Zece ani cu Logan, mașina care s-a impus pe harta auto a lumii

Zece ani cu Logan, mașina care s-a impus pe harta auto a lumii
  • Publicat:
  • Actualizat:
  • Începând cu iunie 2004, Uzina de la Mioveni a fabricat peste 1,4 milioane de unități Dacia Logan, un autoturism cu un succes uriaș în Occident. Modelul care a „pensionat” prietenoasa, dar perimata Dacia 1310 a ajuns până în unul dintre cele mai tari campionate de fotbal ale Europei, Serie A, din postura de sponsor principal la Udinese

În vara acestui an se împlinește un deceniu de la, probabil, cea mai de succes privatizare din istoria României. Piața auto autohtonă s-a schimbat spectaculos, printr-un dublu eveniment care a avut în centrul atenției uzina de mașini de la Mioveni, care producea, începând cu sfârșitul anilor ”60, marca Dacia.

Francezii au cumpărat fabrica românească în 1999, dar marea rupere de trecutul simplu și auster, urmată de un upgrade total, bazat pe coordonate moderne, a venit în 2004. Din acel moment, mașinile ieșite pe porțile Uzinelor Dacia au devenit competitive pe plan internațional și, mai mult decât atât, au impus un concept care a dat peste cap piețele auto din Occident.

Iulie 2004 -Dacia 1310 numărul 1.959.730. Ultima

Mai întâi a fost prezentarea noului model Logan. Pe 2 iunie 2004, la Paris, președintele director general al Grupului Renault de la acea vreme, Louis Schweitzer, dezvelea în fața câtorva sute de reprezentanți ai presei internaționale, reuniți la Technocentre, mașina care urma să pună România pe harta europeană a centrelor de producție auto. Era punctul culminant al unui concept revoluționar la acea dată, privit cu rezerve de specialiști. Ideea unui autoturism ieftin și bun, „mașina de 5.000 de euro”, apăruse pe lista de priorități a francezilor încă de la finele anilor ”90, însă materializarea proiectului a fost posibilă după achiziționarea uzinei de la Mioveni.

În iulie 2004, la o lună după prezentarea de la Paris, de pe linia de producție a fabricii argeșene ieșea ultimul autoturism Dacia 1310, cel cu numărul 1.959.730 (producția acestui model a început în 1979, la 11 ani de la primele mașini ieșite pe poarta uzinei argeșene).

O epocă apunea odată cu dispariția unui simbol național în materie de construcții auto. Pentru românii din acea perioadă, lipsiți de accesul la tehnologia din Vest, Dacia 1310 și precursoarele sale au fost mai mult decât simple mijloace de transport, reci și impersonale. Mulți le-au considerat parte din familie, altora le-au umplut weekendurile, pe post de hobby. Primăvara venea invariabil cu mașini răsturnate pe cauciucuri și oameni meșterind la întreținerea scumpelor Dacii (la propriu și la figurat), cu activități de terosonare sau de spălare a motorului, demontat bucată cu bucată. Nu era o activitate care să necesite cunoștințe evoluate pentru că Dacia 1310 a fost, se spune, singura mașină din lume care putea fi reparată oricând cu un patent și o bucată de sârmă.

Lumi paralele: cum coabitează Dacia 1310 și Dacia Logan

La zece ani de la încetarea producției, autoturismele Dacia 1310 încă mai rulează pe drumurile țării. Mai ruginite și mai cârpite, continuă să-și îndeplinească rostul. Mihai Ștefan (43 de ani), un bucureștean din Sectorul 3, are o Dacia 1310 an de fabricație 1998. A cumpărat-o în 2010 cu 3.000 de lei de la primul proprietar și a fost atât de mulțumit de ea, încât nu este convins să o vândă chiar dacă și-a cumpărat recent un Opel la mâna a doua. „În urmă cu doi ani i-am pus instalație de gaz, i-am schimbat pragurile și contrapragurile și merge ceas. Eu sunt instalator sanitar și, când merg la lucrări, prefer să iau Dacia. Consumă puțin și nu pot să car chiuvete sau alte materiale sanitare cu noul meu Opel. Voi ține Dacia cât voi putea și voi mai găsi piese ieftine pentru ea”, explică Mihai.

Ca el sunt mulți, majoritatea mici meseriași sau producători din mediul rural. În piețe, dimineața, aprovizionarea se face, în mare parte, cu bătrânele și răbdătoarele Dacii. Pe drumurile pline de gropi din țară, pe ulițele desfundate și pe cărările neasfaltate de care e plină România, Dacia 1310 continuă să fie omniprezentă. Nepretențioasă, ușor de reparat, cu piese de schimb ieftine, este o alternativă acceptabilă pentru veniturile și necesitățile populației din zona rurală a României.

