Afacere pe două roți: Cum s-a schimbat modelul de business din ciclismul profesionist în ultimii cinci ani

Material publicat în săptămânalul ProSport, distribuit în fiecare marți, împreună cu Ziarul Financiar.

  • Doi dintre marii favoriți la startul Turului Italiei, care începe la Belfast pe 9 mai, sunt Joaquim Rodriguez (Katiușa) și Cadel Evans (BMC), cicliști care concurează pentru echipe susținute financiar de miliardari pasionați de ciclism

Înainte de 2010, modelul de business al unei echipe de ciclism era simplu: deținătorul unei echipe, de multe ori chiar managerul general al formației, trebuia să caute sponsori pentru asigurarea bugetului formației. De multe ori, acest model a dus la decesul unor echipe extrem de puternice. E cazul HTC-Columbia, care s-a desființat în 2011, după ce producătorul de telefoane HTC a decis să nu mai sponsorizeze echipa, deși aceasta obținuse peste 500 de victorii în decurs de patru ani. Fiind tot mai greu să găsească sponsori dispuși să investească într-un sport măcinat de scandaluri de dopaj, directorii generali ai echipelor implicate în ciclismul profesionist au început să adopte un alt model de business, împrumutat din fotbal. Astfel, în trei dintre cele mai bogate patru echipe de ciclism din UCI World Tour, prima divizie a ciclismului profesionist, bugetul este asigurat în mare parte de miliardari care varsă sume imense pentru a-și propulsa echipele în fruntea plutonului.

MILIARDARII RUȘI SPONSORIZEAZĂ‚ ȘI ECHIPE DE CICLISM

Startul a fost dat de BMC Racing Team, o echipă elvețiană, fondată în 2007. În doar șapte ani, formația condusă de Jim Ochowicz a reunit cicliști importanți din plutonul profesionist, precum câștigătorul Turului Franței din 2011, Cadel Evans, specialistul în clasice Philippe Gilbert sau rutieri de viitor, ca Taylor Phinney sau Tejay van Garderen. Bugetul este asigurat de Andy Rihs, care deține compania Sonova, producătoare de aparate auditive, dar și firma de biciclete BMC, cea care dă numele echipei. Potrivit cotidianului „24 Heures”, Rihs are o avere cifrată la 7,5 miliarde de euro și pompează anual circa 20 de milioane de euro în echipa de ciclism.

Modelul lui Rihs a fost adoptat și de echipa rusă Katiușa, înființată în 2009. În spatele formației cu nume de rachetă rusească stă Igor Makarov, un oligarh pe care presa rusă l-a alăturat de numeroase ori președintelui Vladimir Putin. Makarov (50 de ani) este acționar majoritar al grupului de companii Itera, care are afaceri în domeniul energetic, civil, dar și în cel industrial. Din 2013, Makarov este și acționar al companiei Rosneft, care are o cifră de afaceri de 102 miliarde de dolari, și varsă anual 28 de milioane de euro în conturile echipei Katiușa, care cuprinde rutieri precum Joaquim Rodriguez (locul 3 în Turul Franței în 2013).
Controversatul Oleg Tinkov este ultimul miliardar care a decis să investească în ciclism. Cunoscut pentru postările sale pe Twitter prin care își critică deschis cicliștii, inclusiv pe liderul echipei Tinkoff-Saxo, Alberto Contador, Tinkov este un fost ciclist care are o avere de 8,5 miliarde de euro, grație Tinkoff Credit Systems, o companie de credite online. Anual, Tinkov sponsorizează echipa pe care a cumpărat-o de la Bjarne Riis cu circa 12 milioane de euro, celelalte șapte milioane venind de la banca daneză Saxo Bank. Echipa lui Tinkov are în lot și pe cel mai bine plătit ciclist din pluton, Alberto Contador, care primește anual 5 milioane de euro, dintre care 2 milioane vin de la producătorul de biciclete Specialized.

KATIUȘA ȘI BMC, BINE REPREZENTATE ÎN TURUL ITALIEI

Tinkoff-Saxo, Katiușa și BMC Racing Team fac parte și din cele 22 de echipe care vor lua startul sâmbătă, 9 mai, în ediția a 97-a a Turului Italiei. Il Giro programează în acest sezon 21 de etape, întinse pe parcursul a 21 de etape, din care nu lipsesc un contratimp pe echipe, un contratimp individual și cinci etape de munte, toate cu final în cățărare. Principalul favorit la victorie este columbianul Nairo Quintana (Movistar), rutier de doar 23 de ani, care a terminat pe poziția a doua în Turul Franței de anul trecut. Însă candidatura lui Quintana la câștigarea primului Mare Tur din carieră este amenințată serios de spaniolul Joaquim „Purito” Rodriguez, liderul echipei Katiușa, dar și de australianul Cadel Evans (BMC), unul dintre cei mai bine plătiți rutieri din plutonul profesionist, cu un salariu anual de 2,5 milioane de euro.

264 de mii de euro este salariul mediu al unui ciclist din UCI World Tour, potrivit firmei Ernst&Young

Publicat: 07 05. 2014, 14:08
Actualizat: 07 05. 2014, 14:09