Dublă lovitură pentru Panzerwagen! Tony Martin a câștigat etapa pe pavate și e noul lider în Turul Franței. Meci egal pentru Fantastic Four: Froome e cel mai avantajat
Tony Martin (Etixx-Quick Step) este noul lider în Turul Franței, după ce a câștigat etapa a patra din Le Tour, manșa cea mai lungă din această ediție, 223,5 de kilometri. A fost etapa de care favoriții se temeau cel mai mult, însă aceștia au făcut meci egal, iar neamțul de 30 de ani, specialist la contratimp, a dat lovitura pe final, cu 3,3 kilometri înainte de final, când a atacat și s-a detașat decisiv, preluând și tricoul galben
- Froome e cel mai bine clasat favorit, Contador având 36 de secunde în spatele lui, în timp ce Nibali e la 1 minut și 38 de secunde, iar Quintana la 1 minut și 56 de secunde
- Pentru Martin este a cincea victorie de etapă în Le Tour și a doua în linie. Este, totodată, și primul tricou galben din carieră pentru german, supranumit Panzerwagen
Înaintea Turului Franței, organizatorii anunțau că primele patru etape, de fapt, chiar prima săptămână, va fi una crucială pentru Le Tour. Părea surprinzător, mai ales că munții înalți, locul unde Turul se câștigă, veneau abia în ultimele două săptămâni, cu precădere în ultimele șase etape. Dar câtă dreptate au avut! Runda a doua, plată ca în palmă, a fost prizoniera capriciilor vremii din Olanda, iar vântul și ploaia i-au biciuit pe favoriți, creând deja un handicap de peste un minut pentru Quintana și Nibali. Credeați că totul se încheie acolo? Nici măcar Mur de Huy nu a avut capacitatea de a tria plutonul atât de rău precum căzătura petrecută cu 60 de kilometri înainte de final.
La o viteză greu de înțeles pentru acea parte a etapei, William Bonnet (FDJ) a căzut, angrenând alți 20 de rutieri. S-au înregistrat șase abandonuri, trei fracturi de claviculă și chiar o fractură la vertebre, suferită de ghinionistul Fabian Cancellara (Trek), care preluase tricoul galben pentru a 29-a oară în carieră. Evident, Spartacus s-a retras și a pierdut șansa de a câștiga o etapă trasată parcă pe placul lui. Un mini Paris-Roubaix, fără Arenberg, Mons-en-Pevele sau Carrefour de l’Arbre, dar cu șapte sectoare pavate, care puteau răsturna situația actuală.
Astana, alegere copy-paste după 2014?
Froome, Nibali, Quintana sau Contador nu au făcut niciodată din Paris-Roubaix o țintă. Înlănțuirea de sectoare pavate este draconică, iar haosul provocat de fiecare sector poate cântări enorm. „Trebuie să fim mereu în față, va fi extrem de important să reziști în frunte pentru a nu fi angrenat în căzături”, povestea team-managerul echipei Sky, cea care dădea tricoul galben azi, Dave Brailsford. Britanicii au fost cei care și-au adus bicicletele speciale pentru Paris-Roubaix, create în colaborare cu Jaguar, în timp ce Movistar și-a întărit ghidoanele cu un strat dublu de protecții. Măcar vremea era una care putea aduce un zâmbet rutierilor, șansele de ploaie la startul manșei fiind destul de reduse. Așadar, erau șanse slabe să se mai repete haosul din 2014 de pe pavate, când Vincenzo Nibali (Astana) s-a distanțat de ceilalți favoriți, într-o etapă câștigată de Lars Boom.
Iar Nibali viza din nou etapa de azi. Cel puțin asta a dat de înțeles înainte de cei 13,3 kilometri de pavate din ultimele 50 de borne de marți. L-a trimis în evadare pe Lieuwe Westra (Astana), care a plecat din pluton în primii kilometri alături de Perrig Quemmeneur (Europcar), Thomas de Gendt (Lotto-Soudal) și Frederic Brun (Bretagne-Seche). La fel cum a fost și anul trecut, când tot Westra, un om care merge bine pe pavate, evadase și, ulterior, pe sectoarele cu piatră cubică, l-a ajutat pe Rechin. Cei patru s-au distanțat și la nouă minute, în momentele de acalmie a plutonului, care a revenit, însă, în forță și a redus rapid handicapul la 4 minute. S-a dovedit, însă, că rutierii au învățat ceva din etapa de luni. Când se apropiaseră periculos de o regrupare, venind la aproape un minut în fața evadaților, ritmul a scăzut, mulți dintre ei au schimbat bicicletele cu unele mai bune pe pavate, astfel că atunci când mai erau 100 de kilometri, avansul scăzuse la trei minute și 20 de secunde.
A căzut Dan Martin!
Dar cu un singur strop de ploaie, așa cum prognoza meteo se schimbase în timpul cursei, totul putea să se schimbe! Și totul s-a schimbat chiar înainte de primele pavate din Franța. Plutonul a început să accelereze și căzăturile au început să apară. Evident, printre victime s-a numărat și Dan Martin (Cannondale-Garmin), un specialist al unor astfel de evenimente, cu căzături remarcabile în Liege-Bastogne-Liege 2014, când se bătea pentru victorie, sau în prologul din Giro în 2013. Prima triere a favoriților s-a făcut încă de pe prmul sector, când Quintana și Contador au rămas în spate ușor, în timp ce Nibali și Froome au mers excelent, fără greșeală. A fost suficient pentru ca evadații să fie prinși,
Meci egal a fost pe sectorul trei, în ciuda unui atac furibund al lui Nibali. Și la fel sector de sector, în frunte rămânând chiar și Quintana, Valverde sau Purito Rodriguez! Ghinionist? De serviciu! Francezul Thibaut Pinot (FDJ), speranța Hexagonului la un podium, care a spart pe sectorul pavat de la Quevilly, cel mai lung din această etapă-monstru, de 3700 metri. În rest… mai nimic până la ultimul sector, care a venit cu 13 kilometri înainte de final.
Panzerwagen, contratimp spre victorie!
Dar haosul s-a declanșat la Carnieres, cu 10 kilometri înainte de final. Un atac dublu dat de Stybar și Nibali i-a prins nepregătiți pe Contador și Quintana, iar Froome, Geraint Thomas, Nibali, Stybar, Valverde sau Degenkolb au creat o diferență minimă față de ceilalți favoriți. Dar ideea de a conclucra pentru propriul bine a fost uitată repede, iar celălalt grup, unul mult mai masiv, a fost pe fază și a reușit să facă joncțiunea în față, atunci când mai erau opt kilometri înainte de final. Rezultatul? Părea să fie un sprint într-un grup, evident, redus, în care se aflau Cavendish, Degenkolb, Bouhanni sau van Avermaet.
A late twist, însă! Tony Martin (Etixx-Quick Step) a câștigat etapa, după un atac dat cu 3,3 kilometri înainte de final, nemaifiind prins de plutonul surprins incredibil. Rutierul de 30 de ani a câștigat a cincea etapă în Turul Franței, a doua în linie și a doua în acest mod într-un Mare Tur, după cea cucerită în Vuelta de anul trecut. Mai mult, Martin a obținut și primul tricou galben din carieră, pe care l-a visat de mult timp și care a fost la un pas în etapa a doua, când Cavendish a pierdut locul 3 în fața lui Cancellara. Însă un câștigător important e și Chris Froome (Sky), care a rămas lider și care nu a pierdut timp pe Huy sau pe pavate, unde, în teorie, era vulnerabil. Urmează acum câteva etape liniștite, de plat.