I love this game! Contract-mamut: drepturile TV ale NBA în SUA, vândute cu 24 de miliarde de dolari

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

  • Liga nord-americană de baschet (NBA) a anunțat săptămâna trecută că a semnat un contract pe opt ani cu Turner Broadcasting și Walt Disney Company pentru cedarea drepturilor TV în următoarele nouă sezoane. Suma e colosală: 24 de miliarde de dolari în perioada 2016-2025, adică 2,66 miliarde de dolari pe sezon, și vizează numai teritoriul SUA

Dacă în fotbalul european – inclusiv în România – drepturile de televizare a competițiilor mari se vând pe cinci ani, în sporturile americane modelul de business este cu totul altul. La fel ca și sumele implicate. S-a dovedit încă o dată săptămâna trecută, când NBA, asociația care organizează Liga nord-americană de baschet, a anunțat că a vândut drepturile TV către Turner Broadcasting, care deține televiziunea TNT, și către Walt Disney Company, care va transmite competiția pe posturile ABC și ESPN.

În total, potrivit comunicatului NBA, ABC și ESPN vor transmite, împreună, 164 din cele 1.230 de meciuri programate într-un sezon regulat al NBA, plus cele din play-off, iar suma totală pentru care NBA a cedat drepturile de televizare a fost un record pentru baschetul mondial: 24 de miliarde de dolari pentru perioada 2016-2025! Potrivit „Bloomberg”, media anuală pe care NBA o va încasa, 2,66 miliarde de dolari, reprezintă o creștere de aproape 300% față de precedentul contract, în care Liga nord-americană primea doar 930 de milioane de dolari pe sezon.

PREȚUL DREPTURILOR TV SCĂ‚ZUSE DUPĂ‚ RETRAGEREA LUI JORDAN

Popularitatea sporturilor în Statele Unite este uriașă, iar meciurile din NBA, NFL (campionatul de fotbal american), MLB (campionatul de baseball) și din campionatele de baschet și fotbal american ale universităților americane au un potențial uriaș de rating. Spre exemplu, finala NBA din sezonul trecut, dintre San Antonio Spurs și Miami Heat, a avut o audiență medie de 14,9 milioane de telespectatori, în creștere față de finala din 2013, jucată între aceleași echipe, deși Spurs a dominat autoritar ultimul act din această vară. O audiență asemănătoare s-a înregistrat și în finala MLB din sezonul trecut, dintre Boston Red Sox și St. Louis Cardinals, în timp ce fotbalul american rămâne cel mai popular sport din Statele Unite, cu audiențe de peste 110 milioane de telespectatori la finala sezonului, Super Bowl, care are loc în prima duminică din luna februarie.

Nu e de mirare, astfel, că Walt Disney Company și Turner Broadcasting au plătit 24 de miliarde de dolari pentru următoarele nouă sezoane ale NBA. Iar suma este considerată de analiștii media de pe piața americană drept una normală, precedentul contract fiind caracterizat drept unul care dezavantaja Liga nord-americană de baschet. Angajamentul era semnat în 2006, atunci când audiența scădea abrupt din cauza lipsei unor staruri, după retragerea lui Michael Jordan. Acum, însă, lucrurile s-au schimbat la 180 de grade. Rivalitatea dintre LeBron James și Kevin Durant, dar și apariția unor echipe foarte puternice, a readus baschetul în prim-plan, competiția fiind marketată din ce în ce mai bine.

DOAR 2,1 MILIARDE DE DOLARI ÎN PRIMUL SEZON

Care sunt, însă, implicațiile noului contract pentru jucătorii din NBA? Jurnalistul american Zach Lowe, de la site-ul grantland.com, afiliat ESPN, a calculat impactul pe care creșterea sumei pe care au fost vândute drepturile de televizare îl va avea asupra jucătorilor. Potrivit lui Lowe, contractul dintre NBA și cele două companii media a fost structurat într-un mod care să asigure o creștere lentă, dar permanentă. Practic, NBA a preferat să structureze cele 24 de miliarde de dolari pe care le va primi în următoarele nouă sezoane într-un mod care să nu dea peste cap întreaga structură financiară a competiției.

Se pare că în primul sezon în care noul contract va intra în vigoare, adică 2016-2017, NBA va primi doar 2,1 miliarde de dolari de la Walt Disney Company și de la Turner Broacasting, în timp ce ultimul sezon acoperit de deal-ul semnat săptămâna trecută va aduce Ligii nord-americane de baschet 3,1 miliarde de dolari!

NOUA ÎNȚELEGERE VA ADUCE UN BOOM AL SALARIILOR ÎN NBA

Înțelegerea a fost structurată în acest mod pentru a nu da peste cap planurile echipelor din NBA în ceea ce privește plafonul maxim salarial pe care îl pot oferi jucătorilor. În acest moment, plafonul e setat la 63,2 milioane de dolari, după ce în urmă cu 10 ani era fixat la doar 49,2 milioane. Iar odată cu creșterea încasărilor din drepturile de televizare, implicit creșterea veniturilor echipelor, această limită va crește la 80 de milioane de dolari pe an, lucru care va nemulțumi o serie de echipe, care își plănuiseră deja următoarele trei-patru sezoane la un plafon în jurul valorii actuale.

Implicit, noul contract al drepturilor de televizare va aduce și o creștere a salariilor din NBA. În acest moment, Kobe Bryant e cel mai bine plătit jucător din Liga nord-americană de baschet, cu 23,5 milioane de dolari pe an, grație experienței sale de 14 sezoane în NBA. Jucătorul lui Los Angeles Lakers e urmat de Amar”e Stoudemire (New York Knicks), cu 23,3 milioane, și de Joe Johnson (Brooklyn Nets), care primește anual 23,1 milioane de dolari. Potrivit estimărilor site-ului grantland.com, salariul maxim în NBA ar putea crește la circa 28-30 de milioane de dolari.

39,6 MILIARDE DE DOLARI PENTRU NFL

Însă contractul pe care NBA l-a semnat cu cei doi giganți de pe piața media din Statele Unite nu este cel mai mare din istoria sportului. Recordul e deținut de NFL, care a cedat drepturile TV către televiziunile CBS, NBC, Fox și ESPN pentru un total uriaș de 39,6 miliarde de dolari pentru opt sezoane (2014-2022), adică pentru 4,95 mi­liarde de dolari pe sezon! Însă NBA s-a distanțat clar de MLB, liga de baseball, care încasează circa 755 milioane de dolari pe sezon de la Fox Sports și Turner Broadcasting, contractul semnat în 2012 stipulând o cifră totală de 6,8 miliarde de dolari pe nouă sezoane.
În fotbalul european, competiția cu cele mai scumpe drepturi TV este Premier League, pentru care televiziunile interesate din Anglia, adică Sky Sports și BT, plătesc 1,61 miliarde de dolari pe sezon, în timp ce, global, suma se ridică la aproape 3 miliarde de dolari.

2 miliarde de dolari a costat echipa LA Clippers, achiziționată de fostul CEO Microsoft, Steve Ballmer

Publicat: 19 10. 2014, 08:31
Actualizat: 19 10. 2014, 08:33