Loganul, avantajat de programul „Rabla”

Scăderea accelerată a numărului de Dacii 1310 de pe drumurile țării s-a compensat cu o invazie a Loganurilor, avantajate și de programul „Rabla”, care a schimbat parcul auto an de an. Modernă și încăpătoare, oferind un excelent raport între ceea ce poate, spațiul interior și preț, Loganul a intrat repede în grațiile românilor, dar și ale străinilor, care au început să privească altfel piața de automobile de la noi. Logan a devenit un brand internațional de succes încă de la primul an complet de comercializare (2005), fiind un simbol de reușită, dar și un prilej de inspirație pentru alți constructori auto de a produce modele comparabile. Succesul rapid a creat însă și controverse. În 2005, o revistă germană de specialitate a supus Loganul la un test de siguranță (testul elanului), iar în urma acestuia mașina s-ar fi răsturnat la numai 65 de kilometri la oră. Ulterior, același test a fost repetat de mai multe ori, dar Loganul a rămas pe patru roți chiar și la viteze mai mari.

În acest moment, compania Renault, proprietara Uzinelor Dacia, are fabrici care produc Logan, dar sub brandul Renault, în numeroase alte țări emergente. Asta, pentru că numărul de mașini Logan cerute în întreaga lume depășește cu mult capacitatea de producție de la Mioveni. După România, următoarele piețe cu cele mai multe Loganuri vândute sunt Franța (176.000) și Algeria (168.000).

Când te impui pe patru continente și nu ești o mașină germană…

În cei zece ani de carieră de până acum, Logan a cucerit peste 1.400.000 de clienți din 42 de țări ale lumii, din Nordul Europei până în Orientul Mijlociu și Africa de Nord, fără a uita America de Sud și Centrală.

Ca punct de pornire pentru expansiunea mărcii Dacia, modelul Logan a stat la baza unei întregi familii de modele. Dacă în momentul lansării exista o singură versiune de caroserie, cu două motorizări pe benzină (1.4 MPI și 1.6 MPI), de-a lungul anilor gama a evoluat, ajungând să cuprindă, în 2007, patru variante de caroserie (berlină, break, furgonetă și pick-up) și șase motorizări, din care trei pe benzină, una pe GPL și două diesel. A urmat apariția celei de-a doua game de modele – Sandero, care a completat succesul Logan, în special pe piețele occidentale.
Chiar și după extinderea numărului de membri ai familiei Dacia (în prezent aceasta cuprinde 8 modele), Logan a rămas pilonul de bază al mărcii pe numeroase piețe. În Maroc, în Algeria, în Turcia, în Bulgaria și în alte câteva piețe din Europa Centrală și de Est, Logan berlină continuă să fie cel mai vândut model Dacia.

Ofensivă pe toate planurile: imagine, financiar, sportiv

Pentru Dacia, odată cu lansarea modelului Logan, succesul a venit pe toate planurile. Pentru prima oară în istorie, o echipă din prima ligă italiană la fotbal, Udinese Calcio, a jucat cu numele constructorului de la Mioveni pe echipament. Parteneriatul a fost semnat în 2008 la inițiativa reprezentantului italian al companiei și a însemnat o puternică lovitură de imagine.
De câștigat a avut și motor­sportul din România. În 2007 a fost lansată Cupa Dacia Logan, competiție monomarcă dedicată piloților care utilizează cel mai popular model de autoturism din țară.

În fine, direct proporțional a fost și succesul financiar. Conform datelor oficiale, Automobile Dacia a fost în 2013 cea mai mare companie din România, cu o cifră de afaceri de 18,4 miliarde de lei (4,16 miliarde de euro), în creștere cu 45% față de anul anterior. În 2013, Dacia ajunsese la o producție record de 342.000 de mașini, 93% din producție mergând la export!
În primăvara acestui an, mai precis în luna mai, Uzina Dacia a atins cifra de 5 milioane de automobile produse în intervalul de 46 de ani, de la înființare. Dacă în 1998 s-a atins borna celor 2 milioane de mașini (cu o Dacia 1307 cu dublă cabină), în ultimii 16 ani s-au produs peste 3 milioane de exemplare. Modelul cu numărul 5 milioane a fost o Dacie Duster.

