Conflictul deschis între Valentino Rossi și Marc Marquez ține prima pagină a ziarelor importante din întreaga lume încă de duminică, atunci când a avut loc cel mai fierbinte incident între cei doi piloți. În cursa clasei MotoGP de pe circuitul din Sepang, Malaezia, Valentino Rossi a părut să îl doboare cu piciorul de pe motocicletă pe Marquez, după ce spaniolul l-a șicanat în repetate rânduri până la acel moment. Verdictul comisarilor de cursă a venit prompt și l-a mitraliat pe „Il Dottore”: penalizare de trei puncte pe licența de pilot și, cumulată cu punctul pe care îl mai avea, pedeapsa se traduce prin faptul că Rossi va pleca de pe ultimul loc în grila de start a cursei de la Valencia. Adică ultima etapă a sezonului, cea în care Valentino Rossi vrea să își apere avansul de șapte puncte în fața lui Jorge Lorenzo în clasamentul general.
Contactul dintre Rossi și Marquez în cursa din Malaezia a provocat șiruri infinite de discuții între iubitorii motociclismului viteză. Lumea s-a împărțit în două tabere, iar mișcările celor doi piloți au fost analizate cu încetinitorul pentru a se stabili clar dacă Rossi a avut sau nu intenția să lovească și dacă Marquez se împinge cu capul în piciorul lui Rossi.
Momentul căzăturii lui Marquez: Rossi îl scoate pe spaniol în exteriorul virajului, încetinește foarte mult, apoi pare să îl împingă cu piciorul într-un moment în care pare că Marquez îl atinge cu casca pe picior. Captură YouTube MotoGP.
Pentru a încerca să lămurească această dilemă, ProSport a luat legătura cu cei mai buni piloți de motociclism viteză ai României: Robert Mureșan, campion național la clasa SuperBike 1000 în CN de motociclism viteză și Cătălin Cazacu, campion la clasa Superbike în RoSBK.
Cele mai aprigi discuții au luat naștere ca urmare a deciziei de penalizare a lui Valentino Rossi. „Nu e corectă penalizarea, poate merita pentru faptul că a ieșit larg în viraj. Un punct sau două, dar nu mai mult. I s-au dat trei puncte pentru că erau conștienți că mai are unul și că, astfel, va pleca ultimul de pe grilă în cursa de la Valencia„, spune Robi Mureșan. De aceeași părere este și Cătălin Cazacu, pilot care crede că: „Pentru ceea ce era în joc, singurul care avea ceva de pierdut în situația aia era Rossi. În cel mai rău caz pot accepta o asemenea penalizare în prima sau în a doua etapă a sezonului. Dar nu se poate da o asemenea penalizare în ultima etapă, când se decide campionatul. Nu îi poți lua șansa de a se apăra„.
Mureșan: „Greșeala e a lui Marquez. E absurd să crezi că poți doborî cu piciorul un motor de 180 de kile”
Diferențele de perspectivă între cei care sunt doar fani ai motociclismului viteză și piloți sunt, de cele mai multe ori însemnate. I-am întrebat pe Mureșan și pe Cazacu cum văd ei felul în care a avut loc duelul din virajul în care Marquez a căzut. „S-a văzut cu ochiul liber că pe Lorenzo l-a lăsat să treacă ca prin brânză, iar la Rossi a ripostat. Marquez a aruncat piatra, doar că i-a venit tot lui în cap. Eu cred că s-a lovit cu maneta de frână în piciorul lui Rossi și și-a blocat roata față. Rossi s-a dus larg, el recunoaște asta, pentru a-l ține pe Marquez și a avea plecare mai rapidă. E un sport bărbătesc, un sport dur, am avut și eu curse în care ne-am dat coate, dar asta nu înseamnă că Rossi a vrut să-l doboare. Eu l-aș penaliza pe Marquez„, crede Cătălin Cazacu. La fel de tranșantă este și părerea lui Robi Mureșan, singurul pilot român cu prezențe în MotoGP, la clasa mică. Arădeanul spune că „Greșeala e a lui Marquez, el se lupta cu Rossi într-un campionat care nu mai e al lui. Se vedea clar ce face Marquez, el nu era destul de rapid să fie în fața lui Rossi, obiectivul lui era să îl țină pe Rossi în spate. E frustrat când apare unul care face tot posibilul să nu te lase. Mi-e clar că intenția lui Rossi nu a fost să-l facă pe Marquez să cadă. Marquez s-a aplecat pe el, Rossi a avut reacția firească de a împinge cu piciorul. E absurd să crezi că poți dă doborî cu piciorul un motor de 180 de kile, peste 200 și ceva cu tot cu pilot!„
