SUPER REPORTAJ PROSPORT** Cum se fabrică un Duster?
Dacia Duster nu e, cu siguranță, cea mai frumoasă și mai bună
mașină din lume, dar succesul de care se bucură, mai ales pe plan
extern, m-a făcut să mă întreb care e secretul ei. Fan declarat al
emisiunii „How it’s made”, de pe Discovery Channel, mi-am propus să
văd cu ochii mei cum se fabrică un Duster.
Într-una din diminețile surprinzător de călduroase ale acestei
luni, am pășit pe poarta uzinei și, timp ce cinci ore, am parcurs
întreg procesul de fabricație al primului SUV al Dacia.
1
PRESAJUL – 95 de tone de tablă
se folosesc pe zi pentru
Duster
Prima etapă a procesului de fabricație este presajul. Tabla sosește
în bobine mari de la diverși furnizori din țară și străinătate,
este tăiată la diferite dimensiuni, iar apoi este introdusă de
muncitori în presă, unde, cu ajutorul unei matrițe, ia diferite
forme. Într-o zi se folosesc 95 de tone de tablă pentru realizarea
a 1.370 de mașini. Tabla sosește la Mioveni din Italia, Slovenia,
Turcia și de la Mittal Steel Galați, iar grosimea ei diferă de la
0,6 la 3,5 mm. Presele cântăresc între 250 și 1.000 de tone și, pe
lângă tablele pentru caroserie, realizează și 30% din necesarul de
piese de tablă al uzinei. În ciuda normelor de securitate a muncii
extrem de ridicate, presajul este secția cu cel mai ridicat risc de
accidente.
2
CAROSERIA – 5.298 de puncte de
sudură se aplică unui duster 4×4
După ce tabla ia diferite forme în secția de presaj, ea ajunge în
secția de caroserie, acolo unde se îmbină cu ajutorul punctelor de
sudură. Din cele patru fluxuri existente în această secție, unul
este dedicat în exclusivitate modelului Duster. Fiecare SUV 4X2
necesită 5.117, iar un 4X4, 5.298 de puncte de sudură, majoritatea
aplicate cu mâna. 2.500 de oameni lucrează în această secție, iar
12% sunt femei. Pentru că munca nu este una dinamică, muncitorii se
rotesc la fiecare patru ore, pentru a nu interveni rutina. La
capătul liniei de asamblare există un loc special creat pentru a
face controlul sudurii, după care geometria caroseriei se verifică
într-un laborator 3D. Oricine dorește să lucreze în secția de
caroserie, înainte de a trece la munca efectivă, trebuie să facă
opt ore de curs în Școala de Dexteritate a Dacia, acolo unde învață
cum să mânuiască aparatul de sudură, cum să aplice punctul de
sudură, cum să poarte echipamentul de protecție etc. Apoi, an de
an, fiecare angajat al acestei secții e obligat să facă patru ore
de curs în această școală.
3
VOPSITORIA – Procesul durează
opt ore
În orice uzină care produce automobile, vopsirea unei mașini este
procesul cel mai anevoios. Întreg fluxul, de când intră caroseria
în secția de vopsire și până ajunge în secția de montaj general,
durează opt ore. Vopsitoria este singura secție unde nu am avut
acces. Zona respectivă beneficiază de protecție specială, în afara
angajaților nimeni neavând acces. Trebuie menționat faptul că în
secția de vopsitorie, 60% dintre angajați sunt femei. După ce se
încheie procesul de vopsire, caroseria ajunge printr-un tunel
special în secția de montaj general, unde se aplică seria
caroseriei.
4 MONTAJUL
GENERAL
Montajul general este ultima etapă a producției unui Duster.
Caroseria vine gata vopsită și pregătită pentru asamblare. De-a
lungul unei linii de montaj se află 1.600 de oameni care
asamblează, rând pe rând, 2.624 de piese. Instantaneu, pe linia de
montaj se află 250 de mașini. Prima dată se montează tija de
susținere a capotei, după care urmează sigla, parbrize, cablurile
de frâne, scaunele, volanul etc. Ultima fază din această secție
este cea de reglare a farurilor, a direcției și roților. Între
aceste etape am asistat la testarea unui Duster în „cabina de
satisfacție client”. Acolo, mașina este conectată la un calculator
și, timp de șapte minute, sunt verificate motorul, airbagurile,
frânele, cutia de viteze etc. Alt test extrem de important la care
e supus Dusterul este cel din cabina de etanșeitate. SUV-ul este
supus practic unei ploi de mare intensitate, unde se verifică dacă
nu cumva există locuri pe unde apa poate pătrunde înăuntru. Odată
încheiată etapa de verificare, mașina se îndreaptă spre zona de
expediție.
