Sebastian Vettel a reușit, duminică, pe străzile din Monaco, a cincea victorie din 2011, după o nouă evoluție remarcabilă, în care talentul, calitățile monopostului Red Bull, strategia și norocul au fost atuurile sale, într-o cursă plină de evenimente, neutralizată de două ori cu Safety Car-ul.
Vettel își continuă, astfel, marșul triumfal spre al doilea titlu mondial consecutiv, extinzându-și din nou avansul în clasamentul piloților, la 58 de puncte față de ocupantul locului doi, Lewis Hamilton de la McLaren-Mercedes.
Ca în alte patru situații în acest an, germanul de la Red Bull a ocupat prima poziție pe grila de start, urmat în ordine de Jenson Button (McLaren-Mercedes), Mark Webber (Red Bull), Fernando Alonso (Ferrari), Michael Schumacher (Mercedes), Felipe Massa (Ferrari). Hamilton a fost abia al șaptelea cel mai rapid în calificări, dar a fost retrogradat pe locul nouă, după ce i s-a anulat singurul timp realizat în Q3 pentru că a tăiat o șicană.
Vettel a plecat în cursă foarte bine ca de obicei, instalându-se la conducere. Button s-a lipit de el în poziția secundă, iar Alonso l-a depășit pe Webber și a dus trena celor doi piloți dinaintea sa. Britanicul de la McLaren a intrat primul la boxe și a schimbat rapid pneurile în turul 16. Vettel a reacționat imediat făcând același lucru, dar i-a prins pe mecanicii săi nepregătiți suficient, astfel că aceeași operațiune în cazul său a fost de circa 7 secunde, față de 3,5-4 secunde cât durează de obicei. Campionul mondial a schimbat pneurile super-soft cu cele soft, însă și-a pierdut poziția de lider în fața lui Button, reușind totuși să iasă în fața lui Alonso.
După Vettel, la boxele Red Bull a sosit și coechipierul său Webber, locul 4 în acel moment, iar acesta și-a găsit echipa într-un haos total. A rezultat o schimbare de 15,5 secunde pentru australian, echivalentă cu trimiterea pe pistă pe locul 14 și cu ruinarea șanselor la victorie.
Tripleta Button-Vettel-Alonso s-a desprins în frunte, iar în turul 33 liderul a intrat pentru a doua oară la boxe. Un tur mai târziu, cursa a fost trecută sub Safety Car în urma accident suferit de Massa și a abandonului lui Michael Schumacher. Alonso a profitat imediat și a schimbat a doua oară, trecând de pe pneurile soft pe super-soft. Vettel a preluat conducerea după ieșirea mașinii de siguranță, dar a ratat ocazia de a trece pe la boxe. Astfel că germanul a trebuit să reziste presiunii lui Button, aflat pe cauciucuri super-soft aproape noi. Cu toate acestea, Vettel nu a putut fi depășit, iar Jenson Button a intrat a treia oară la bxe în turul 49, ieșind pe locul trei „încălțat” cu soft-uri și așteptând ca Vettel (și el pe soft) și Alonso (super-soft) să mai intre și ei o dată. Însă aceștia au întârziat să o facă. Alonso s-a apropiat de german și în scurt timp Button a venit și el lângă cei doi, întrebând neliniștit echipa sa când au de gând adversarii lui să intre la boxe. Au urmat câteva tururi în care cei trei piloți s-au aflat într-un interval de 0,6 secunde, dar îngustimea circuitului din Principat a anulat avantajul pneurilor mai proaspete ale pilotului de la McLaren.
Când mai erau 12 tururi, „un carambol” soldat cu avarierea mai multor monoposturi a produs intrarea pentru a doua oară a Safety-Car-ului pe circuit. Printre cei implicați în accident s-a numărat și Vitali Petrov de la Lotus-Renault. Mașina acestuia a acroșat barierele de metal de pe marginea pistei, iar rusul a simiți dureri la picioare și a cerut ajutor prin radio ca să fie scos din monopost sub asistență medicală. După câteva tururi cu mașina de siguranță pe pistă, comisarii cursei au decis să fluture steagurile roșii, oprind Grand Prix-ul monegasc pentru a curăța circuitul și pentru a i se acorda asistență lui Petrov.
Piloții s-au oprit în turul 72/78, iar mecanicii au primit permisiunea să opereze reparații monoposturilor și să schimbe pneurile, conform regulamentului în asemenea situații. După circa 25 de minute, cursa a fost reluată, însă ierarhia nu s-a mai schimbat, astfel că Vettel și-a trecut în premieră victoria la Monaco, evoluând peste 50 de tururi cu un set de cauciucuri. Alonso a rămas pe doi și a adus echipei Ferrari cel mai bun rezultat al sezonului, în timp ce Button a trebuit să se mulțumescă numai cu locul trei într-o cursă pe care se aștepta să o câștige.
Webber a reușit să recupereze terenul pierdut la prima intrare la boxe și a încheiat pe patru, după ce l-a depășit pe Kamui Kobayashi (Sauber) în ultimul tur. Hamilton a avut o cursă de coșmar, în care a terminat al șaselea, după ce a provocat două accidente și s-a ales cu un drive-through. Întâi, aproape că l-a scos din cursă pe Massa, apoi nu a mai „ratat” și, din duelul Hamilton-Pastor Maldonado, pilotul de la Williams a fost nevoit să abandoneze. Sportivul din Venezuela a fost aproape să obțină prima clasare în puncte în acest sezon de debut în Formula 1 pentru el, dar a fost văduvit cel puțin de locul șase după acroșajul cu Hamilton, ce a intrat în atenția comisarilor, al căror verdict este așteptat după cursă.
Kobayashi a încheiat pe cinci, pe șapte a fost Adrian Sutil (Force India), pe opt Nick Heidfeld (Lotus Renault), pe nouă Rubens Barrichello, care a adus primele puncte pentru Williams în acest an, iar pe zece Sebastien Buemi (Toro Rosso). Numai un monopost Mercedes a trecut linia de sosire, cel pilotat de Nico Rosberg, care a ocupat locul 12, la două tururi de învingător.
Clasamentele generale înregistrează dominația Red Bull după șase etape. La piloți, Vettel a acumulat 143 de puncte, Hamilton – 85 de puncte, Webber – 79, Button – 76 și Alonso – 69.
La constructori, Red Bull are 222 de puncte, McLaren-Mercedes – 161, iar Ferrari – 93.
În Formula 1 urmează peste două săptămâni singura etapă care se dispută pe continentul nord-american, Marele Premiu al Canadei, de la Montreal.
Adrian Petculescu, Mediafax
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER