Formolo, victorie într-o etapă epică din Turul Italiei! Tricoul roz s-a schimbat, Uran și Zakarin au pierdut timp din cauza trenei infernale a Astanei

  • Davide Formolo (Cannondale-Garmin), unul dintre cei mai talentați tineri cicliști din plutonul profesionist, a reușit o victorie senzațională, într-o etapă epică, a 4-a, din Turul Italiei. La abia al doilea sezon al său ca profesionist, italianul de 22 de ani a reușit să câștige dintr-o evadare mamut, în care el a fost singurul supraviețuitor.

După ce ieri aproximativ 25 de rutieri au atacat, plutonul se aștepta să aibă o zi mai ușoară marți, în condițiile în care mâine urmează primul finish în cățărare din Giro 2015. Nu a fost nici pe departe așa, de această dată 29 de rutieri formând evadarea.  Amador și Visconti (Movistar Team), Haga (Giant-Alpecin), Montaguti (AG2R), Danielson și Formolo (Cannondale-Garmin), Clarke și Chaves (Orica-GreenEdge), Finetto și Monsalve (Southeast), Zeits, Malacarne și Cataldo (Astana), Pellizotti și Stortoni (Androni), Moinard și Atapuma (BMC), Colbrelli și Zardini (Bardiani), Keizer (LottoNL), Courteille (FDJ), Kreuziger (Tinkoff), Grmay (Lampre-Merida), Siutsou și Puccio (Sky), Monfort (Lotto-Soudal), Lagutin și Kochetkov (Katusha) și Szmyd (CCC) au fost atacanții zile, care la un moment dat au avut și peste 10 minute avans față de tricoul roz, Michael Matthews. Asta pentru că Orica nu și-a asumat trena, având doi oameni în evadare și pentru că, dintre echipele mari, doar Etixx nu avea reprezentat printre atacanți.

Astfel, pentru toți era evident de la jumătatea cursei că evadarea are cursă câștigată, dar surprindea cum formații ca Sky sau Astana nu reacționează, în condițiile în care în față erau oameni extrem de periculoși pentru clasamentul general. Teama de Kreuziger și, poate, de Chaves, i-a determinat pe kazahi să vină în față și să înghită cu fiecare kilometru de evadare ecartul față de atacanți.

Singurul care a rezistat trenei înfiorătoare a echipei lui Aru a fost Davide Formolo, care a atacat din grupul care făcea parte pe penultima cățărare a zilei. Landa, Tiralongo sau Rosa au pedalat cu furie, astfel că plutonul s-a fărâmițat rând pe rând, alături de Astana mai rămânând doar câțiva dintre rutierii de general ai celorlalte echipe. Porte și Contador au rezistat, dar nu același lucru se poate spune despre al patrulea favorit la Giro, Rigoberto Uran. Columbianul a pierdut timp, alături de el, printre pierzătorii zilei, numărându-se Zakarin și rutierii de general de la Movistar (Benat Intxausti și Ion Izagirre).

A fost greu, omul de la Tinkoff (n.r. Kreuziger) nu colabora în grup, așa că am încercat pe ultimele două cățărări să fac ceva, pentru că știam că plutonul se apropie. Din fericire, am reușit, sunt extrem de fericit„, a spus Formolo la final.

Rutierii noștri au avut o nouă zi modestă. Țvetcov a sosit pe 165, la 21 de minute de învingător, în timp ce Grosu a fost penultimul, venind cu o întârziere de 23:38.

Clasament etapă

Orica rămâne în roz

Formația australiană a aplicat aceeași strategie ca în ziua precedentă, trimițându-i în față pe Clarke și Chaves, pentru a avea garanția că păstrează tricoul de lider la general, în cazul în care evadarea reușește. Chiar dacă aceștia au fost aduși înapoi în pluton de trena Astanei, au avut puterea să rămână în grupul favoriților. Mai mult, Clarke a sprintat pentru locul secund, el fiind convins că în față nu mai e niciun rutier. Rutierul Orica s-a bucurat ca un copil de „victorie”, intervenția lui Visconti – care i-a semnalat că Formolo rămăsese în față – făcându-l să își pună mâinile în cap.

Am vrut să păstrez tricoul roz în echipă. Au fost patru zile senzaționale pentru noi. Am vrut să tragem pentru Gerrans astăzi, dar a fost un scenariu diferit. Sunt fericit că am intrat în posesia tricoului de lider la general„, a spus la final Clarke, care nu a scos niciun cuvânt despre faptul că s-a bucurat pentru câștigarea etapei.

Etapa 5 (13 mai): La Spezia – Abetone, 152km

Primul finish în cățărare are o încărcătură istorică, în sensul în care plutonul va păși pe urmele celebrului Gino Bartali, care s-a impus pe aceste tărâmuri în 1947 și 1948.

Etapa este destul de scurtă, iar cele două cățărări de pe parcurs sunt mai degrabă domestice, astfel că marii favoriți ar putea să își păstreze energia și să nu atace, având în vedere că nu se pot crea ecarturi mari.

Este o zi în care cel mai probabil se va schimba purtătorul tricoului roz, dar și o zi în care rutieri Uran sau Zakarin, care au pierdut timp la general, ar putea să atace. Nu este exclus ca rutieri ca Gerrans sau Gilbert să reziste pe o astfel de cățărare (lungă de 17 kilometri, dar cu pante extrem de blânde – primii 5 kilometri au o pantă medie de doar 2&), astfel că dacă se va ajunge la final într-un pluton compact ei vor fi greu de bătut.

Favoriți

***** Aru, Uran, Contador

**** Cunego, Ulissi, Tom-Jelte Slagter

*** Richie Porte, Zakarin, Battaglin, Intxausti

** Hesjedal, Esteban Chaves, Damiano Caruso, Tom-Jelte Slagter, Pelizotti, Ion Izaggire

* Paterski,  Mikel Nieve, Sebastián Henao, Luis León Sanchez, Rinaldo Nocentini, Edoardo Zardini, Darwin Atapuma, Mikel Landa, Kreuziger, Betancur
 

Publicat: 12 05. 2015, 18:30
Actualizat: 12 05. 2015, 20:29