Ziua Ayrton Senna. Episodul 10: Senna sau Schumacher? „Ayrton descoperea o problemă, Michael o ocolea”
Dacă ar mai fi trăit, Ayrton Senna, triplu campion mondial, considerat de unii specialiști drept cel mai bun pilot din toate timpurile, ar fi împlinit azi 54 de ani. Pentru a marca acest moment, ProSport vă oferă povești necunoscute din viața și cariera pilotului brazilian, cuprinse în volumul „Memories of Senna”, scrisă de Christopher Hilton. Poveștile reprezintă amintiri ale celor care l-au cunoscut pe Ayrton Senna în cei 34 de ani de viață. În 1991, în Formula 1 apărea un pilot german pe nume Michael Schumacher care pilota pentru Benetton. În 1994, Senna trecea de la McLaren la Williams, echipa care dominase F1 grație inovațiilor tehnice de care beneficia în ultimii ani, însă în acel an federația internațională a interzis sistemele electronice folosite cu succes pînă atunci. Schumacher a cîștigat primele 3 curse din sezon, iar Senna, care abandonase de fiecare dată, era convins că Benetton deține încă sistemele electronice devenite neregulamentare. În a patra cursă, la Imola, Senna a decedat după ce mașina sa a ieșit de pe pistă din poziția de lider. În spatele său era Schumacher care avea să cîștige cursa și sezonul. Ulterior, s-a dovedit că Benetton folosea sistemele interzise. Cine a fost mai mare? Senna, triplu campion, sau Schumacher, care avea să cîștige 7 titluri după decesul brazilianului?
„AYRTON AVEA NEVOIE DE UN RIVAL PENTRU A SE APRINDE”
Senna și Schumacher erau la fel dintr-un punct de vedere. Credeau că lucrurile pe care ei le fac nu le poate face nimeni, doar că Schumacher era mai calm, pasiunea nu-i ieșea prin pori, cum se întîmpla cu Ayrton. Schumacher era un tip cinic, dar plin de încredere. Diferența era că Ayrton avea nevoie de un rival pentru a se aprinde, pentru a se lupta cu el, în timp ce Michael lucra cu echipa și folosea talentul celorlalți pentru a-l ajuta”
Damon Hill, fostul coleg al lui Senna la Williams în 1994
COMPARAȚIA MECANICULUI
Ayrton avea carismă. Pe Michael Schumacher nu-l cunosc, nu am lucrat cu el, dar la Benetton era un tip care a lucrat cu amîndoi și la un moment dat l-am întrebat: „Haide, spune-mi, care era mai bun?”. Ok, asta se întîmpla pînă ca Schumacher să plece la Ferrari, însă avea deja două titluri mondiale. Tipul respectiv mi-a spus: „Nu există comparație. Ayrton putea pur și simplu să descopere o problemă mecanică a mașinii, să ceară schimbarea și să piloteze mai rapid imediat după. Michael încerca să găsească soluții să ocolească problema”.
Chris Witty, PR la Toleman
SENNA ERA SPECIAL
„Ayrton Senna a fost mereu special. Arăta ca un tip special, conducea într-un mod special, tot ce făcea – manierele sale, purtarea sa, discursul lui – era special. Citești comparații între el și Schumacher, dar acum Schumacher este foarte, foarte sus în topul legendelor ca număr de trofee, însă Senna era pur și simplu special. De ce? Deoarece avea acel aer mistic în jurul său, abilitatea acea extrem de conștientă de a extrage tot din fiecare situație. Dacă ar fi să-i notezi 50 de atribute de la unu la zece, 49 dintre ele ar fi de nota 10. De asta este dificil să-l compari cu Schumacher care bate record după record pînă la punctul în care nu vor mai putea fi niciodată bătute. Schumacher e cel mai bun, dar a făcut asta într-un mod diferit de Senna. Dacă Ayrton ar fi trăit, ar fi avut astăzi atît de mulți fani încît ar fi sfidat orice închipuire. În 1985, cînd a insistat să fiu scos din echipă la Lotus, el știa că nu pot exista doi piloți principali în același loc, asta ar fi micșorat șansele lui de a fi campion mondial și nu s-ar fi dat de la nimic în lături pentru a împiedica asta. Nu a fost nimic personal. Am primit o felicitare de Crăciun de la el în același an. Dacă stau bine să mă gîndesc, deși știu că el mi-a distrus orice șansă de a avea o carieră în Formula 1, îl ador încă. Port des un tricou cu Senna și sunt mîndru că am făcut și eu parte cumva din cariera lui”
Derek Warwick, pilot de F1 între 1981 și 1993
FLERUL LUI SENNA
Țin minte o cursă memorabilă a lui, la Spa, unde plouase și toată lumea o luase razna, dar nimeni nu putea să țină pasul cu Senna. Avea o mașină foarte bine echilibrată ca setări. Avea un fler pe care nu cred că mulți piloți îl au, poate doar Schumacher. Nu-l cunosc pe Michael, știu că e un mare pilot, dar Ayrton a fost primul om la care am avut impresia că a cîștiga este foarte ușor”
Gerard Ducarouge, designer Lotus 1985
ÎN CĂ‚UTAREA PERFECȚIUNII
De multe ori, la calificări, nu avea nevoie să mai iasă pe pistă pentru că avea cel mai bun timp cu o diferență atît de mare încît șansele ca cineva să-l bată erau infime. Schumacher ar fi spus în situația asta: „Ok, vreau să salvez setul acesta de cauciuri pentru curse”, însă Ayrton era altfel. El spunea: „Nu, turul pe care l-am făcut, deși e mai rapid decît ce au făcut ceilalți, nu a fost cel mai bun tur al meu. Stau un pic și mă gîndesc la ce am de făcut și apoi mai ies pentru cîteva ture”. Nu cred că în aceste momente concura împotriva lui, ci era într-o continuă căutare a perfecțiunii”
Peter Warr, patron Lotus, 1985-1988
LECȚIA LUI SENNA
În 1992, la Marele Premiu al Franței, Ayrton Senna și Michael Schumacher s-au ciocnit și au părăsit cursa, motiv pentru brazilian să-i facă morală germanului. Camerele TV au încercat să surprindă discuția, însă Senna le-a îndepărtat. Campionul mondial din 1991 a fost însă auzit spunîndu-i viitorului campion că „nu înțelegi nimic”. Dacă în timpul discuției Schumacher a ascultat ca un școlar, ulterior a spus că Senna conduce nesportiv. În 1994, Schumacher a refuzat să participe la înmormîntarea lui Senna, spunînd că se teme pentru siguranța lui în Brazilia. Prost, marele rival al lui Senna, a participat însă și a fost aplaudat de brazilieni
Pasajele de mai sus sunt extrase din cartea „Memories of Senna”, scrisă de Christopher Hilton.
Potrivit autorului, Christopher Hilton, un singur personaj important din Formula 1 care l-a cunoscut pe Senna a refuzat să contribuie cu amintiri pentru această carte, însă nu a dorit să îi facă public numele. Cititorii cărții au observat însă că singurul personaj important absent este Michael Schumacher
Rămâi pe www.prosport.ro pentru mai multe povești necunoscute din viața și cariera lui Senna