„Țările noastre s-au vândut precum prostituatele!”

Organizarea raliului-raid Dakar în Argentina și Chile, pentru prima dată în istorie, nu este privită cu ochi buni de toți locuitorii acestor țări. Este adevărat că la startul festiv, pe străzile orașului Buenos Aires s-au adunat circa 500.000 de privitori, însă organizațiile ecologiste și reprezentanții comunităților aborigene su lansat proteste la adresa trecerii mașinilor prin aceste regiuni. „Decizia guvernelor argentinian și chilian a fost luată fără ca noi să fim consultați, ceea ce reprezintă o gravă încălcare a drepturilor noastre. Dakarul este o mare piață economică, rezervată mărcilor auto și magnaților care își permit luxul de a cheltui milioane de dolari într-o aventură pe teritoriul populațiilor oprimate. Noi nu putem accepta ca teritoriile noastre să devină locul de joacă al unora și suport publicitar pentru multinaționalele petroliere și mari producători de automobile", a declarat un reprezentant al populației indigene, care a lansat și campania „NU Dakar-ului 2009!".

Organizarea raliului-raid Dakar în Argentina și Chile, pentru prima dată în istorie, nu este privită cu ochi buni de toți locuitorii acestor țări. Este adevărat că la startul festiv, pe străzile orașului Buenos Aires s-au adunat circa 500.000 de privitori, însă organizațiile ecologiste și reprezentanții comunităților aborigene su lansat proteste la adresa trecerii mașinilor prin aceste regiuni. „Decizia guvernelor argentinian și chilian a fost luată fără ca noi să fim consultați, ceea ce reprezintă o gravă încălcare a drepturilor noastre. Dakarul este o mare piață economică, rezervată mărcilor auto și magnaților care își permit luxul de a cheltui milioane de dolari într-o aventură pe teritoriul populațiilor oprimate. Noi nu putem accepta ca teritoriile noastre să devină locul de joacă al unora și suport publicitar pentru multinaționalele petroliere și mari producători de automobile”, a declarat un reprezentant al populației indigene, care a lansat și campania „NU Dakar-ului 2009!”.
Nici organizațiile ecologiste n-au rămas fără reacție. Asociația Arheologilor Profesioniști (AAPRA) a criticat modul în care a fost ales traseul cursei, acesta trecând prin zone protejate precum platoul Somuncura sau dunele Taton, în provincia Catamarca. „Aceste țări s-au vândut precum prostituatele”, se precizează într-un comunicat.
Mai mult decât atât, trecerea caravanei a făcut și prima victimă, un copil de opt ani fiind prins sub un vehicul 4X4 care a ieșit de pe traseu. Puștiul a scăpat cu viață, însă s-a ales cu un picior rupt.
De la înființarea sa, în 1979, raliul-raid Dakar a fost criticat în repetate rânduri, inclusiv în Franța, țară care are o politică extrem de susținută în ceea ce privește securitatea rutieră – parlamentarii s-au declarat deseori contrariați de faptul că această întrecere face victime în rândul civililor, pe teritoriul Africii, în condițiile în care ei dau legi care au drept scop reducerea numărului de accidente pe șoselele din Hexagon. Din acest motiv, organizatorii Dakar-ului au impus limite de viteză pentru concurenți în zonele locuite și au decis ca în urma caravanei să existe un contingent care se ocupă cu colectarea resturilor lăsate de trecerea vehiculelor.

Publicat: 06 01. 2009, 15:15