțiile de franceză, de câte trei ore pe zi, luate în 1995, pe vremea când pilota un Benetton cu motor Renault: tortură. El nu a avut însă probleme să învețe engleza, conștient fiind că este un imperativ și un atu în motorsport.
11. Michael a absolvit un curs de mecanic auto, care i-a adus venituri, la început, de 825 de mărci. Ulterior, s-a bazat pe aceste cunoștințe pentru a înțelege mai bine mașinile și pentru a dialoga cu inginerii și mecanicii din echipele sale.
12. La prima cursă disputată în Formula Ford, prietenii l-au motivat pe tânărul Schumacher arătându-i un număr al revistei Playboy. „Dacă vei câștiga, poți să îți alegi una”, i-au spus. Michael a câștigat, și-a cerut premiul și a primit o pagină ruptă din revistă.
13. Willie Weber, cel care avea să îi devină manager lui Michael, l-a urmărit prima dată pe viu la recomandarea unor prieteni, într-o cursă din Formula Konig, disputată pe o ploaie torențială, pe Salzburgring. Plecat de pe locul 7 pe grilă, Schumacher a ajuns lider după doar un tur.
14. Weber a pariat pe Schumacher, luând decizia de a suporta el costurile unui sezon în Formula 3. „La mine nu trebuie să vii cu bani de acasă„, l-a anunțat Weber pe Schumacher. Cei doi au semnat în același timp un contract de manageriere valabil pe zece ani.
15. Cooptat de Mercedes în programul de tinere talente, Michael Schumacher a reușit să își îmbunătățească nu doar abilitățile de pilot, ci și personalitatea, devenind un profesionist desăvârșit. Pentru a scăpa de timiditate, a luat cursuri de retorică și a făcut simulări de interviuri tv.
16. Michael Schumacher a făcut un prim test cu o mașină de Formula 1, în august 1991, pe un Jordan, echipă pentru care avea să și debuteze în scurt timp. Mașina verde avea ca sponsor principal băutura răcoritoare 7 Up.
17. Michael Schumacher a primit șansa de a pilota în Formula 1, în premieră, la Spa, datorită unui incident provocat în trafic, la Londra, de pilotul titular Jordan, Gachot. Folosirea spray-ului lacrimogen pentru a-și face dreptate, atitudinea de justițiar și decizia de a angaja 22 de avocați nu l-a ajutat pe Gachot să evite pușcăria, situație în care Eddie Jordan a fost nevoit să îi găsească rapid un înlocuitor.
18. Schumacher locuia la 100 km distanță de circuitul de la Spa, însă în momentul în care a trebuit să debuteze acolo, la volanul unui bolid de F1 Jordan, nu cunoștea deloc traseul. Joi, înaintea weekendului de cursă, Michael a parcurs kilometrii pistei cu bicicleta, pentru a învăța traseul.
19. Ayyrton Senna a avut cuvinte de laude pentru Schumacher la debutul acestuia în Formula 1: „cine ajunge pe locul al optulea la prima sesiune de antrenamente de pe acest circuit, de la Spa, trebuie să fie o persoană deosebită”.
20. Schumacher a luat startul de pe poziția a 7-a în prima sa cursă de F1. Se calificase cu al 8-lea timp, însă Riccardo Patrase a avut toți timpii anulați din cauza faptului unor probleme cu marșarierul, iar germanul a progresat o poziție. În cursă însă, Michael a abandonat după nici 600 m, trădat de ambreiaj, din cauza unei greșeli de montaj.
21. Michael Schumacher a concurat o singură cursă pentru Jordan. Irlandezul a încercat să îl forțeze pe german să rămână legat de echipa sa până în 1993, invocând o declarație de intenție semnată de MIchael într-un restaurant, cu o zi înainte de weekend-ul din Belgia, însă justiția britanică a decis că nu exista legătură contractuală valabilă. Împins și de Bernie Ecclestone, lui Schumacher i s-a făcut imediat loc la Benetton pentru cursa de la Monza, pilotul titular, Roberto Moreno, fiind pus pe liber pentru că nu ar fi fost în formă suficient de bună și pasat spre Jordan.