5,9 miliarde de dolari au reprezentat, în 1989, toate exporturile României

3,6 miliarde de dolari au reprezentat, în 2013, exporturile estimate ale Uzinelor Dacia

Urmărește ProSport.ro pe Google News
Știri despre
Pe aceeași temă
BREAKING! Doliu în trupa Proconsul! A murit Vali Petricenco
BREAKING! Doliu în trupa Proconsul! A murit Vali Petricenco
E scandal după ”lupta secolului”, Fury – Usyk! ”O mizerie absolută!”
E scandal după ”lupta secolului”, Fury – Usyk! ”O mizerie absolută!”
Ce s-a aflat despre tânărul care a lovit-o mortal pe Beatrice, polițista de 23 de ani care mai avea doar 5 kilometri până ajungea acasă?! Nu el ar fi trebuit să fie la volanul mașinii în noaptea tragediei
Ce s-a aflat despre tânărul care a lovit-o mortal pe Beatrice, polițista de 23 de ani care mai avea doar…
Horațiu Moldovan, spre Serie A! Serie impresionantă a lui Sassuolo, care defilează cu românul în poartă
Horațiu Moldovan, spre Serie A! Serie impresionantă a lui Sassuolo, care defilează cu românul în poartă
Andrei Ivan şi-ar putea face bagajele şi ar putea pleca de la Universitatea Craiova! Clubul cu care poate semna în această iarnă
Andrei Ivan şi-ar putea face bagajele şi ar putea pleca de la Universitatea Craiova! Clubul cu care poate semna în…
Gâlcă a câştigat din nou cu Craiova, dar a recunoscut:
Gâlcă a câştigat din nou cu Craiova, dar a recunoscut: "Presiunea rămâne. Există posibilitatea de a nu rămâne"
Singurul fruct care înlocuiește băuturile energizante. Se găsește în toate magazinele din România și 1 kg costă 7 lei
Singurul fruct care înlocuiește băuturile energizante. Se găsește în toate magazinele din România și 1 kg costă 7 lei
Scandal monstru după ce Aura Șova a câștigat Vocea României 2024. Acuzațiile dure au bombardat internetul: “Să vă fie rușine!”
Scandal monstru după ce Aura Șova a câștigat Vocea României 2024. Acuzațiile dure au bombardat internetul: “Să vă fie rușine!”
BANCUL ZILEI. Gigi Becali prinde pestisorul de aur:  - Sunt ăla cu 3 dorințe!
BANCUL ZILEI. Gigi Becali prinde pestisorul de aur: - Sunt ăla cu 3 dorințe!
Reacţia unui turist grec, venit la schi în
Reacţia unui turist grec, venit la schi în "satul lui Moş Crăciun" din România. Cât costă un skipass pentru o…
DOVADA că extratereștrii au venit pe Pământ! Tehnologia lăsată în urmă
DOVADA că extratereștrii au venit pe Pământ! Tehnologia lăsată în urmă
Neica nimeni, care nu au făcut nimic! Aruncă cu lături Diana Şucu, reacţie vehementă după ce soţul său a cumpărat Genoa
Neica nimeni, care nu au făcut nimic! Aruncă cu lături Diana Şucu, reacţie vehementă după ce soţul său a cumpărat…
Cuplul BOMBĂ al finalului de an! Vedeta PRO TV s-a combinat cu un coleg
Cuplul BOMBĂ al finalului de an! Vedeta PRO TV s-a combinat cu un coleg
S-a stins din viață marele actor. Lumea toată l-a iubit: Nu e corect, merita mai mult timp!
S-a stins din viață marele actor. Lumea toată l-a iubit: Nu e corect, merita mai mult timp!
Diana Șoșoacă i-a pregătit o surpriză lui Klaus Iohannis.
Diana Șoșoacă i-a pregătit o surpriză lui Klaus Iohannis. "M-a chemat pentru a-mi oferi postul de prim-ministru al României"
Vedete cu lenjeria intimă la vedere! Topul celor mai transparenți chiloței
Vedete cu lenjeria intimă la vedere! Topul celor mai transparenți chiloței
Cele mai bune jocuri ale anului 2024
Cele mai bune jocuri ale anului 2024
Lovitură pentru TikTok. O ţară europeană interzice aplicaţia chineză / Şi în România au fost voci care au cerut suspendarea TikTok în urma alegerilor prezidenţiale
Lovitură pentru TikTok. O ţară europeană interzice aplicaţia chineză / Şi în România au fost voci care au cerut suspendarea…
TOP 5 decorațiuni auto care te lasă fără talon. Mare grijă de montezi pe mașină
TOP 5 decorațiuni auto care te lasă fără talon. Mare grijă de montezi pe mașină
Adi Nartea, despre finalul de sezon Iubire cu parfum de lavandă și Crăciunul în familie. Ce tradiții respectă an de an | Exclusiv
Adi Nartea, despre finalul de sezon Iubire cu parfum de lavandă și Crăciunul în familie. Ce tradiții respectă an de…
×