Marc Marquez (nr. 93) și Valentino Rossi (nr. 46) au fost într-o permanentă luptă pe circuitul de la Sepang până în momentul accidentului pilotului Honda. Chiar și comisarii care l-au penalizat pe Rossi au recunoscut că Marquez a pilotat agreiv. Foto: Yamaha Racing
Cazacu: „Trebuie să îl atingă pe rege, asta cred că încearcă Marquez”
Care sunt motivele lui Marc Marquez? De ce îl ajută pilotul care a câștigat ultimele două titluri din MotoGP pe Jorge Lorenzo în condițiile în care pilotează pentru echipe rivale? La nivel mondial se vehiculează cu precădere două variante: „alianța spaniolilo” și „teama lui Marquez că nu îl mai prinde pe Rossi la numărul total de titluri mondiale”. Piloții noștri au păreri ușor diferite pe acest subiect. „E o întâmplare și o coincidență faptul că Marquez îl ajută pe Lorenzo. Obiectivul lui Marquez e să fie cel mai bun motociclist al tuturor timpurilor, cu cele mai multe titluri. Dacă Lorenzo mai ia un titlu ajunge la un total de trei, dar încă un titlu pentru Rossi înseamnă opt titluri de bătut la clasa mare, ceea ce e foarte greu. Dacă ia Lorenzo încă un titlu, pentru Marquez nu înseamnă nimic! Dar dacă ia Rossi e mai greu„, susține Robert Mureșan. De partea cealaltă, timișoreanul Cătălin Cazacu spune că „Eu am stat și am analizat-o pe toate părțile, la un moment dat speram să fie și o chestie de marketing, o strategie de PR. Cred că cei care sunt în spatele lui Marquez văd foarte egoist situația și nu permit o revenire a lui Rossi pentru că l-ar eclipsa foarte tare pe spaniol. Lorenzo e un pilot cu număr limitat de fani, nu am văzut fanatici ai lui Lorenzo care să îl urmărească până la moarte. Trebuie să îl atingi pe „rege”, eu asta cred că face Marquez„.
Cătălin Cazacu și Robert Mureșan au avut în acest sezon cel mai urmărit și mediatizat duel din istoria recentă a motociclismului românesc. Foto: Andrei Gemes.
Va pleca Rossi în Superbike sezonul viitor pentru a scăpa de monopolul spaniolilor?
Va naște eventuala ratare a titlului mondial pentru Rossi reacții? Cătălin Cazacu propune o variantă interesantă pentru „Il Dottore”, una tot mai vehiculată în ultimii ani, pe măsură ce prestațiile italianului nu s-au mai ridicat la înălțimea așteptărilor. „Ori vom vedea un Rossi care va pleca la anul în Superbike, eu așa aș face și aș lua cu mine 50 la sută din publicul MotoGP acolo. Sau aș vrea să văd un gest frumos din partea piloților și să îl lase să își apere șansa la Valencia. Eu dacă aș fi pe grilă, așa aș face. Aș pleca abia în momentul în care trece Rossi de mine. Titlurile trebuie câștigate pe circuit!„, spune Cazacu.
Robert Mureșan aderă la ideea promovată în special de presa din Italia și vede o nevoie a spaniolilor de rezultate, în condițiile în care multe dintre aspectele importante din MotoGP sunt gestionate de spanioli. „Campionatul e monopolizat de spanioli: cei mai mulți piloți sunt spanioli, cele mai multe etape se țin în Spania, promotorul e spaniol. La clasa mică titlul îl ia un englez, la clasa mijlocie un francez și la clasa mare l-ar putea lua un italian. Unde-s spaniolii? Aici e problema! Majoritatea sponsorilor sunt din Spania și tu apari cu lista, la final, fără niciun campion spaniol. Păi? Pentru ce bagă banii?„, spune pilotul arădean.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER