MIHAI LEU, LA 51 DE ANI! Campion mondial de juniori la box, primul român campion mondial în boxul profesionist, campion absolut de raliuri și campion de viteză în coastă reprezintă doar o parte din titlurile care se regăsesc în palmaresul lui Mihai Leu. Sportivul născut în Hunedoara împlinește astăzi 51 de ani, o viață pe care a trăit-o între agonie și extaz, demonstrând tuturor că încercările pot fi depășite indiferent cât de grele sunt. ProSport vă prezintă 10 amănunte inedite din cariera lui Leu, acum promotor al Campionatului Național de Super Rally.
Prima sa experiență cu boxul a fost atunci când bunicul său l-a dus la un campionat județean desfășurat în orașul său natal, Hunedoara. Apoi, un unchi de-ai săi, pe care îl cheamă tot Mihai Leu, l-a dus la o sală. Avea 32 de kilograme la 12 ani. Fiind mic și slab, dar și cu o situație bună materială acasă, antrenorii nu considerau că are viitor. Cel care l-a remarcat a fost însă legendarul Eustațiu Mărgărit, ajuns la Hunedoara într-un tur de selecție. Așa a început ascensiunea sa. Șase ani mai târziu devenea campion mondial de juniori în Havana. În finală, Leu l-a învins pe Eamonn Loughran, care ulterior a devenit campion mondial la profesioniști.
În 1987, la întoarcerea din Havana, acolo unde el și Francisca Vaștag au ieșit campioni mondiali, își cumpărase un casetofon cu banii strânși din diurnă. I-a fost confiscat pe aeroport, în România. S-a simțit umilit deoarece considera că merita măcar atât după ce obținuse o performanță atât de importantă. La următorul turneu, din Grecia, a fugit din cantonament și cu banii pe care îi avea a fugit spre Atena.
Tot în 1987, după o scurtă perioadă în Grecia, a decis să plece în Franța, acolo unde îl știa pe antrenorul lotului național. Toți banii pe care îi avea i-a oferit unui șofer de tir. A stat ascuns într-un compartiment al tirului peste 30 de ore între Grecia și Paris. Șoferul l-a lăsat sub un pod din Paris. Așa a ajuns la un local românesc acolo unde se adunau o parte dintre românii stabiliți în Franța. Intrase într-un mediu rău famat, iar peste numai câteva zile a decis să fugă din nou. A stat în portbagajul unei mașini până în Germania. Acolo a și continuat boxul, semnând după câteva luni cu faimosul club Bayer Leverkusen.
Deși fusese condamndat în România deoarece fugise din țară, Leu s-a întors acasă chiar la câteva zile după ce a aflat că a avut loc Revoluția. În ciuda zvonurilor că regimul încă se afla la conducere, campionul și-a anulat turneul cu naționala Germaniei, din a cărui lot făcea parte, pentru a reveni la Hunedoara. Și în prezent locuiește tot în orașul de 60.000 de locuitori.
Doar 17 pugiliști în istoria boxului profesionist s-au retras neînvinși după ce au obținut un titlu mondial. Printre aceștia se numără și Mihai Leu. Acesta a strâns 28 de victorii din tot atâtea posibile între 1991 și 1997. A cucerit centura mondială WBO la categoria semi mijlocie, apărând-o o dată. Printre cei care se numără pe această listă exclusivistă mai sunt Floyd Mayweather, Rocky Marciano, Joe Calzaghe și Andre Ward.
În timpul meciului cu panamezul Santiago Samaniego pentru centura mondială, Leu și-a rupt tendonul care ținea bicepsul de la brațul stâng. A continuat să lupte toate cele 12 reprize și a câștigat. Deși simțea mereu că are o problemă, au trecut săptămâni până a realizat ce a pățit. S-a operat de urgență, dar a fost forțat să aibă un nou meci la doar șapte luni de la meciul pentru titlu mondial. Cu mari dureri, l-a învins pe campionul olimpic Michael Carruth. A urmat o nouă operație, dar medicii l-au anunțat că nu mai e nimic de făcut. Și-a anunțat retragerea definitivă din box în 1998.
În 1998, Mihai Leu a anunțat că își va începe o carieră în automobilismul sportiv. Pe un Ford Ka, acesta a reușit să câștige cupa monomarcă, iar ulterior a avut o ascensiune spectaculoasă. În 2001, a reușit prima victorie în clasamentul general, la Raliul Sibiului, iar în 2003 a devenit campion național absolut de raliuri, întrerupând hegemonia instalată de mulți ani de Titi Aur. A pilotat în Campionatul Național de Raliuri până în 2008, atiunci când a decis să se ocupe de partea de management, având atât o echipă care a cucerit titlul, cât și a fost promotor pentru etape precum Raliul Aradului și Raliul Sibiului.
În 2018, Mihai Leu își anunța revenirea pe traseul de concurs după 10 de ani pauză. Cu un Ferrari 458 Challenge, Leu a avut un start de acomodare, de data asta în Campionatul Național de Viteză în Coastă. După numai un an, la finalul lui 2019, hunedoreanul se încununa campion național la Grupa 1, asigurându-și titlul cu trei etape înainte de final. Împlinise deja 50 de ani. La finalul lui 2019, Leu a anunțat că va urma o nouă provocare pentru el deoarece intenționează să câștige titlul și în super rally, concept pe care chiar el l-a înființat în 2017.
SoțIa lui Leu, Anna, este italiancă, iar cei doi s-au cunoscut în Germania printr-o prietenă comună. „Ea va fi soția mea”, au fost primele cuvinte spuse de Leu când a văzut-o pe cea care îi este aproape de 30 de ani. Cei doi au împreună un băiat, Marco, iar cu toții formează o echipă care organizează etape de viteză în coastă, raliuri, dar și integral Campionatul Național de Super Rally.
Pe lângă planul de a cuceri un nou titlu de campion în a patra probă sportivă diferită, Leu a anunțat că va organiza șase etape în Campionatul Național de Super Rally. Evenimentele conceptului urban de motorsport se vor desfășura în Galați, Mangalia, Târgu Mureș, Deva, Craiova și București. Printre cei care concurează în acest campionat se mai numără Titi Aur, Dani Oțil sau Costel Cășuneanu.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER