Va monopoliza Sandero clasa mică?
Apariția unui model ieftin, dar care să nu lipească eticheta “familist” pe fruntea posesorului, va determina modificări în structura vânzarilor de automobile noi din România. Dacia Sandero ar putea fi modelul potrivit, în țara potrivită, în anul 2008 potrivit.
Vom analiza întâi modelele care pot lupta pe piață cu aceeași armă ca și Dacia Sandero, prețul. După care le vom trece în revistă pe acelea care, strict financiar, nu au nicio șansă într-un duel comercial, dar reprezintă produse mai mature și bine poziționate în ochii consumatorilor.
Varianta cea mai ieftină a lui Chevrolet Aveo, cea cu motorizarea de 1,2 litri 16v și echipare Direct, costă 8.300 de euro. În luna martie, dealerii Chevrolet practică o reducere de aproape 800 de euro, în așteptarea versiunii facelift, care va apărea în luna aprilie.
Oricum, noul model Chevrolet Aveo este de așteptat să beneficieze în continuare de discounturi substanțiale, pentru a face față concurenței cu Dacia Sandero. În plus, Chevrolet se bazează pe stocuri mari, pentru o livrare rapidă a mașinii – ceea ce ar putea fi un argument serios în cazul în care cererea masivă preconizată pentru Dacia Sandero va duce la perioade lungi de așteptare.
Nici Multijetul nu prea se poate compara cu dCi-ul de pe varianta high-end a lui Sandero prin prisma puterii, iar prețul este iarăși situat peste cel al colegului de clasă de la Mioveni. De fapt, dacă cei de la Dacia se vor ține de cuvânt și vor lansa un model decent ca dotări și cu motorizarea 1,5 dCi de 85 de cai la prețul de 9.500 de euro, va fi cam greu pentru concurență să vină cu o ofertă pe măsură.
Să nu uităm, totuși, că Fiat Punto Classic își trăiește ultimele zile, fiind fabricat în paralel cu fratele mai modern, Fiat Grande Punto.
Deși este mai mic ca dimensiuni și nu are o gamă la fel de bogată de motorizări, 206 își va găsi ușor adepți în tagma clienților cu viziuni cosmopolite, dar cu buget restrâns. La fel ca în cazul lui Fiat Punto Classic, Peugeot 206 va fi scos în curând din scenă de fratele mai nou, Peugeot 207.
Astfel, concluzia în ce privește bugetul este destul de simplă: Dacia Sandero este concurată relativ serios doar de modele învechite tehnic și moral, care vor ieși în curând din fabricație. Principalul concurent va fi, deocamdată, doar Chevrolet Aveo.
Vestic auster sau Sandero „full” – este o întrebare care va răsări în mintea multor clienți care sunt în căutarea unui automobil de oraș, care să nu coste mai mult de 10.000 de euro.
Per ansamblu, dacă facem abstracție de imaginea de marcă sau calitatea, încă nedemonstrată, a modelului Dacia Sandero, balanța ar cam înclina spre modelul românesc. Dar cum puterea de cumpărare a românilor crește, argumentul preț nu va mai fi primordial în alegerea unor modele cotate similar, dar diferențiate prin percepția asupra brandului.
Ford Fiesta oferă cam aceleași dotări ca și Sandero: ABS+EBD, aer condiționat, radio CD cu patru difuzoare, geamuri electrice și lista poate continua. Sandero vine, însă, în plus cu 2 airbaguri laterale (nedisponibile pe Ford Fiesta), asistență la frânarea de urgență, un motor mai puternic și spațiu mai generos pentru bagaje.
Fiesta mizează pe promoțiile de sfârșit de carieră, dar și pe capitalul de imagine generat de venirea Ford la Craiova.
Oferta este, însă, destul de spartană pentru acești bani, modelul fiind privat de multe dintre dotările de siguranță și confort de care hatchbackul românesc beneficiază. În pus, are un motor în doar 3 cilindri, cu o capacitate de 1,2 litri și putere de 70 de cai.
Imaginea puterncă de automobil german, dublată de percepția calității sunt atuurile care îl mențin pe Polo pe o piață cu afinități nemțești. Până la apariția noii generații pe piață mai trebuie așteptat un an, deci VW Polo va beneficia, cel mai probabil, de discounturi.
Opel Corsa este modelul care se apropie cel mai mult de dimensiunile lui Sandero, având o lungime de 4 metri și un portbagaj de 290 de litri. De asemenea, este și cel mai modern față de ceilalți concurenți.
Deci, teoretic fratele în trei volume nu se va simți amenințat o dată cu lansarea oficială a modelului în două volume. Practic, cum criteriul financiar a contat în multe din deciziile cumpărătorilor de Logan, Dacia Logan ar putea experimenta o erodare a cotei de piață (ceea ce s-a observat și la lansarea modelului break, Logan MCV).
La prima vedere, acest fapt ar putea părea un act de canibalism comercial între două modele ale aceleiași mărci. Însă Dacia încearcă să anticipeze tendințele pieței, în condițiile în care cererea de Dacia Logan este pe o pantă descendentă și Ford va produce la Craiova tot o citadină. Sandero de România va ține astfel vânzările constructorului prin factorul noutate la un nivel ridicat, până când gama se va întări cu Dacia SUV și următoarea generație Dacia Logan.
În acest context, Dacia Sandero pare că își va găsi destul de ușor locul pe piața românească, fiind un produs similar Loganului, dar, totuși, complementar. Hatchback-ul va încerca să păstreze părțile forte ale modelului în 3 volume – habitabilitate și preț, dar corectează un pic prin aspectul mai “șlefuit” și tineresc concepția de “dulap” pe patru roți, destinat familiilor ce își petrec weekendurile la țară.