SUPER FOTO Chevy: primii 100 de ani!** Povestea unei mărci de tradiție în imagini!
100 de ani este mult în termeni umani. La ora asta, este mult și în termeni automobilistici. Chevrolet este una dintre mărcile care i-a împlinit. Dar la aniversare, și odată cu modelul electric Volt, se poate spune că sunt doar primii 100 de ani.
Povestea Chevrolet începe în Chaux-de-Fonds, o micuță localitate din Elveția, atipică pentru o țară alpină. Distrus în întregime într-un incendiu în 1794, orașul a fost reconstruit așa cum nu e niciunul în Țara cantoanelor: rectangular, cu străzi aproape exclusiv paralele și perpendiculare. Un fel de Manhattan subdezvoltat pe verticală și cu o populație sub 40.000 de locuitori. Karl Marx îl descria drept „uriașa fabrică-oraș”, iar dacă e să fie așa, atunci cu siguranță e o fabrică de ceasuri, pentru că acolo se află inima industriei orologice elvețiene – Cartier, TAG Heuer, Breitling, Rolex, Ulysee Nardin și mulți alții au fabricile în zonele mărginașe. Iar într-o căsuță ceva mai centrală, la un colț de stradă, s-a născut Louis Chevrolet, în 1878. La 8 ani, familia s-a mutat în Franța, unde tânărul Louis și-a dezvoltat pasiunea pentru mecanică și cursele auto. A lucrat ca mecanic, până a emigrat, la 22 de ani, în Canada. După un an, a ajuns în SUA, unde și-a început și cariera de pilot de curse, pentru FIAT sau Buick. Cu proprietarul Buick, William C. Durant, fondator și al General Motors, Chevrolet s-a împrietenit și apoi s-a asociat. A început să învețe design auto, iar în 1909 a proiectat un motor pentru o mașină nouă. Chevrolet Motor Car Company a fost fondată pe 3 noiembrie 1911, de Chevrolet împreună cu Durant, care părăsise General Motors atunci, și alți doi investitori. Compania funcționa în Detroit, iar sigla, prezentă și azi, dacă nu își are originea acolo, sigur seamănă cu o cruce elvețiană stilizată, în onoarea țării natale a fondatorului.
A ajuns muncitor în uzina care îi purta numele
Compania Chevrolet se mândrește acum cu originile elvețiene ale celui care i-a dat numele, iar centenarul a fost sărbătorit chiar în localitatea natală, Chaux-de-Fonds. Trecerea timpului a lăsat în urmă și partea mai puțin romanțată a istoriei. În 1915, Louis Chevrolet s-a certat cu partenerul său, William Durant, din cauza designului. Elvețianul a vândut partea sa din compania care îi purta numele și a părăsit-o. Chevrolet a devenit însă un brand foarte profitabil, iar în doar un an i-a permis lui Durant să răscumpere majoritatea din compania General Motors, iar în 1917 a inclus în aceasta și Chevrolet!
Louis și-a continuat viața ca pilot de curse, dar în 1929 a pierdut tot ce agonisise în criza economică. Fără venituri, s-a întors în fabrica Chevrolet, dar ca mecanic pe linia de producție. Muncitor în uzina care încă îi purta numele. Și a murit sărac, în 1941, la 62 de ani.
O poveste de viață impresionantă, care dăinuie alături de reușitele lui Louis Chevrolet în industria auto. Marca Chevrolet a produs modele de referință și a pus bazele visului motorizat american, alături de Ford. Mașinile au devenit accesibile, iar multe modele Chevrolet, ca D, Standard Six, Corvette, El Camino, Impala, Camaro sau Volt, au intrat în istorie. Chevrolet a supraviețuit și crizei economice recente, care a lovit puternic industria auto americană în general, și General Motors în particular. Iar din visul american, Chevrolet poate deveni visul mondial, cu o gamă completă și proaspătă oferită pe tot globul.
