Material publicat în ediția tipărită săptămânală ProSport, distribuită în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.
Alte materiale din ediția curentă:
Lucian Bute (33 de ani) va boxa pe 18 ianuarie, la Montreal, cu pugilistul de origine haitiană Jean Pascal (31 de ani) în „cel mai mare meci din istoria boxului canadian”. Cei doi se vor bate pentru două centuri internaționale, NABF și WBC Diamond la semigrea, dar și pentru titlul de „rege al boxului în Quebec”. Fost campion mondial, Lucian Bute își va rotunji veniturile, la fel ca și adversarul său, cu o bursă garantată de două milioane de dolari. „Este cea mai mare bursă din istoria boxului din Quebec”, anunță organizatorii galei. Bute se află în centrul acestei afaceri de succes, care a ajuns să producă milioane de dolari anual.
Aflat în faliment, Interbox s-a relansat cu Bute
Bute a ajuns la Montreal în 2003, pe post de sparring-partener al campionului mondial Eric Lucas, dar a rămas în orașul vorbitor de limbă franceză cu statut de star și de locomotivă financiară. În jurul lui s-a construit afacerea Interbox, care a renăscut în 2004, odată cu lansarea lui Mister KO în boxul profesionist. Înființat în 1998, Interbox a dat faliment în 2004, după ce Leonard Doroftei a ratat cântarul oficial la meciul cu Miguel Callist, din 2003. Gala de la București s-a anulat, iar societatea nu și-a mai revenit din punct de vedere financiar. În 2004, Eric Lucas a cumpărat firma în contul unei datorii de 100.000 de dolari, iar un an mai târziu a vândut-o pentru doar 1 (un) dolar grupului Sportscene, deținătorul lanțului de restaurante La Cage aux Sports. Cel mai important activ al firmei era în acel moment contractul lui Bute.
O singură bursă „la vedere”: 908.250 dolari la „Andrade II”
Din acel moment, întreaga activitate s-a concentrat în jurul lui Bute, a cărui cotă și venituri au crescut exponențial. Contractele sale cu Interbox au fost confidențiale, însă presa de peste Ocean a găsit mereu variante pentru aproximări cât mai aproape de adevăr. De la 5.000 de dolari (primul contract, 2004-2006) și minimum 15.000-16.000 de dolari (al doilea contract, 2006-2008), bursele sale au sărit la numere cu cinci și șase zerouri. În 2007, Bute a devenit campion mondial, iar contractul din 2008 a fost discutat de pe alte coordonate. Lucian a renunțat la salariul anual, dar i-au crescut veniturile din burse, obținând și o cotă din drepturile TV.
În 2009, una dintre bursele sale au fost „la vedere”. Pentru a se stabili cine organizează revanșa meciului Bute – Andrade, IBF a organizat o licitație internațională, câștigată de Golden Boy Promotion cu 1.211.000 dolari. Din total, 908.250 de dolari i-au revenit românului. Suma confirmă speculațiile: bursele lui Bute din momentul în care a devenit campion mondial s-au încadrat între 1 și 1,5 milioane de dolari. Precizare obligatorie: bursele sunt impozitate cu 40 la sută de stat, iar din acești bani Lucian își plătelte stafful numeros, astfel că lui îi rămân maximum 35-40 la sută din total!
2,5 milioane de dolari vor fi veniturile generate din vânzarea de biletele la gala din 18 ianuarie 2014, de la Montreal
10 milioane de dolari din drepturi TV
În ce privește drepturile TV, chiar dacă nu au fost avansate rapoarte oficiale, există un reper. Eric Lucas a dat în judecată Sportscene (Interbox), solicitând 25% din drepturile TV ale meciurilor lui Lucian Bute. Conform expertizei contabile pe care a depus-o la dosar, fostul patron al Interbox pretinde 2.520.308 dolari, între sumele detaliate de el aflându-se cota de la meciul cu Miranda (125.000 dolari) sau de la cea cu Magee (240.000 dolari). Dacă totalul este corect, atunci din clipa când a devenit campion mondial, Interbox a încasat peste 10 milioane de dolari numai din drepturi TV.
Din bilete, maximum se va scoate la gala de pe 18 ianuarie, când sunt așteptați 20.000 de spectatori. Tichetele au avut prețuri cuprinse între 1.310 dolari (fotoliul de ring) și 68,50 dolari, rețeta financiară fiind estimată la 2,5 milioane de dolari. Veniturile vor fi rotunjite din drepturile TV: HBO va transmite în SUA, Indigo în Canada, BoxNation în Marea Britanie.
Cum a evoluat numărul de spectatori la galele lui Bute
Acura în Canada, Gillette în România
În afara acțiunilor sale de succes din ring, Bute a devenit un brand și pe piața de publicitate. Mult mai cunoscut la Montreal, unde este imaginea Acura (divizia de autoturisme de lux a concernului Honda), dar și a lanțului de restaurante La Cage aux Sports, gălățeanul a început să primească solicitări și din România. Primul contract l-a semnat anul trecut, când a devenit imaginea Gillette Fusion ProGlide SilverTouch, în campania de lansare din România, Bulgaria și Serbia. „Gillette l-a dorit pe Lucian pentru că întreaga s-a campanie mondială s-a derulat în jurul unui boxer de top. El are carismă și imagine, a fost campion mondial și încă boxează la nivel înalt”, spune Mihai Neguț, reprezentantul Making Off Promotion, agenția care se ocupă de imaginea boxerului în țară. Întrebat cât consideră că valorează brandul Bute, Neguț a estimat: „Dacă brandul Hagi valorează 2,5-3 milioane de euro pe an, brandul Bute face aproximativ 1,5 milioane de euro. Acesta este potențialul lui”. Contractul cu Gillette i-a adus lui Bute o sumă sub în jurul a 50.000 de euro.
Audiență TV record la meciul Bute – Mendy
Meciul Lucian Bute – Jean Paul Mendy, transmis de ProTV în iunie 2011, a fost cel mai urmărit meci de box din istoria măsurată a televiziunii în România. Peste 4 milioane și jumătate de români au urmărit lupta câștigată de român prin KO în repriza a patra. În minutul de aur al meciului, 23:21, ProTV a înregistrat pe întreg publicul din mediul urban 24,5 puncte de rating și 63,3 procente din cota de piață. Pe întreg intervalul orar, media de audiență pe același segment a fost de 22,5 rating și 58,7 procente din cota de piață, iar pe publicul comercial, ProTV a înregistrat 22,9 puncte de rating și 62,2 procente din cota de piață.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER