Test drive Wrangler 2.8 CRD. Adevăratul Jeep – GALERIE FOTO
Modelul reprezentativ pentru americanii de la Jeep este, fără îndoială, Wrangler. Apărut în urmă cu peste 30 de ani, s-a vândut în peste 2 milioane de exemplare la nivel mondial, și nimeni nu pune la îndoială capacitățile unui Wrangler pe teren accidentat. Modelul 2018 nu a suferit mari modificări la nivel de design, asemenea predecesorilor, majoritatea îmbunătățirilor având loc la nivel tehnologic. Chiar dacă sunt oferite dotări de confort, precum sistem de infotainment cu ecran tactil, Jeep Wrangler rămâne mașina pasionaților de deplasările pe teren accidentat, acesta fiind și mediul unde pot fi utilizate majoritatea sistemelor de asistență. Chiar dacă nu mai este atât de spartan precum versiunile anterioare, Wrangler 2018 concentrează în continuare o mare parte din capacitatea sa tehnologică în deplasarea prin mediul offroad.
Deși este des văzut și prin oraș, Wrangler este cel mai potrivit model din gama Jeep pentru împătimiții 4×4. În ciuda evoluției rapide a domeniului, Jeep Wrangler se „încăpățânează” să rămână un clasic: faruri rotunde, binecunoscuta grilă cu 7 fante, formă simplistă și păstrarea soluției de detașare a plafonului. Există două variante de caroserie, cu trei uși (Wrangler) și cinci uși (Wrangler Unlimited), care diferă ca lungime: 4,22 metri, respectiv 4,75 metri; și trei nivele de echipare: Sport, Sahara și Rubicon. Versiunea testată de noi a fost Rubicon cu trei uși, motor diesel de 2.8 litri CRD care produce 200 CP, conectat la o transmisie automată cu 5 trepte.
Foto: Dragoș Savu/Mediafax Foto/ProMotor
Rubicon este numele unei rute din vestul Statelor Unite ale Americii, considerată de mulți ca fiind cel mai dur traseu de off-road din SUA. Varianta Wrangler Rubicon se distinge prin faptul că este pregătită special pentru a se conduce în zone greu accesibile. Este echipată cu un hard-top care poate fi dezasamblat lăsând loc unui soft-top.
La interior te întâmpină un bord foarte simplu organizat. Există patru guri de ventilație, două pe laterale și două în centru, un volan îmbrăcat în piele, reglabil pe înalțime, un spațiu de depozitare pe bord, butoanele pentru geamurile electrice între gurile de aerisire și un mâner de prindere în dreptul pasagerului din dreapta. Wrangler este dotat în standard cu un interior rezistent la apă, dotat cu orificii de scurgere.
Interiorul a devenit high-tech, dar s-a păstrat în limitele tipice Wrangler
Cei de la Jeep nu au făcut exces nici la capitolul tehnologie. Pe bord se găsește un ecran de 7 inci înconjurat de câteva butoane și un singur port USB, comenzi pe volan, aer condiționat automat, scaune încalzite, cruise control și senzori de ploaie. Restul interiorului era completat tapițeria din piele, platice tari și niște covorașe din cauciuc gata să primească și cea mai înnoroiată încălțăminte. De mare ajutor ar fi fost senzorii de parcare și o cameră de marșarier, însă aceste dotări au lipsit de pe modelul testat.
Foto: Dragoș Savu/Mediafax Foto/ProMotor
Chiar dacă dotările multimedia și de confort nu sunt cele mai consistente, fiind însă peste minimul necesar, Jeep recuperează la partea tehnică cu aplicare pe teren accidentat. Sistemul ESC (control electronic al stabilității) asistă șoferul în menținerea controlului asupra vehiculului. În cazul subvirării sau supravirării, sistemul frânează individual și controlează accelerația pentru a repune mașina pe traseul corect. Sistemul ERM (Electronic Roll Mitigation) detectează eventualitatea unei răsturnări și aplică o forță de frânare pentru a reduce posibilitatea unui accident. Totodată, Jeep Wrangler oferă un sistem All-Speed Traction Control pentru deplasarea în modul 4LO, Brake Assist System și ABS pentru îmbunătățirea controlului asupra autovehiculului și reducerea distanțelor de frânare pe suprafețe ude sau uscate.
Garda la sol imensă
Cu o gardă la sol de 26 de cm Wrangler oferă o poziție de condus foarte înaltă. Scaunele din față au un nivel decent de spațiu și confort, însă pentru cei din spate situația nu este la fel. Accesul pe banchetă este destul de dificil, iar spațiul pentru picioare este destul de mic pentru cei cu înălțimea peste 1.80 metri.
Foto: Dragoș Savu/Mediafax Foto/ProMotor
Elementele din interior sunt împărtășite cu ale altor modelele din grupul Fiat, cum ar fi manelete semnalelor de direcție sau comenzile volanului. Comanda de activare a luminilor de urgență mi s-a părut prea mică pentru a putea să o activez confortabil, fără să-mi iau ochii de pe drum. Există câteva spații de depozitare destul de mici în dreptul banchetei din spate și lângă levierul de selectare al transmisiei, iar pe uși se află zone cu plasă elastică în care se pot pune diverse obiecte.
Model perfect pentru teren accidentat, nu oraș aglomerat
Wrangler are șasiu separat de caroserie și tracțiune integrală nepermanentă, cu reductor și cuplaje mecanice. Mașina beneficiază de punți rigide, așa încât pe șosea zgâțâiturile la trecerile peste gropi mari sau șine de tramvai sunt la ordinea zilei. Fiind o mașină de două tone, apăsarea pedalei de frână trebuia să se facă cu destulă fermitate, la fel și în cazul direcției, care, uneori, dă senzația de imprecizie la abordarea virajelor. Totuși, propulsorul de 200 de cai-putere nu-ți dă niciodată impresia că nu ai suficientă putere.
Foto: Dragoș Savu/Mediafax Foto/ProMotor
Prețul celui mai accesibil Jeep Wrangler este de 35.105 de euro (TVA inclus). Acesta vine cu un motor pe benzină V6 de 3.6 litri care produce 284 CP. Mașina testată de noi costa 41.727 de euro (TVA inclus) – asta înseamă motor pe motorină de 2.8 litri, 200 CP și un cuplu de 460 Nm. Pentru acest preț mașina a primit pachetul Dual Top Group (Soft Top și Freedom Top), lunetă atermică, geamuri posterioare și lunetă fumurii, sistem multimedia CD/DVD/MP3/HDD cu ecran tactil, Bluetooth, navigație și sistem audio Alpine cu 6 difuzoare și subwoofer.