5
EXPEDIȚIA, pe două
căi
Expediția mașinilor se realizează pe două căi: cu autocamioanele și
cu trenurile. Zilnic, de la Mioveni pleacă între 1.200 și 1.600 de
mașini. 14 trenuri pleacă în fiecare zi încărcate cu mașini Dacia,
după cum urmează: șase pleacă la Constanța, de unde automobilele
sunt încărcate pe vapoare, unul pleacă în Germania, unul pleacă în
Italia, iar câte trei ajung în Franța, resÂpectiv Belgia. Într-un
tren, care are lungimea de 660 de metri, se încarcă între 208 și
290 de mașini, în funcție de destinație și de model. Transportul pe
linia ferată este o metodă relativ nouă de expediție, ea intrând în
funcțiune la 1 ianuarie 2008. Pe de altă parte, în fiecare zi, de
la Mioveni pleacă 150 de autocamioane. Pe un autocamion încap
maximum șase Dustere, zece Sandero sau opt Loganuri. Evident,
expediția se execută abia după ce mașinile sunt în prealabil
verificate de către un angajat al firmei de transport, care dă
avizul „bun de expediat”.
Peste
1.000 de cutii de viteze se fac zilnic
Pe lângă Uzina Dacia, platforma de la Mioveni mai cuprinde și Uzina
mecanică și de șasiuri. Aceasta a fost integrată în grupul Renault
în anul 2005, iar din 2007 a început să realizeze cutia de viteze
cu șase rapoarte pentru diferite fabrici ale constructorului
francez în Europa și în Asia. Zilnic, peste 700 de persoane produc
1.080 de cutii de viteze. Totodată, aici se realizează șasiul,
osia, lonjeroanele, puntea față, puntea spate etc. Practic, toată
partea mecanică este realizată de către această uzină, iar piesele
ajung pe Dacia, Renault, Peugeot și Toyota. Ultima achiziție a
Uzinei de mecanică și de șasiuri este o presă Rotem, de 800 de
tone, care va realiza peste 100 de repere exclusiv pentru
Duster
15.171
avea Uzina Dacia de la Mioveni la 1 octombrie
2010
10.900 de
euro este prețul de start
al unei Dacia Duster, cu TVA inclus
În total, s-au investit 290 de milioane de euro pentru
dezvoltarea și industrializarea la Mioveni a proiectului Duster,
inclusiv pentru noua cutie de viteze (TL8 cutie mecanică 4×4, 6
viteze) și pentru toate motorizările Euro 4 și Euro
5
Dacia, un
pericol pentru Renault?
Duster este ultimul model lansat de Dacia, dar cei de la Mioveni
pregătesc alte surprize pentru viitorul apropiat. Financial Times
scria acum o săptămână că Renault riscă să transforme marca Dacia
într-o „nouă Skoda”, în condițiile în care brandul autohton
lansează noi modele care ar putea concura chiar cu cele ale
brandului francez. Noile modele Dacia ar putea transforma brandul
românesc într-un competitor pentru Renault pe anumite segmente,
cele două mărci riscând să se „canibalizeze”. Englezii dau ca
exemplu Volkswagen, care a achiziționat la începutul anilor 90
marca Skoda, unde pe anumite segmente concurează de la egal la egal
cu marca germană, cu toate că planul este ca brandul ceh să fie
amplasat cel puțin teoretic sub VW.
E în finala „Mașina anului 2011 în Europa”
În această toamnă, Dacia Duster a reușit performanța de a ajunge în
finala „Mașina anului 2011 în Europa”, o premieră pentru un model
produs în România. Alături de Duster, în finală se mai află Nissan
Leaf, Alfa Romeo Giulietta, Citröen C3/DS3, Ford C-Max, Opel Meriva
și Volvo S 60/V 60. Duster a impresionat juriul prin fiabilitate,
prin comportamentul pe teren accidentat și prin excelentul raport
calitate/preț. Câștigătorul va fi anunțat pe 29 noiembrie de un
juriu format din 59 de jurnaliști din 23 de țări europene, inclusiv
din România.
65
de mașini pe oră ies pe poarta Uzinei Dacia, dintre
care 20 sunt Duster
2,9 milioane m² este
suprafața totală a platformei Dacia de la Mioveni
3.032 de
lei a fost salariul mediu
brut câștigat la Uzina Dacia în luna septembrie a acestui an
Uzina Dacia are și un centru de tratare a apei, care asigură
necesarul de apă potabilă zilnic pentru cei 35.000 de locuitori ai
orașului Mioveni
În Uzina vehicule Dacia, în Departamentul caroserie, există un
atelier special pentru Duster, unde lucrează 516
operatori