Temperaturi extreme la Raliul Dakar!** Emanuel Gyenes, locul 14 după o etapă începută la -3ËšC și încheiată la +41ËšC

Dakar-ul a revenit pe 12 ianuarie în Argentina, Mani Gyenes și
Marcel Butuza făcând față cu brio celei mai grele zile din raliu.
Piloții au fost nevoiți să concureze la peste 40ËšC, într-o specială
de 176 km, după ce cu doar câteva ore înainte de start au fost în
Anzi la o altitudine de peste 4.700 m și la o temperatură de -3ËšC.
Pe 13 ianuarie se desfășoară ultima probă sepcială cu dune din
această ediție a raliului, fiind programați 622 km.

Ieri s-a concurat într-o specială extrem de dificilă din cauza
nisipului foarte fin și a dunelor albe de la Fiambala, dar și din
pricina numeroaselor capcane care au existat la capitolul
navigație. Mai mult de jumătate din concurenți, inclusiv favoriții
de la categoriile moto și auto, s-au pierdut în prima specială de
la revenirea în Argentina. Ziua a fost una foarte grea, pentru că
piloții de la moto au fost nevoiți să se trezească înainte de ora
locală 04.00 am pentru a porni din bivouacul de la Copiapo (Chile)
către speciala care se afla pe partea cealaltă a munților Anzi.
Într-o primă etapă de legătură care a măsurat 509 km s-a ajuns de
pe malul Oceanului Pacific în Paso San Francisco la o altiutinde de
peste 4.700m, pentru ca ulterior să se coboare către startul probei
speciale. În șase ore concurenții de la categoria moto au ajuns de
la 15ËšC (temperatura din Copiapo) la -3ËšC (temperatura din Paso San
Francisco), pentru ca în final să pornească în proba specială la
41ËšC.

Pe lângă dunele albe cu nisip fin, speciala a fost și una în care
s-a rulat în albia unui râu secat concurenții având mari probleme
când a venit vorba de găsirea unei trase pentru a ieși din acel
ued.

Atât Mani Gyenes cât și Marcel Butuza au reușit să se acomodeze
destul de repede cu diferențele de temperatură și au rulat în
speciala care, deși a avut doar 176km, a fost considerată de toți
concurenții cea mai grea din raliu. Sătmăreanul a reușit să termine
ziua cu al 14-lea timp aceasta fiind cea mai bună clasare a unui
pilot român într-o specială a Dakar-ului și a urcat două poziții în
clasamentul general ajungând pe locul 19. Gyenes rămâne și după
parcurgerea celei de a 10-a din cele 13 probe programate în această
ediție lider la clasa Maraton.

Cea mai grea porțiune din proba specială a fost pentru Marcel
Butuza un canion. Din cauza căldurii de aici mulți concurenți s-au
luptat să își scoată motocicletele având în vedere că motoarele se
supraîncălzeau. Pilotul care în 2007 a fost în primii 10 rideri din
Campionatul Mondial de Rally-Raid a reușit să depășească această
situație, deși s-a chinuit 2h ore pentru ca să facă cei 100 de
metri care l-au scos din canion.

Această primă zi din Argentina a fost și o etapă în care
solidaritatea dintre concurenți s-a văzut atât în lunga etapă de
legătură care i-a adus pe rideri din Chile cât și pe proba
specială. David Casteu a avut nevoie de ajutor pentru a ajunge la
startul probei speciale și francezul a fost ajutat de unul din
foști săi coechipieri de la Vectra Racing. Marcel Butuza l-a
tractat pe Casteu peste 100 de km și acesta a reușit să ajungă la
startul probei rămânând astfel în raliu.

Astăzi (13 ianuarie) este programată etapa Chilecito – San Juan
care are măsoară în total 786 de km, 622 din aceștia fiind km din
proba specială. Este ultima zi în care se va rula pe dune însă și
aici fesh fesh-ul acel nisip extrem de fin va face diferența pentru
că ascunde foarte multă piatră.

Până la finalul raliului se va mai concura în două probe speciale
carvana urmând să ajungă la Buenos Aires pe 15 ianuarie.

Clasament
proba specială nr.10

1. Marc Coma (KTM) 3h06min35sec
2. Cyril Despres (KTM) +9min56sec
3. Ruben Faria (KTM) +13min22sec

……………………………………………………

14. Emanuel Gyenes (KTM) +37min28sec
…………………………………………………..
73. Marcel Butuza (KTM) +3h06min12sec
……………………………………………………

Clasament general
după 9 probe speciale

1. Marc Coma (KTM)
2. Cyril Despres (KTM)
3. Chaleco Lopez (Aprilia)
………………………………..
19. Mani Gyenes (KTM)
………………………………..
65. Marcel Butuza (KTM)
………………………………

Publicat: 13 01. 2011, 19:29
Actualizat: 13 01. 2011, 19:35