Putere vs eficiență
O alegere interesantă pentru drive-testul Chevrolet 100. La centenar, constructorul american a ales să pună la dispoziția a 1.000 de ziariști din întreaga lume două modele diametral opuse: Camaro și Volt. Au ceva și în comun: se adresează unor nișe. Șmecherii vs ecologii.
O parcare plină de Chevrolet Camaro arată cumva. Un „muscle car” pe care îl recunoști dintr-o mie, revitalizat cu a cincea generație în 2009. Are 45 de ani, dar arată la fel de tânără ca întotdeauna. Pare că se uită urât la tine, îi simți privirea încruntată. În interior, o imagine mai degrabă spartană, dar cine mai are timp să se uite la bord, când ai „sub tine” un motor V8 de 6,2 litri și 432 de cai putere? Primul contact: motorul sună atât de bine, încât te întrebi de ce mai ai nevoie de sistem audio. Din când în când simți și caroseria „nechezând” câte o vibrație. Poziția la volan e atât de sport, iar designul atât de agresiv, încât abia vezi ceva pe parbriz. Drumul trebuie să-ți fie singura preocupare, după menținerea în limitele legii – ceea ce nu e ușor cu o mașină care în 5 secunde și ceva ajunge la 100 de km/h. Simți cum te lipește de scaun, la fel cum simți privirile întoarse după ea. Chiar și în prea liniștita Elveție, care ne-a chinuit cu drumurile ei „județene” de lux, dar prea înguste pentru o asemenea mașină. Camaro este o experiență aparte, care vine din noiembrie oficial în România. Nu știm încă prețurile, dar cu siguranță trebuie să fii destul de „musculos” să ți-o permiți.
Camaro e cu gălăgia, Volt cu liniștea. La bordul ei te simți ca-n Star Trek. Lipsește doar comanda vocală „Engage!”. Plecarea se face cu butonul ON, iar apoi auzi doar cum taie vântul! Dacă la Camaro consumul e mai bine să nu-l privești, la un model electric ăsta e tot farmecul. Timp de 80 de km, cât e autonomia lui Volt în mod normal, e zero! Apoi intră așa-zisa „autonomie extinsă”, care îți mai dă 400 de km suplimentari, încărcând bateria cu un motor pe benzină. Performanțele sunt excelente pentru vremurile actuale în domeniul electric. Designul e reușit, puțin SF chiar și el. Iar economia, evidentă: pe drumuri nu foarte lungi, consumul de benzină pentru încărcarea bateriei e neglijabil, noi l-am fixat undeva sub un litru la sută! Dacă mergi doar acasă – serviciu zilnic și nu uiți să o bagi în priză peste noapte – economia e garantată. Deocamdată însă e greu să-i acopere costul, care va fi probabil undeva la 40.000 de euro. E o investiție în viitor și pentru eventualii clienți, și pentru Chevrolet.
ISTORIA ȘI EVOLUȚIA SIGLEI-PAPION
Există mai multe interpretări ale originii siglei Chevrolet, care s-a păstrat, cu puține modificări, aproape 100 de ani și care este asemănată cel mai des cu un papion. Una dintre ele este cea a stilizării crucii elvețiene în semn de respect față de originile lui Louis Chevrolet. O alta spune că William Durant s-ar fi inspirat dintr-un tapet pe care l-a văzut într-un hotel din Paris. Pe de altă parte, soția lui Durant povestea în 1986 că sursa de inspirație ar fi fost un ziar din Virginia, iar fiica scria într-o carte despre tatăl său, în 1929, că acesta a desenat-o pur și simplu la masă. Cercetările arată că sursa de inspirație ar putea fi și logoul altui brand, Coalettes.
Modele noi în 2011: noul MPV de familie Orlando, noul Captiva SUV, Corvette Grand Sport Coupé, noul Aveo, noul Cruze, Camaro coupé și decapotabil și Chevrolet Volt
4 milioane de autovehicule vinde anual Chevrolet, în 130 de țări. Aproximativ 500.000 sunt vândute în Europa