22. Michael Schumacher se pregătea, uneori, cu preparatorul fizic al lui Ayrton Senna și Gerhard Berger, austriacul Josef Leberer. Înaintea Grand Prix-ului Italiei, Leberer îl căuta pe Schumi în garajul Jordan, dar a fost trimis de acesta la vecinii de la Benetton, echipă ce îl transferase.
23. La Marele Premiu al Japoniei, în 1991, Schumacher a pilotat 35 de tururi cu suport cervical, după ce, în antrenamente, a atacat prea tare un viraj și a pierdut de sub control mașina, la 310 km/h, s-a răsucit pe pistă și s-a lovit cu spatele monopostului de zid. Apoi, motorul lui a cedat.
24. Odată cu debutul în F1, Schumacher s-a mutat la Monaco, încercând să se ascundă de privirile indiscrete. „La Monaco sunt atâtea vedete, încât nu îi pasă nimănui de Michael Schumacher”, declara germanul în acel moment.
25. Michael Schumacher zâmbea și plângea după prima cursă câștigată, la Spa, în 1992. În aceeași seară, cunducea la volanul mașinii personale până în Kerpen, apoi își lua familia în avion, pentru o vacanță de o săptămână mult râvnită.
26. Una dintre declarațiile memorabile ale lui Rolf Schumacher a fost: „Nu am deschis șampanie (n.r. – după prima cursă de F1 câștigată de Michael). Dacă am fi făcut asta la fiecare cursă câștigată de Michael, am fi sărăcit sau am fi devenit alcoolici”.
27. Schumacher i-a dedicat titlul mondial câștigat în 1994 lui Ayrton Senna, la sugestia spontană a unui prieten jurnalist. Fanii taxaseră modul germanului de a bloca întreaga situație a accidentului brazilianului, felul în care ignorase subiectul după victoriile repurtate după Imola, iar Michael era terifiat de potențialul șir de întrebări despre care intuia că vor veni spre el.
28. La aniversarea a 10 ani de căsătorie, Michael i-a dăruit soției sale o fermă, în Elveția, la Givrins, unde Corinna să-și transforme pasiunea – caii și călăritul în stil western – în sursă de venit. În 2012, soții Schumacher au cumpărat o a doua fermă la granița statului Texas, în SUA.
29. Pisicile familiei Schumacher au primit numele de Mosley (n.r. Max Mosley, președinte FIA între 1993 și 2009) și Ecclestone (n.r. Bernie Ecclestone, boss-ul suprem al F1 începând cu anii ”70).
30. „Singuri suntem un cuvânt, împreună suntem o poezie”, era scris pe invitațiile celor 70 de oaspeți de la nunta lui Michael și a Corinnei.
31. Toată viața, Schumacher l-a considerat pe Boris Becker un exemplu negativ, declarând: „nu vreau să trăiesc ca Becker, care își transformă fiecare chestiune privată într-un eveniment de interes public”.
32. Succesul lui Michael Schumacher și al produselor din linia sa personalizată a produs o schimbare în comerțul F1. S-a stabilit că la circuit se pot vinde doar produce oficiale. Astfel a înflorit industria de merchandising, un business în expansiune în prezent.
33. Michael Schumacher a petrecut toată noaptea titlul mondial din 1995, alături de membrii staff-ului de la Benetton, iar clubul japonez din apropierea circuitului arăta ca o zonă de război a doua zi dimineață. Se dansase pe mese, iar șeful echipei, Flavio Briatore, a trebuit să achite 20.000 de mărci germane pentru reparații.
34. Pe final de 1995, la primul antrenament alături de Ferrari, la Monza, Michael Schumacher a fost întâmpinat cu un banner uriaș pe care scria „Mai bine un Alesi azi, decât 100 de Schumacheri mâine„.
35. Înghețata favorită a lui Michael Schumacher are aromă de fistic și banane.
36. Schumi a anunțat că va deveni tată, chiar înaintea startului cursei de la Monza, din 1996, pe care mai apoi a câștigat-o.
