Resimțită la nivel global, îndeosebi de constructorii de automobile, criza economică i-a convins și pe oamenii și firmele implicate în Formula 1 să gândească tot felul de soluții prin care costurile să fie reduse la maximum, însă fără a afecta spectaculozitatea acestu sport. FOTA, asociația care grupează team-urile participante la "Marele Circ" a avut o reuniune la Geneva, în cursul căreia s-a stabilit o listă a măsurilor ce trebuie luate – în plan tehnic, sportiv și comercial.
Unele dintre aceste propuneri nu fac decât să vină în continuarea unor măsuri deja aplicate în Formula 1. Reducerea numărului de teste, de pildă, care a condus la o reducere cu 50% a cheltuielilor între 2008 și 2009, va continua (cu 30%) și în sezonul ce urmează. Se vor diminua și costul de realizare a motoarelor (cu 37,5%), dar și cel al cutiilor de vizeză, care va scădea cu 60, respectiv 30% în 2009 și 2010. De asemenea, ameliorarea aerodinamicii va influența bugetele echipelor, aceasta făcând ca ele să fie mai mici.
Sistemul de Recuperare a Energiei Cinetice (KERS), care are drept scop transformarea energiei stocate în timpul frânării în cai putere suplimentari, va fi standardizat, costul acestuia urmând a fi între unul și două milioane de euro pentru fiecare echipă. În plan sportiv, FOTA propune o modificare a sistemului de punctare. Pentru a se stimula dorința piloților de a câștiga cât mai multe curse, învingătorul ar putea primi 12 puncte pentru succesul său, cu două mai mult decât până acum și cu trei peste ocupantul locului 2, care va obține 9 puncte, în loc de 8, și cu cinci peste locul 3, care va avea 7, și nu 6. Pentru locurile 4-8 punctajul rămâne același: 5-4-3-2-1 puncte. "Am început să discutăm despre reducerea costurilor în iulie 2008. Am anticipat criza economică. Dacă nu am fi adoptat deja unele măsuri, atunci multe echipe ar fi avut probleme. Trebuie să echilibrăm costurile și veniturile, pentru a asigura viitorul echipelor și a face Formula 1 accesibilă altor echipe", a declarat Luca di Montezemolo, președintele FOTA și omul numărul 1 de la Ferrari. Până la 18 martie, constructorii de automobile trebuie să se angajeze că vor rămâne în Formula 1 până în 2012. "Echipele și constructorii sunt gata să încheie un nou Acord Concorde până la sfârșitul anului 2012", a spus Montezemolo. Federația Internațională de Automobilism (FIA) va studia propunerile făcute de FOTA și va înainta Consiliului Mondial un set de decizii vizând reducerea costurilor, pe 17 martie, la Paris. PROPUNERI TEHNICE Pentru 2009 – creșterea cu 100% a numărul de kilometri pe motor (opt motoare de pilot pe sezon); – reducerea utilizării tunelului de vânt (sufleriei); – un motor de 8 milioane de euro pe echipă și pe sezon. Pentru 2010 – un motor de 5 milioane de euro pe echipă și pe sezon; – o cutie de viteze de 1,5 milioane de euro pe echipe și pe sezon; – un KERS standardizat (preț fixat între 1 și 2 milioane de euro pe echipă și pe sezon); – continuarea reducerii mijloacelor de dezvoltare a aerodinamicii cu 50% suplimentar în raport cu 2009 – număr specific de șasiuri și a dezvoltării aerodinamicii în timpul sezonului; – interzicerea unei largi game de materiale exotice, metalice și compozite; – telemetrie standardizată, la fel ca sistemul radio. PROPUNERI SPORTIVE Pentru 2009 – reducerea testelor (cu 50%) – nou sistem de repartiție a punctelor (12-9-7-5-4-3-2-1) pentru a face o mai bune diferențiere pentru câștigătorul unei curse; – start în cursă cu rezervorul plin. Tipul pneurilor și datele privind realimentarea rezervorului vor fi publice; Pentru 2010 – angajament pentru revizuirea sistemului de calificare; – schimbare radicală a atribuirii punctelor (de exemplu: un punct suplimentar în clasamentul constructorilor pentru cel care a reușit cea mai rapidă realimentare); – va continua reducerea testelor (patru zile de teste în presezon, cu o singură mașină plus una pentru shake-down); – reducerea duratei unui grand prix (250 km sau maximum o oră și 40 de minute) în cazul în care proprietarul drepturilor comerciale acceptă. PROPUNERI COMERCIALE Pentru 2009 – creșterea numărului de informații furnizate presei; – exploatarea mijloacelor prin care Formula 1 ar putea fi prezentată într-o manieră mai amplă și mai dinamică, precum alte sporturi (tenis), pentru a ameliora angajamentul publicului; – numirea unui purtător de cuvânt pentru TV, în timpul unei curse; – ședință obligatorie de autografe în timpul unui week-end în care se desfășoară cursa.
Â
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER