TEST | Noul BMW F800 R, motocicleta-echilibru. ProSport a testat roadsterul bavarez într-un peisaj oltenesc
- Prezentat la final de 2014 la Salonul Eicma de la Milano, noul BMW F800 R vine cu o serie de modificări tehnice și estetice care o transformă într-un model competitiv pentru 2015
ProSport a luat contact cu noul F800 R în toamna lui 2014, atunci când l-am văzut în noua prezentare la Salonul EICMA de la Milano. Se anunța o motocicletă cu feeling nou, una care urma să transmită ceva proaspăt atât pilotului, cât și privitorilor care scăpau de formele cuminți ale vechii variante. Pe foaie primea trei cai putere în plus și ajungea la un total de 90, furca era inversată, iar poziția în șa mai agresivă. Am amânat contactul cu ea în condițiile în care primăvara și vara ne-au adus modele pe care le consideram a fi mai interesante (S1000XR, S1000RR, K1600GTL Exclusive sau RnineT). Asta și pentru că aveam în minte întâlnirea cu F800 R din 2012, atunci când am găsit varianta anterioară drept una cinstită, dar fără „floricele”.
Acum trebuie să urmeze un „ne-am înșelat, F800 R ne-a dat pe spate…” sau un „ce 1200 GS, BMW trebuie să se concentreze pe F800 R dacă vrea să…”? Nici gând! Am ținut motocicleta în posesie pentru un weekend prelungit, perioadă în care am mers pe traseul București – Rânca – București, fără Transalpina. Traseul a fost făcut cu fotograful în spate și cu un rucsac imens, plin de aparatură foto. Ei bine, drumul a fost… lin. Cam așa poate fi caracterizat. Motorul lui F800 R nu este făcut pentru chinul la care l-am supus noi. Pe autostradă, 140 km/h este o viteză la care micuța motocicletă se zbate, tremură violent și găsește cu greu rezerve de putere. Pe Dealul Negru depășirile se pot face doar în regim de mașină, atunci când se pot face. Frânele Brembo cu ABS sunt impresionante, însă sunt puține momentele în care e nevoie de ele. La viteză normală, de touring, F800 R merge rotund, însă nu credem că sunt foarte mulți motocicliști care să se declare mulțumiți cu asta, mai ales în condițiile în care sunetul motorului este unul ciudat, ca al unui porumbel panicat prins într-o cabină de telefon public.
Primii metri pe drum drept fără pasager și bagaje și, ca prin minune, F800 R se metamorfozează într-o motocicletă ale cărei lipsuri sunt tot mai greu de idenfiticat. Foto: Marius Cătălin Dascălu
Apoi a venit momentul pozelor…
Și cu această ocazie am descoperit la ce s-a gândit neamțul căruia i-a trecut prin cap să resusciteze modelul acesta. F800 R este un roadster, e distractiv și ușor de pilotat atunci când sunteți doar voi doi – fără pasager și bagaje. Pe virajele din județul Gorj, zona Baia de Fier – Polovragi, cu fotograful ascuns prin boscheții din curbe, F800 R și-a revenit la viață și a demonstrată că este o soluție cel puțin la fel de bună ca orice altă japoneză aleasă de motocicliști pentru mersul „sprinten” pe curbe, pentru strecuratul printre mașini și chiar pentru mersul în oraș, la și de la locul de muncă. Cei 90 de cai putere devin dintr-o dată suficienți, iar consumul motorului scade chiar și sub 4 litri la suta de kilometri.
Greutatea redusă – doar 202 kg cu toate lichidele, gata de drum – face din F800 R o motocicletă extrem de ușor de manevrat în curbe, acolo unde intrările pot fi corectate fără probleme chiar și cu motocicleta ușor aplecată. Foto: Marius Cătălin Dascălu
Uită de 1000 RR. F800 R e motocicleta pentru tine, începătorule
Motocicleta a fost atât de echilibrată în momentul în care testul nostru s-a desfășurat fără pasager și bagaje încât am fost nevoiți să schimbăm rapid și drastic macazul discursului. F800 R este, într-adevăr, o motocicletă cu care îți face plăcere să mergi liniștit, motiv pentru care se potrivește cum nu se poate mai bine începătorilor. Fără să riști să „scapi mâna-n gaz” între mașini la semafor, fără să îți fie frică că nu o vei putea manevra în parcare și fără te ducă la viteze amețitoare pe nesimțite. Este perfect controlabilă, suficient de puternică încât să îți permită depășiri, însă limitată exact unde începe să devină periculos, roadsterul bavarezilor vine, la un preț de circa 9000 de euro, să fie o variantă deloc de neglijat în momentul alegerii primei motociclete.
Furca inversată și frânele sunt probabil primele îmbunătățiri ale noului F800 R pe care le veți simți. Capacitatea de frânare este excelentă, chiar dacă nu avem parte de cea mai „nervoasă” motocicletă atunci când vine vorba despre accelerări. Foto: Marius Cătălin Dascălu
Specificații tehnice BMW F800 R
- Tip motor: în patru timpi, 2 cilindri în linie
- Putere motor: 90 cp la 8000 rpm
- Cuplu motor: 86 Nm la 5800 rpm
- Viteză maximă: peste 200 km/h
- Consum declarat la 90 km/h: 3,6 l/100 km
- Consum declarat la 120 km/h: 4,8 l/100 km
- Transmisie: lanț
- Masă totală permisă: 405 kg
- Volum rezervor: 15 litri