37. În 1997, valul de critici pornit împotriva lui Schumacher după finala campionatului, de la Jerez, cu scoaterea în decor a lui Villeuneuve a fost atât de puternic încât popularitatea lui Schumi a scăzut dramatic chiar și în Germania. Obiectele promoționale cu însemnele lui au rămas pe rafturi luni de zile.
38. După accidentul de la Silverstone, din 1999, medicii nu i-au scos toate bucățile metalice din picior decât abia în noiembrie 2000.
39. Pentru a doua oară în carieră, după weekendul negru al deceselor lui Senna și Ratzenberger, Michael Schumacher a contemplat posibilitatea de a se retrage din F1 după accidentul suferit la Silverstone. Și-a luat timp de gândire zece zile.
40. La insistențele Ferrari, Michael Schumacher a angajat-o ca purtător de cuvânt înaintea sezonului 2000 pe Sabine Kehm, o jurnalistă din lumea motorsportului cu experiență.
41. În 2000, în timp ce concura pentru Ferrari, Michael Schumacher și-a cumpărat o mașină Mercedes, în timp ce rivalul direct, de la McLaren Mercedes, Mika Hakkinen și-a făcut loc în garaj pentru un Ferrari.
42. Michael Schumacher le-a oferit tifosilor Ferrari un motiv de dublă bucurie pe 8 octombrie 2000: după 5 ani în care a luat lecții de italiană, dar a refuzat să o vorbească în public, Schumi li s-a adresat fanilor și jurnaliștilor în italiană la conferința de presă de după adjudecarea primului titlu mondial cu Ferrari.
43. După ce l-a învins pe Hakkinen în cursa pentru titlul mondial din 2000, Michael și Mika au făcut echipă la karaoke, în timpul nopții, cântând hitul lui Frank Sinatra, „I did it my way”.
44. Presa nu a avut voie, sub amenințarea unor procese, să publice fotografii cu copiii lui Michael Schumacher. Embargo-ul a funcționat chiar și atunci când fiul său, Mick, și-a făcut debutul în karting.
45. Până în 2022, cartierul Manheim din Kerpenul natal al fraților Schumacher va dispărea pentru a face loc șantierelor de lignit. Pista de karting, casa părintească vor fi dărâmate. Legăturile lui Schumi cu Kerpenul s-au rupt, însă, după moartea mamei, Elisabeth, în 2003.
46. După ce s-a retras prima dată din Formula 1, Michael Schumacher a încercat mai multe sporturi extreme: motociclism viteză, salturi cu parașuta, zbor cu zmeul, scufundări.
47. „În ultima perioadă am învățat să pierd”, spunea Schumacher despre „era Mercedes”.
48. Ultima cursă a carierei s-a încheiat cu un loc 7 care a închis, simbolic, cercul, pentru Michael Schumacher.
49. Retras definitiv din Formula 1, Schumi a atras-o spre parașutism și pe Corinna. Sărind în paralel din avion, el – singur, ea – în tandem, Michael a pus la cale un sărut în înaltul văzduhului, acesta fiind unul dintre cele mai romantice momente descrise în carte: Michael s-a apropiat în zbor de soția sa, a sărutat-o și apoi s-a îndepărtat. Și în iarna lui 2013, înainte de accidentul de la schi, Schumi s-a dat cu parașuta în Dubai.
50. În primele trei zile de după accidentul de schi din 2013, la fan-clubul lui Michael Schumacher din orașul natal, Kerpen, au sosit 80.000 de scrisori de susținere. Apoi, oamenii de acolo au încetat numărătoarea, depășiți de volumul imens al corespondenței.
- Michael Schumacher era conștient, dar agitat în minutele imediat următoare accidentului de schi din 29 decembrie 2013. Și-a pierdut cunoștința în timp ce elicopterul îl transporta spre clinica din Grenoble. Raportat inițial ca un accident minor, situația lui Michael Schumacher s-a adeverit a fi una critică. Supus unor intervenții chirurgicale succesive, pentru a opri hemoragiile craniene, lui Schumacher i-a fost indusă coma artificială, pentru a i se oferi cele mai bune șanse de supraviețuire. După șase luni, germanul a fost trezit, treptat, însă gradul de recuperare rămâne necunoscut.