21 + 21! Chinul continuă pentru pluton! Urmează Alpe d”Huez, unul dintre munții de legendă ai Turului Franței
Alpe d”Huez va fi escaladat mâine de două ori de rutieri pentru prima oară în istoria Turului Franței. ProSport vă explică de ce ascensiunea din Alpi este una legendară pentru Marea Buclă
Drumul către vârful lui Alpe d’Huez pune probleme și celor mai buni cățărători
*Ascensiunea are o lungime de 13,2 kilometri, cu o rampă medie de 8,1% și fără mari surprize
*Fiecare viraj de pe Alpe d”Huez este numit după câte unul sau doi câștigători ai ascensiunii din Turul Franței
Gândiți-vă la un prieten care nu este pasionat de ciclism, dar care urmărește din când în când Turul Franței. Probabil că nu o să își aducă aminte de victoriile de etapă ale lui Mark Cavendish sau de evadările lui Thomas Voeckler. Ci de cățărările importante din Hexagon. Care nu au lipsit deloc în ediția centenară a competiției. Dacă pe Mont Ventoux a câștigat Froome, situația ar putea fi diferită pe Alpe d”Huez. Pentru că, da, azi, rutierii vor urca pe legendara ascensiune din Alpi. Și nu o dată! Ci de două ori, în premieră pentru Marea Buclă!
13,2 kilometri chinuitori, cu o rampă medie de 8,1%
De ce este însă Alpe d”Huez una dintre cățărările mitice din Le Tour? În primul rând pentru că are o rampă medie de 8,1% pe cei 13,2 kilometri de ascensiune. Așadar, o ascensiune dură, ale cărei rampe maxime vin chiar la poale (10,2%-10,4%), dar care are și 1500 de metri de fals plat, unde rutierii se pot odihni. Lăsând la o parte cifrele, legendare sunt cele 21 de viraje care compun cățărarea. Vizibile cu ochiul liber de la distanță, cele 21 de curbe taie spectaculos muntele, iar sute de mii de suporteri își încurajează cicliștii favoriți în momentul în care aceștia trec pe lângă ei. Fiecare viraj a primit numele câte unui rutier care a câștigat pe Alpe d”Huez în Tur, astfel că rutierii trec prin viraje precum Coppi, Herrera, Bugno, Zoetemelk, Sastre sau chiar Pierre Rolland, unicul rutier care s-a impus pe Alpe d”Huez în Le Tour, aflat în plutonul ediției centenare a competiției.
Pentru prima oară de două ori în Tur
Cum a ajuns însă ascensiunea din Rhone-Alpes în Tur? Evident, din motive financiare. Popularitatea Turului atinsese cote maxime după al Doilea Război Mondial, iar proprietarii de hoteluri din stațiunea Alpe d”Huez au plătit organizatorilor Turului echivalentul a 3,250 de euro pentru ca Marea Buclă să aibă o etapă cu final în ascensiune. Atunci, în 1952, Fausto Coppi a câștigat după un atac dat cu șase kilometri înainte de final. Spectacolul a fost garantat, dar Alpe d”Huez nu a revenit în Le Tour decât în 1976. Totuși, deși este o cățărare modernă, ascensiunea din Alpi a intrat cu succes în galeria celor mitice, precum Galibier, Izoard sau Telegraphe. Iar în acest an va fi parcursă pentru prima oară de două ori în aceeași etapă! „Alpe d”Huez te omoară și când o parcurgi o singură dată. Dar de două ori? Va fi criminal”, au spus unii dintre rutieri.