Test drive Kia Ceed – Biletul de intrare al coreenilor în liga selectă a clasei compacte – GALERIE FOTO
Aspectul european modern, noile motoare și calitate finisărilor, acestea sunt atuu-rile noului KiaCeed în lupta cu concurența. Într-o clasă compactă dominată de ani buni de mărci precum Volkswagen, Ford, Opel și Renault, coreeni de la Kia au avut o evoluție constantă, iar noul Ceed este un model care se poate bate de la egal la egal cu modelele constructorilor cu tradiție în Europa.
Foto: Dragoș Savu / Mediafax Foto
O mașină complet nouă
Ceed nu este o reîmprospătare a vechiului model, ci este o mașină complet nouă. Până și apostroful a dispărut.
Cu doar doi centimetri mai lată și mai joasă, aspectul a fost schimbat fundamental. Noua grilă cu accente cromate regăsită și ce celelalte modele Kia și-a făcut intrarea și pe Ceed, farurile și stopurile cu LED sunt noi, evacuarea este cromată, iar detaliile negre prezente pe caroserie asigură un contrast plăcut. Liniile fluide ale caroseriei induc o tentă de sportivitate, senzație redată și de trenul de rulare. Kia Ceed a renunțat la apostrof odată cu această nouă generație, precum și la accentul pe confort, în dauna caracterului dinamic. Spre deosebire de vechiul model, noul Ceed este nu doar mai stabil, ci oferă și un echilibru între confort și sportivitate.Detalii precum oglinzile rabatabile electric sau trapa de mari dimensiuni aduc puncte în plus hatchback-ului coreean.
Noile motoare GDI pe benzină, cu cilindreea de 1 litru și 1,4 litri oferă 120, respectiv 140 de cai-putere și repectă norma de poluare Euro 6d. Mai există în ofertă un 1,4 pe benzină de 100 de cai-putere, precum și un diesel de 1.6 litri, disponibil în două trepte de putere: 115 CP (280 Nm) și 136 CP (320 Nm), a doua variantă fiind și cea mai căutată.
Foto: Dragoș Savu / Mediafax Foto
Toate propulsoarele sunt disponibile cu transmisie manuală cu 6 trepte, iar 1.4 GDI și 1.6 DSL sunt oferite și cu transmisie automată cu 7 trepte și dublu ambreiaj.
Motorul 1.4 GDI are un cuplu tipic motoarelor diesel
Am testat propulsorul 1.4 GDI de 140 de cai-putere, combinat cu transmisia manuală în 6 trepte, care reușește sprintul de la 0-100 km/oră în 8,9 secunde și o viteză maximă de 210 km/oră. Consumul urbat a fost de aproximativ 8 litri la 100 km, puțin peste raportări, însă în trafic relativ aglomerat și cu aerul condiționat pornit. Pe autostradă, treapta a șasea face minuni pentru consum, cât timp viteza este menținută în limita legală. Motorul este silențios și suficient de puternic pentru modelul de 4,3 metri lungime, care cântărește aproximativ 1,3 tone. Cutia manuală are treptele lungi, ceea ce te ajută în traficul urban, iar timoneria este precisă.
Cuplul maxim de 242 Nm al motorului 1.4 GDI poate fi comparat cu cel al unui propulsor diesel de cilindree asemănătoare și te ajută la plecările de pe loc, precum și în depășiri. Pentru un plus de economie, motorul de 1 litru poate fi o variantă, cei 120 de cai-putere oferind performanțe dinamice rezonabile pentru un hatchback, însă cei 140 de cai-putere oferiți modelul testat reprezintă un compromise destul de bun între consum și performanțe. Kia Ceed a devenit mai stabil și puțin mai rigid, însă nivelul de confort este în continuare bun.
Foto: Dragoș Savu / Mediafax Foto
Interiorul a fost redesenat și conține câteva detalii, chiar dacă unele dintre ele vin sub forma de opționale: scaunele încălzite individual, nu doar în față, cât și în spate (butoanele sunt plasate pe uși), volan încălzit, tapițerie de piele, difuzoare JBL cu subwoofer în portbagaj, duze spălare parbriz încălzite, asistent de parcare, asistent de fază lungă și zonă de încărcare prin inducție.
Conectivitate foarte bună: 3 mufe USB, 2 prize brichetă și o zonă de încărcare wireless
Ergonomia este bună, nu găsim o invazie de butoane în noul Ceed. Chiar dacă majoritatea funcțiilor au fost integrate în sistemul de infotainemt, butonul de volum și alte câteva comenzi audio au rămas sub formă fizică, restul celor prezente fiind scurtături pentru meniu. Ecranul tactil color de 8 inchi este lizibil și bine poziționat, iar ajustarea luminozității se face automat, în funcție de mediu – ca la telefonul mobil. Șoferul și pasagerii nu vor duce lipsă de mufe unde să-și încarce telefoanele mobile (3 mufe USB în habitaclu, dar și două prize tip brichetă), existând și o zonă de încărcare prin inducție. Capace retractabile ascund suporturile de băuturi precum și zona de la baza consolei.
Cadranele sunt clasice, având în centru un alt display cu informațiile computerului de bord și alte detalii și setări.
Mi-a plăcut că apăsarea semnalizatorului până la jumătatea cursei nu declanșează trei semnale consecutive, ci șapte, astfel încât nu vei fi nevoit să îl apeși a doua oară în cazul în care schimbarea benzii nu se face imediat.
Foto: Dragoș Savu / Mediafax Foto
Pachetul tehnologic este cuprinzător, fiind disponibile sisteme de siguranță și asistență precum pilot automat adaptiv cu controlul traiectoriei, sistem de asistare la evitarea coliziunii frontale cu avertizare în volan sau sistem de monitorizare a atenției șoferului. Totodată, există un asistent de menținere a benzii de rulare cu corecție și sistem de monitorizare a unghiului mort cu avertizare. Acest ultim sistem este util în special în oraș, mai ales datorită avertizării sonore.
Vizibilitatea este bună – montantul A nu deranjează prea tare, iar al treilea geam, chiar dacă este mic te poate ajuta la parcare, reducând zona fără vizibilitate.
Cu toate acestea, există o camera video cu unghi destul de larg încât să nu există dificultăți la parcare. Scaunele sunt orientate către confort și au reglaj lombar electric, însă oferă și suficientă susținere laterală.
Verdict
Noul model Kia Ceed oferă un aspect modern, motorizări energice și o calitate a finisării superioară generației anterioare. Concurența în clasa compactă tocmai a devenit mai acerbă.