Vrei echipa ta de F1? Ca să începi…** Îți trebuie 69.100.000 de euro!

Dacă visezi la o echipă proprie de Formula 1, acum ai tot ce-ți
trebuie. S-ar putea totuși să te răzgândești rapid. Revista
britanică F1 Racing a calculat că suma necesară doar pentru a pune
bazele este de aproximativ 70 de milioane de euro, folosind
echipamentul disponibil pentru închiriere la Köln și rămas în urma
retragerii din Marele Circ a celor de la Toyota. La acesta se
adaugă costurile cu personalul, deplasările, cursele etc.

1.
Mașinile de producție a blocului motor
2,4 milioane
euro

În 2003, în timpul vârfului investițiilor în Formula 1, Toyota
producea 200 de motoare pe an, fiind perioada în care se foloseau
motoare diferite în curse și antrenamente. Procesul de fabricație a
unui bloc motor nu durează mai mult de opt ore!

2.
Aparate pentru piese
16 milioane
euro

24 de roboți industriali cu cinci axe fiecare produc părțile
motorului, cu o precizie de fracțiuni de milimetru! Aici se fac și
componente precum suspensia, direcția sau piese din fibră de
carbon.

3.
„Truse” de scule
4,8 milioane
euro

Peste zece ani de experiență în Formula 1 au făcut ca Toyota să
aibă printre cele mai dezvoltate seturi de scule. Sunt incluse trei
rampe, la aproape 300.000 de euro bucata, fiecare cu aproximativ
100.000 de scule folosite pentru precizia roboților. Fiecare sculă
costă între 35 și 170 de euro și poate fi reparată în câteva
secunde.

4.
Mașinile de producere a componentelor
5,3 milioane
euro

Fabrica Toyota de componente este cea mai mare din Europa. Zece
mașini pot produce 2.000 de componente pe lună. Acestea se fabrică
după modele computerizate CAD 3D, cu ajutorul laserelor, care
adăugă strat peste strat până la obținerea formei dorite.

5.
Tunelul de vânt
34,4 milioane
euro

Toyota are două tuneluri de vânt la scară 60%, care pot genera
viteze de până la 70 de metri pe secundă, adică 252 km/h. Ambele
folosesc lasere pentru vizualizarea mai precisă a cum „curge” aerul
pe lângă monopost.

6.
Simulatorul
2,3 milioane
euro

Simulatorul include două modele auto, de stradă și de F1, plasate
pe șase suporți hidraulici pentru simularea virajelor, accelerării
și frânelor. Ecranul ocupă o rază de 220 de grade, iar simulatorul
e conectat la tunelul de vânt, fiind util pentru setarea
monopostului. Încă e funcțional, poate fi închiriat pentru 3.500 de
euro pe zi.

7.
Simulatorul de șosea
2 milioane
euro

Este folosit pentru a simula forțele laterale, verticale și
longitudinale, frânarea și accelerația, direcția și apăsarea
aerodinamică. Roțile sunt încălzite pentru a simula temperaturi de
frânare de până la 900 de grade.

8.
Platforma de test
900.000
euro

Platforma e folosită pentru reproducerea forțelor G laterale și
aerodinamice, respectiv testarea suspensiei. Toyota trimitea datele
de la testele din vinerea curselor și le folosea pe un model pe
platformă pentru a seta suspensia. Poate fi și închiriată cu 2.800
de euro pe zi.

9.
Cuptoare sub presiune
1 milion
euro

Cuptoarele au o suprafață de uscare de șapte metri pătrați și se
folosesc pentru piese din fibră de carbon, ca eleroanele, finisate
la presiune mare și 135 de grade. Procesul durează șase ore. Toyota
are două la 420.000 de euro bucata, plus unul mai mic.

Publicat: 08 04. 2011, 03:00
Actualizat: 08 04. 2011, 03:03