Dacia Duster nu e, cu siguranță, cea mai frumoasă și mai bună mașină din lume, dar succesul de care se bucură, mai ales pe plan extern, m-a făcut să mă întreb care e secretul ei. Fan declarat al emisiunii „How it’s made”, de pe Discovery Channel, mi-am propus să văd cu ochii mei cum se fabrică un Duster.
Într-una din diminețile surprinzător de călduroase ale acestei luni, am pășit pe poarta uzinei și, timp ce cinci ore, am parcurs întreg procesul de fabricație al primului SUV al Dacia.
1 PRESAJUL – 95 de tone de tablă se folosesc pe zi pentru Duster Prima etapă a procesului de fabricație este presajul. Tabla sosește în bobine mari de la diverși furnizori din țară și străinătate, este tăiată la diferite dimensiuni, iar apoi este introdusă de muncitori în presă, unde, cu ajutorul unei matrițe, ia diferite forme. Într-o zi se folosesc 95 de tone de tablă pentru realizarea a 1.370 de mașini. Tabla sosește la Mioveni din Italia, Slovenia, Turcia și de la Mittal Steel Galați, iar grosimea ei diferă de la 0,6 la 3,5 mm. Presele cântăresc între 250 și 1.000 de tone și, pe lângă tablele pentru caroserie, realizează și 30% din necesarul de piese de tablă al uzinei. În ciuda normelor de securitate a muncii extrem de ridicate, presajul este secția cu cel mai ridicat risc de accidente.
2 CAROSERIA – 5.298 de puncte de sudură se aplică unui duster 4×4
După ce tabla ia diferite forme în secția de presaj, ea ajunge în secția de caroserie, acolo unde se îmbină cu ajutorul punctelor de sudură. Din cele patru fluxuri existente în această secție, unul este dedicat în exclusivitate modelului Duster. Fiecare SUV 4X2 necesită 5.117, iar un 4X4, 5.298 de puncte de sudură, majoritatea aplicate cu mâna. 2.500 de oameni lucrează în această secție, iar 12% sunt femei. Pentru că munca nu este una dinamică, muncitorii se rotesc la fiecare patru ore, pentru a nu interveni rutina. La capătul liniei de asamblare există un loc special creat pentru a face controlul sudurii, după care geometria caroseriei se verifică într-un laborator 3D. Oricine dorește să lucreze în secția de caroserie, înainte de a trece la munca efectivă, trebuie să facă opt ore de curs în Școala de Dexteritate a Dacia, acolo unde învață cum să mânuiască aparatul de sudură, cum să aplice punctul de sudură, cum să poarte echipamentul de protecție etc. Apoi, an de an, fiecare angajat al acestei secții e obligat să facă patru ore de curs în această școală.
3 VOPSITORIA – Procesul durează opt ore
În orice uzină care produce automobile, vopsirea unei mașini este procesul cel mai anevoios. Întreg fluxul, de când intră caroseria în secția de vopsire și până ajunge în secția de montaj general, durează opt ore. Vopsitoria este singura secție unde nu am avut acces. Zona respectivă beneficiază de protecție specială, în afara angajaților nimeni neavând acces. Trebuie menționat faptul că în secția de vopsitorie, 60% dintre angajați sunt femei. După ce se încheie procesul de vopsire, caroseria ajunge printr-un tunel special în secția de montaj general, unde se aplică seria caroseriei.
4 MONTAJUL GENERAL
Montajul general este ultima etapă a producției unui Duster. Caroseria vine gata vopsită și pregătită pentru asamblare. De-a lungul unei linii de montaj se află 1.600 de oameni care asamblează, rând pe rând, 2.624 de piese. Instantaneu, pe linia de montaj se află 250 de mașini. Prima dată se montează tija de susținere a capotei, după care urmează sigla, parbrize, cablurile de frâne, scaunele, volanul etc. Ultima fază din această secție este cea de reglare a farurilor, a direcției și roților. Între aceste etape am asistat la testarea unui Duster în „cabina de satisfacție client”. Acolo, mașina este conectată la un calculator și, timp de șapte minute, sunt verificate motorul, airbagurile, frânele, cutia de viteze etc. Alt test extrem de important la care e supus Dusterul este cel din cabina de etanșeitate. SUV-ul este supus practic unei ploi de mare intensitate, unde se verifică dacă nu cumva există locuri pe unde apa poate pătrunde înăuntru. Odată încheiată etapa de verificare, mașina se îndreaptă spre zona de expediție.
5 EXPEDIȚIA, pe două căi Expediția mașinilor se realizează pe două căi: cu autocamioanele și cu trenurile. Zilnic, de la Mioveni pleacă între 1.200 și 1.600 de mașini. 14 trenuri pleacă în fiecare zi încărcate cu mașini Dacia, după cum urmează: șase pleacă la Constanța, de unde automobilele sunt încărcate pe vapoare, unul pleacă în Germania, unul pleacă în Italia, iar câte trei ajung în Franța, resÂpectiv Belgia. Într-un tren, care are lungimea de 660 de metri, se încarcă între 208 și 290 de mașini, în funcție de destinație și de model. Transportul pe linia ferată este o metodă relativ nouă de expediție, ea intrând în funcțiune la 1 ianuarie 2008. Pe de altă parte, în fiecare zi, de la Mioveni pleacă 150 de autocamioane. Pe un autocamion încap maximum șase Dustere, zece Sandero sau opt Loganuri. Evident, expediția se execută abia după ce mașinile sunt în prealabil verificate de către un angajat al firmei de transport, care dă avizul „bun de expediat”.
Peste 1.000 de cutii de viteze se fac zilnic
Pe lângă Uzina Dacia, platforma de la Mioveni mai cuprinde și Uzina mecanică și de șasiuri. Aceasta a fost integrată în grupul Renault în anul 2005, iar din 2007 a început să realizeze cutia de viteze cu șase rapoarte pentru diferite fabrici ale constructorului francez în Europa și în Asia. Zilnic, peste 700 de persoane produc 1.080 de cutii de viteze. Totodată, aici se realizează șasiul, osia, lonjeroanele, puntea față, puntea spate etc. Practic, toată partea mecanică este realizată de către această uzină, iar piesele ajung pe Dacia, Renault, Peugeot și Toyota. Ultima achiziție a Uzinei de mecanică și de șasiuri este o presă Rotem, de 800 de tone, care va realiza peste 100 de repere exclusiv pentru Duster
15.171 avea Uzina Dacia de la Mioveni la 1 octombrie 2010
10.900 de euro este prețul de start al unei Dacia Duster, cu TVA inclus
În total, s-au investit 290 de milioane de euro pentru dezvoltarea și industrializarea la Mioveni a proiectului Duster, inclusiv pentru noua cutie de viteze (TL8 cutie mecanică 4×4, 6 viteze) și pentru toate motorizările Euro 4 și Euro 5
Dacia, un pericol pentru Renault?
Duster este ultimul model lansat de Dacia, dar cei de la Mioveni pregătesc alte surprize pentru viitorul apropiat. Financial Times scria acum o săptămână că Renault riscă să transforme marca Dacia într-o „nouă Skoda”, în condițiile în care brandul autohton lansează noi modele care ar putea concura chiar cu cele ale brandului francez. Noile modele Dacia ar putea transforma brandul românesc într-un competitor pentru Renault pe anumite segmente, cele două mărci riscând să se „canibalizeze”. Englezii dau ca exemplu Volkswagen, care a achiziționat la începutul anilor 90 marca Skoda, unde pe anumite segmente concurează de la egal la egal cu marca germană, cu toate că planul este ca brandul ceh să fie amplasat cel puțin teoretic sub VW. E în finala „Mașina anului 2011 în Europa”
În această toamnă, Dacia Duster a reușit performanța de a ajunge în finala „Mașina anului 2011 în Europa”, o premieră pentru un model produs în România. Alături de Duster, în finală se mai află Nissan Leaf, Alfa Romeo Giulietta, Citröen C3/DS3, Ford C-Max, Opel Meriva și Volvo S 60/V 60. Duster a impresionat juriul prin fiabilitate, prin comportamentul pe teren accidentat și prin excelentul raport calitate/preț. Câștigătorul va fi anunțat pe 29 noiembrie de un juriu format din 59 de jurnaliști din 23 de țări europene, inclusiv din România.
65 de mașini pe oră ies pe poarta Uzinei Dacia, dintre care 20 sunt Duster 2,9 milioane m² este suprafața totală a platformei Dacia de la Mioveni
3.032 de lei a fost salariul mediu brut câștigat la Uzina Dacia în luna septembrie a acestui an
Uzina Dacia are și un centru de tratare a apei, care asigură necesarul de apă potabilă zilnic pentru cei 35.000 de locuitori ai orașului Mioveni
În Uzina vehicule Dacia, în Departamentul caroserie, există un atelier special pentru Duster, unde lucrează 516 operatori
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER